Zodra je het gas loslaat, zet de auto de kinetische energie om in elektrische energie en laadt de accu dus zo bij. In de bergen, vooral tijdens een afdaling, zet je zo dus het trekken van de zwaartekracht om in meer rijbereik. Bijkomend voordeel is dat je hierdoor goed afremt, waardoor je veiliger rijdt in de bergen.
Rijd bergaf in dezelfde versnelling als omhoog. Zo remt de auto af op de motor en dat voorkomt schade aan de remmen. Ga je in een te hoge versnelling de berg af, dan moet je continu bij remmen. Hierdoor gaan de remmen stinken, worden ze bloedheet en kunnen ze hun remkracht verliezen.
Met een automaat op vakantie
Rijd je met een automaat over bergpassen? Zet hem dan in zijn 1 of 2, dat zijn aparte bergversnellingen. Als je dit niet doet, dus de auto dus in zijn D (=Drive) laat staan, schakelt hij te snel op bij het oprijden van de berg en remt hij niet af op de motor bij het afdalen van een berg.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Zet bij het parkeren op een helling altijd je auto op de handrem. Eventueel kun je je auto ook nog in de eerste versnelling zetten. Op hele steile hellingen of bij gladheid (bijvoorbeeld in de sneeuw) kan het verstandig zijn om stenen of een wielkeg achter je wielen te schuiven. Dan gaat de auto niet zomaar rollen.
Als je veel door de bergen gaat rijden kun je dit het beste doen met minimaal een compact type auto. Dus bijvoorbeeld een VW Golf, Ford Focus of Audi A3. Maar er zijn natuurlijk nog andere auto's waar je met gemak mee door de bergen rijdt, zoals een auto met fourwheeldrive.
Hill Hold Control
Zodra een auto een elektrische handrem heeft, is het een kleine moeite om de wegrij-assistent in te bouwen. Hill Hold Control schakelt automatisch in als je even stilstaat op een helling van 5 procent of meer en voorkomt dat de auto onbedoeld achteruit rolt.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
Automaat rijden heeft geen handleiding nodig, maar de nodige uitleg is zeker vereist. In zekere zin moet je leren rijden met een automatische versnellingsbak, want er zijn toch een hoop dingen die mis kunnen gaan als je de automatische versnellingsbak niet goed bedient.
In de bergen is het verstandig om het toerental zo rond de 3000- á 4000 te houden, dan maak je beter gebruik van de trekkracht van de motor. Een ander voordeel van het hoge toerental is dat de waterpomp van je motor sneller draait, waardoor je motor beter gekoeld wordt.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
De letter S staat voor sport: dit houdt in dat de auto minder ver zal opschakelen, zodat er meer acceleratie (versnelling) plaats vindt wanneer je gas geeft. De letter M staat voor manual: hier geef je zelf wanneer de auto op moet schakelen of juist terug moet schakelen.
Stap 2 (zonder handrem)
Houdt het koppelingspedaal vast op het aangrijpingspunt. Kijk vervolgens in je binnenspiegel, linker buitenspiegel en linker dode hoek. Op het moment dat de weg vrij is zet de richtaanwijzer aan naar links. Als de weg niet vrij is om weg te rijden, druk dan het koppelingspedaal weer in.
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.
Wat betekent de B-stand? Bij de knop van de automaat vind je de B-stand. Die staat voor Brake of Bremse (Engels respectievelijk Duits). Schakel je die in, dan remt de auto bij het loslaten van het gaspedaal (hoe vreemd dit ook klinkt voor een elektrische auto) meer op de motor af.
U vraagt in welke versnelling je de auto het beste kan parkeren. In de eerste versnelling (of achteruit) is de auto het beste vergrendeld. In een hogere versnelling zou de motor gemakkelijker kunnen meedraaien als de auto een duwtje krijgt. Op hellingen blijft het advies om de parkeerrem cq handrem te gebruiken.
de auto blijft niet stilstaan als-ie in Drive staat en dat zorgt in de beginperiode weleens voor een kleine botsing. automaten zijn over het algemeen duurder. het is echt even wennen als je een handgeschakelde auto gewend bent, doordat je onder andere je linkervoet niet gebruikt tijdens het rijden.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
Wat het bereik van je elektrische auto precies is, hangt overigens af van diverse factoren. Niet alleen de accucapaciteit, maar ook de efficiëntie van de elektromotoren, het gewicht van de auto, de snelheid waarmee je rijdt(stadsverkeer/snelweg) en de aerodynamica spelen een rol.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
U vraagt wat het verschil in brandstofverbruik is tussen een auto met 90 en 120 pk. Een hoger motorvermogen zal in de regel op papier een hogere CO2 uitstoot laten zien dus méér brandstofverbruik. In de praktijk, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden, kan dat er best weer anders uitzien.
videoDe 1.750 pk sterke SSC Tuatara-hypercar is eindelijk officieel de snelste productieauto ter wereld. Op 17 januari heeft de auto een gemiddelde snelheid van 455,3 km/u gehaald.
De elektrische handrem werkt met een elektromotor welke een spindel in en uit draait. Bij indraaien drukt deze tegen de remzuiger welke vervolgens de remblokken tegen de schuif drukt. Bij een niet goed werkende handrem moet de gangbaarheid van de remzadel gecontroleerd worden en zo nodig gangbaar worden gemaakt.
Trap op de voetrem (en vasthouden) Bedien de parkeer-rem-schakelaar (één maal omhoog) Het rode lampje gaat nu uit en u krijgt een melding “parkeer-rem los” Uw auto is nu van de handrem af.
''Gebruik altijd de parkeerrem bij parkeren op een hellende ondergrond - de P-stand van de automatische versnellingsbak is niet voldoende om de auto in alle situaties vast te houden''. U zou dus kunnen kiezen voor P en de handrem. Wielblokken lijkt me dan overbodig. Met de neus omhoog of omlaag maakt niet uit.