Je kijkt goed de bocht in en blijft kijken naar het punt waar je heen moet rijden. Voordat je de bocht ingaat, matig je alvast je snelheid. Dit doe je, omdat je in de bocht minder grip op de weg hebt. Daarnaast hoef je bij een lagere snelheid minder hard aan het stuur te draaien.
1. Bij het naderen van de bocht zoveel mogelijk aan de rechterkant rijden. 2. Kijkpunt 1 is eerst zover mogelijk door de bocht kijken, tussen bomen, geparkeerde auto's en andere obstakels.
Wat is de ideale snelheid in een bocht? Dat ligt per auto verschillend, maar de meeste auto's hebben een ideale snelheid van rond de 22-25 kilometer per uur in een (haakse) bocht naar rechts of links. Een grotere bocht naar links op een kruispunt met verkeerslichten neem je vaak met een hogere snelheid.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Je kan van 4de naar 2de versnelling terugschakelen , als je eerst genoeg afgeremd bent.
Een andere mogelijkheid om over je angst heen te komen is nieuwe rijlessen nemen. Soms is de beste manier om je rijangst te overwinnen door met een rij-instructeur aan de slag te gaan. Schaam je vooral niet om een autorijschool binnen te stappen. Er zijn wel duizenden mensen die bij rijangst nieuwe rijlessen nemen.
Zorg voordat je gaat invoegen dat je even hard rijdt of iets harder dan de bestuurders op de snelweg. Het liefs maximum snelheid waar het mogelijk is! Geef pas richting aan als je kunt opschuiven (dus nadat je volledig gekeken hebt!) Je mag geen richting aangeven indien er iemand met hogere snelheid aankomt rijden.
Er zijn verschillende methodes om rijangst te overwinnen. Vaak wordt bij milde rijangst aangeraden om weer rustig achter het stuur te kruipen. Dit kunt u doen door een gespecialiseerde begeleider in te schakelen van een rijangst rijschool. Bovendien kunt u een opfriscursus autorijden volgen voor uw rijangst.
Bij het nemen van de bocht met de koppeling ingedrukt zal je snelheid veel lager zijn, terwijl je als je niet de koppeling indrukt de motor stationair de snelheid blijft aanhouden. Wat misschien ook is, is dat je stuurtechniek niet snel genoeg is om de bocht aan die snelheid te nemen.
Remmen als je door een bocht rijdt
Al je om meer grip vraagt dan beschikbaar is, kunnen zeer gevaarlijke situaties ontstaan. Daarom is het erg van belang om vóór de bocht al je snelheid aan te passen. Daarna kun je met de achterrem in de bocht nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
Welke bocht kent de meeste risico's? Bocht naar rechts.
Als leidraad kun je aanhouden. Wegrijden 0 tot 20 km/h in zijn 1 vanaf 20 km/h tot 35 in de 2 vanaf 35 tot 50 km/h in zijn 3 vanaf 50 tot 80 km/h in zijn 4 vanaf 80 tot 120 in zijn 5 constante snelheid vanaf 90 in zijn 6 let op!
Voordat je gaat terugschakelen begin je altijd eerst met snelheid aanpassen, dus gas los laten (de auto gaat afremmen op de motor), daarna remmen met het rempedaal (remsysteem) en als laatste moet je het koppelingspedaal intrappen om te kunnen terugschakelen naar een lagere versnelling.
Terugschakelen gaat als volgt:
Rem geleidelijk af naar het gekozen punt voor de bocht. 3. Terwijl je aan het remmen bent schakel je terug naar de juiste versnelling en daarna laat je geleidelijk het koppelingspedaal opkomen tot het aangrijpingspunt. Je voel dat de auto afremt op de motor.
Wat moet je doen als je niet kunt invoegen? Op het einde van de invoegstrook stoppen, en wachten totdat je ertussen kan. NIET over de vluchtstrook doorrijden.
Richting aangeven
Jij weet dat je wilt invoegen, maar het andere verkeer kan geen gedachtenlezen. Het is bovendien verplicht de richtingaanwijzer te gebruiken. Maar voordat je dat doet, bepaal je eerst waar je wilt invoegen. Kijk in de binnenspiegel, linkerbuitenspiegel en links opzij – niet achterom!
Als een bestuurder van rijstrook wisselt tijdens het ritsen moet een bestuurder voorrang verlenen. Als beide bestuurders van rijbaan wisselen bij het ritsen moeten beide bestuurders voorrang verlenen. Daarnaast kan van belang zijn met welke snelheid en met welke afstand een bestuurder invoegt.
Mensen met rijangst zijn bang om auto te rijden. Ze zitten met een zeer gespannen of angstig gevoel achter het stuur, of vermijden autorijden helemaal. Naar schatting een half tot één miljoen Nederlanders hebben wel een rijbewijs, maar maken hier geen gebruik van. Vrouwen hebben vaker last van rijangst dan mannen.
De term rijangst zegt het eigenlijk al: je bent bang om te rijden. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals een trauma na een ongeluk in de auto, een algehele angststoornis of andere persoonlijke omstandigheden.
Rijangst komt voor bij circa 10% van alle Nederlandse rijbewijsbezitters. Dit kan gekomen zijn doordat je een ongeval hebt meegemaakt, of een ongeval hebt zien gebeuren maar ook doordat je in een burn-out zit of hier tegenaan zit en er geen ruimte meer is om extra prikkels te incasseren.
Een versnelling overslaan bij schakelen is geen probleem als je omhoog schakelt, al is het verstandig om dan wat rustiger te schakelen en de koppeling iets langer ingedrukt te houden, zodat het toerental van de motor iets kan zakken.
Aangezien de motor al bijna in de toerenbegrenzer zit voor het overschakelen, schiet het blok direct naar toerentallen die de motor niet zonder schade kan verwerken. Onder autoliefhebbers heet zo'n motorschade veroorzakende schakelfout een 'money shift'.
Inderdaad, als je terugschakelt door een versnelling over te slaan en het toerental loopt te hoog op, ligt het risico op de loer dat je motor kapotgaat. Het is daarom het verstandigst om altijd in de juiste volgorde te schakelen, soepel en zonder haast.