Met een koude motor gewoon rustig wegrijden, dus zonder teveel toeren en het gaspedaal even niet tegen de bodemplaat drukken. Maar je kunt je auto gewoon gebruiken waar hij voor bedoeld is hoor (rijden), ook op de snelweg.
Rijd rustig weg en doe het eerste kwartier kalm aan - Heb je even gewacht, dan kan je wegrijden. Doe echter het eerste kwartier rustig aan; trap niet vol op het gas, schakel vroeg en geef de olie de tijd om op te warmen. Is de motor warm, dan kan je rijden zoals je dat altijd doet.
Met name een dieselmotor voelt zich in het hogere toerengebied en onder vollast niet prettig met koude vloeistoffen en een koud motorblok. Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
Wat de openingsstelling betreft, dat het beter is om een motor even stationair te laten warmdraaien voor je vertrekt, is het antwoord: het kan geen kwaad om het te doen, maar het is zeker niet nodig.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk
Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.
Elke motor moet volgens hen worden opgewarmd om slijtage tot een minimum te beperken. Want hoewel het afhangt van het type olie en de viscositeit, is koude motorolie meestal veel dikker en stroperiger dan motorolie die op bedrijfstemperatuur is.
Laat de choke 30 seconden na het starten aanstaan. Gedurende deze tijd mag je de gashendel NIET aanraken, laat de motor vanzelf opwarmen. Afhankelijk van de temperatuur moet u uw crossmotor 1-3 minuten stationair laten draaien. Geef na deze tijd een beetje gas, als de motor nog niet goed aanpakt is deze nog niet warm.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
De politie waarschuwt via social media: hoe snel wordt het (te) warm in een auto? Al binnen tien minuten stijgt de temperatuur in je auto met zo'n tien graden. Is het buiten 21 graden, dan is het na 10 minuten al 31 graden in je auto. Na een half uur zelfs al 40 graden.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Bij hoge snelheid voelt een temperatuur van 5 graden al aan als strenge vorst en word je snel te koud op de motor. Dat komt doordat de wind met hoge snelheid tegen je kleding aanblaast. Maar de wind is niet de enige oorzaak van te koud op de motor rijden. Als er vocht in je kleding komt word je ook te koud op de motor.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Rij je alleen korte stukken dan blijft het vocht in de motor zitten, en heb je kans dat er witte smurrie vormt in de oliedop en op andere nare plekken. Zorg dus altijd dat je regelmatig een goed stuk rijdt, zodat de motor zo nu en dan op temperatuur komt. Een Italiaans beurtje is ook een overweging waard.
Natuurlijk slijt een auto meer van (flink) hard rijden. Omdat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid moet je motor veel meer vermogen leveren. En dus kost dat ritje meer energie (dus ook brandstof) met een hogere sneljheid. En dat levert meer slijtage op.
Italiaanse monteurs bedachten een oplossing: de Ferrari's een paar rondes over het circuit jakkeren of volle bak scheuren over de toen nog onbegrensde snelweg om de motor warm te krijgen en de koolstofaanslag te verbranden. Daar komt de term 'Italian tune-up' vandaan, oftewel Italiaans beurtje.
Afremmen op de motor is een optie als je wilt remmen, zonder dat het per se nodig is om snel tot stilstand te komen. Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af.
Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden. Het stationaire toerental bedraagt circa 700 omw/min.
Een motor begint serieus warm te worden bij 130 graden en hoger. Oude motoren zijn vaak niet uitgerust temperatuurmeter, bij nieuwere motorfietsen is deze uitrusting vaker standaard. Met zo'n metertje is het vrij eenvoudig om oververhitting op te merken en op tijd actie te ondernemen.
Ook het interieur van uw auto kan schade oplopen door langdurige blootstelling aan hitte en uv-straling. Vooral het dashboard en lederen bekleding zijn kwetsbaar. Door de hitte kan het leer snel uitdrogen en gaan barsten. Een zonnescherm helpt om zonlicht tegen te houden en beschermt tegelijk tegen uv-straling.
Er is sprake van stationair draaien wanneer de auto stil staat, zonder dat de motor is uitgezet. Denk bijvoorbeeld aan een pakketbezorger die de auto langs de weg stil zet, de motor laat draaien en snel een pakket bezorgt. Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
Dat verhoogt het kookpunt van de daarin aanwezige koelvloeistof tot maximaal circa 120 graden C. Het is niet de bedoeling dat het tijdens het rijden zover komt. Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden). 1] De koelvloeistoftemperatuurmeter gaat naar het 'rood'.