Bij een auto met voorwielaandrijving: accelereer en stuur indien nodig weg uit de bocht. Bij een auto met achterwielaandrijving: neem gas terug en stuur weg uit de slip. Bij een auto met vierwielaandrijving: stuur mee in de richting waarin u doorslipt. Stuur weg zodra u weer grip heeft.
Antwoord. Een belangrijk nadeel van achterwielaandrijving is overstuur. Overstuur treedt op als de maximale grip van de achterbanden op de weg wordt overschreden. De auto glijdt als het ware over de achterbanden naar de buitenkant van de bocht.
Achterwielaandrijving heeft een aantal voordelen: minder snel last van onderstuur. kan gemakkelijker een groter koppel overbrengen. Tijdens het accelereren vergroot, wegens de traagheid, de contactkracht tussen de aangedreven wielen (achterwielen) en het wegdek.
Voorwielaandrijving is veiliger en eist minder van de bestuurder dan achterwielaandrijving. In de sneeuw werkt dat eigenlijk ook zo, maar kan het onderstuur natuurlijk ook in de weg staan. De auto kan makkelijker rechtdoor glijden in gladde omstandigheden.
Rijden met gladheid tip 3: Trap je rem én koppeling hard in
Trap je rem en koppeling tegelijkertijd hard in. Dit zorgt voor een hoge remdruk, zodat het ABS (antiblokkeersysteem) wordt geactiveerd. Het ABS is nodig zodat je wielen blijven draaien en je kunt blijven sturen.
Als u op een gladde plek terechtkomt en u begint te slippen, stuur dan in de richting waarin de achterkant van uw voertuig glijdt. Als de achterkant van uw auto in de richting van uw rechter schouder glijdt, draai dan uw stuur naar rechts.
Wat te doen bij slippen? Mocht je om een of andere reden toch in de slip raken, laat dan het gaspedaal en rem helemaal los. Probeer vervolgens weer langzaam te remmen. Indien de auto blijft slippen, trap dan de koppeling zo ver mogelijk in en draai het stuur in de richting waar je naar toe wilt.
Doordat de motor zorgt voor veel kracht op de ketting en op de naaf, is er meer onderhoud nodig om de fiets in goede conditie te houden. De middenmotor wordt snel warm, waardoor hij heuvel op minder lang ondersteuning kan bieden. Dit ten opzichte bij de voor- en achterwielmotor.
Een voorwielmotor voelt wat minder natuurlijk aan. Vaak slaat de motor met een beetje vertraging aan. Het wiel moet eerst draaien voordat de motor begint te werken. Een voordeel van de voorwielmotor is dat die je goed kan ondersteunen als je zelf weinig kracht hebt.
Zo is de elektrische fiets met een voorwielmotor vaak lager geprijsd dan een met een middenmotor. De aandrijving van de middenmotor heeft weer een laag zwaartepunt. Wil je meer een vloeiende en natuurlijke aandrijving voelen? dan is de achterwielmotor echt een aanrader.
Maar wat is het verschil nu precies? 4WD is de afkorting van four-wheel drive, waarbij alle vier de wielen van het voertuig aangedreven worden. AWD staat voor all-wheel drive en komt in principe op hetzelfde neer: de vier wielen worden tegelijkertijd aangestuurd en elk wiel draait aan hetzelfde tempo als de andere.
Beter gaat het al met voorwielaandrijving: de auto zal als het ware omhoog worden getrokken. Daar het motorblok boven de aangedreven wielen hangt veel druk per cm2 en dus ook betere grip. Vooral de combinatie voorwielaandrijving en diesel is een mooie.
De tractie bij voorwielaandrijving - achterwielaandrijving:
Bij een nat of glad wegdek is de tractie van een achterwielaangedreven auto stukken minder en dus nadeliger. Ook is het bij een voorwielaangedreven auto, bij een fikse pak sneeuw gemakkelijker daaruit weg te rijden.
In theorie kan de compacte elektromotor zowel voor als achter in de auto worden gepositioneerd en de wielen op de voor- of op de achteras aandrijven. Voor een elektrische auto is achterwielaandrijving echter de beste oplossing, vanwege de betere tractie op het wegdek.
Vanuit het oogpunt van veiligheid en stabiliteit is een vierwielaangedreven auto echter veel veiliger, vooral als de weersomstandigheden niet ideaal zijn.
Voorwielaandrijving heeft een aantal voordelen: Compacte bouwwijze. Vlakke bodemplaat. "Veilige" rij-eigenschappen (bij een te snel genomen bocht gaat de auto rechtuit (onderstuur), waardoor de bestuurder makkelijker de snelheid kan verminderen)
De sportieve E-bike van het Jaar 2022 is de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ (€ 4099). Eervolle vermeldingen zijn er voor de Stella Tierra Pro MDB FI (€ 4599) en de Specialized Turbo Vado 4.0 (€ 4000).
Ook het voorwiel opheffen is lastiger, om dezelfde reden. Sommige mensen vinden het rijplezier ten opzichte van zijn midden- en achtermotorbroertjes wat minder, omdat het lijkt alsof de fiets wordt voortgetrokken. Midden- en achterwielmotoren geven een meer natuurlijk gevoel van voortgestuwd worden.
De motor van een elektrische fiets gaat normaal gesproken dus langer dan 5 jaar mee.
Over de testwinnaar
De Kalkhoff Endeavour 3. B is de overtuigende testwinnaar. De Kalkhoff werd geleverd en getest met een 500 Wh accu en kost dan € 2699. Met een 400 Wh accu kost hetzelfde model € 2499 en zou zelfs dan – met iets kleinere actieradius – de test óók overtuigend winnen.
Op Trustpilot scoort Stella een 4,4 van de 5 sterren. Dit is natuurlijk een super goede score. Er zijn ruim 1800 reviews geplaatst. Uiteraard gaat er bij ieder bedrijf wel eens wat mis en ook hier zijn slechte reviews te vinden.
Een voorwielmotor trekt je als het ware vooruit. Veel fietsers vinden de ondersteuning die een middenmotor geeft natuurlijker aanvoelen. Anderen geven juist de voorkeur aan een voorwielmotor omdat je extreem weinig kracht hoeft te zetten. Het lichtjes laten ronddraaien van de pedalen is voldoende.
Trap de koppeling in. Een van de dingen die je wél kunt doen tijdens een slippartij is de koppeling intrappen. Daarmee gaan je wielen vrij bewegen en kun je door rustig bij te sturen je auto weer uit de slip krijgen.