De Ever Given, het schip dat eind maart vastliep in het Suezkanaal en daarmee een groot deel van de wereldhandel lamlegde, is opnieuw gestrand. Dit keer niet in een grote hoop zand en klei, maar door een geschil met de autoriteit die gaat over het kanaal.
De Ever Given, het containerschip dat in maart het Suezkanaal blokkeerde, keert volgende week terug in Rotterdam. Het schip zal een paar dagen bij de ECT Delta Terminal liggen en vervolgens vertrekken naar Felixstowe (Engeland).
De Ever Given, het schip dat vorige maand vast kwam te zitten in het Suezkanaal, is aan de ketting gelegd door Egypte, dat bijna een miljard dollar wil zien van de Japanse eigenaar. Ook de bemanning zit vast.
Het reusachtige schip met een capaciteit van 200.000 ton kwam op 23 maart vast te zitten op het Suezkanaal met een grote verstoring van de wereldwijde scheepvaart en inkomstenverlies voor Egypte tot gevolg. In totaal werden 422 schepen met een totale lading van 26 miljoen ton goederen 6 dagen lang geblokkeerd.
Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat de Ever Given op 23 maart 2021 vast kwam te zitten in het Suezkanaal. Het incident zaaide wereldwijde chaos rond toeleveringsketens. De Ever Given veroorzaakte een scheepvaartfile van meer dan 400 schepen.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
De Ever Given, een 400 meter lang containerschip van het Taiwanese bedrijf Evergreen Marine, blokkeert sinds vorige week dinsdag het Suezkanaal. Het schip was diagonaal vastgeraakt in het kanaal, met de voor- en de achterkant op de oevers, omdat de zijkanten van het kanaal minder diep zijn.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Het schip van haar plaats krijgen is geen kwestie van even hard trekken, ook niet met een dozijn van de sterkste sleepboten; de Ever Given is een van de grootste containerschepen die de wereldzeeën bevaren. Ze is 400 meter lang, bijna 60 meter breed, weegt meer dan 200 duizend ton en steekt bijna 16 meter diep.
De Evergreen 20.000 TEU-type (Golden-klasse) is een serie van 11 containerschepen gebouwd voor Evergreen Marine. De maximale theoretische capaciteit ligt tussen 20.124 en 20.388 Twenty Foot Equivalent Unit (TEU).
De Ever Given, een 400 meter lang en bijna 60 meter breed containerschip van het Taiwanese bedrijf Evergreen Marine, blokkeerde sinds vorige week dinsdag het Suezkanaal. Het schip was diagonaal vastgeraakt in het kanaal, waarbij de voor- en achterkant op de oevers vastzaten.
540 miljoen dollar en een nieuwe sleepboot. Dat is wat de Suez Canal Authority (SCA) volgens de Middle East News Agency (Mena) ontvangt bij wijze van compensatie voor de schade die de stranding van de 'Ever Given' zou hebben veroorzaakt.
De Ever Given is een containerschip van het Evergreen 20.000 TEU-type in beheer van Evergreen Marine en eigendom van een dochteronderneming van Shoei Kisen Kaisha, dat weer een onderdeel is van Imabari Zosen Kabushiki-kaisha, waar het schip in 2018 werd gebouwd.
Containerschip de Ever Given, dat in maart in het Suezkanaal vastliep en de doorgang zes dagen blokkeerde, vaart weer. Het schip, dat behoort tot de grootste containerschepen ter wereld, lag tot vandaag aan de ketting vanwege het uitblijven van een schadevergoeding.
Op 26 juli 1956 werd het Suezkanaal genationaliseerd door de regering van president Gamal Abdel Nasser en onder beheer gebracht van de Suez Canal Authority (SCA).
Het 400 meter lange containerschip Ever Given blokkeerde sinds dinsdag het Suezkanaal. De blokkade had grote gevolgen, want het kanaal is van groot belang vo... Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Een gemiddeld groot containerschip betaalt zo'n 750.000 euro aan tolgeld voor een passage door het Suezkanaal. Vorig jaar bracht het kanaal de Egyptische economie zo 5,61 miljard dollar bij.
Eerder schatte de SCA de kosten op ruim 900 miljoen dollar, maar dat werd later verlaagd tot 550 miljoen. De Ever Given blokkeerde het Suezkanaal bijna een week, waardoor zo'n 400 schepen niet verder konden.
Gastankers variëren in capaciteit van de kleinere druktanks tussen de 500 en 6000 m3 voor verscheping van propaan, butaan en chemische gassen bij omgevingstemperatuur tot aan de volledig geïsoleerde en gekoelde zeegaande tankers van meer dan 100.000 m3 tankvolume voor het transport van LNG en LPG.
Het lossen van een megaschip met containers duurt wel dertig uur: 'Al die tijd kan er geen ander schip bij'
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Fabriek van de wereld
Op zondag 7 maart vertrekt de Ever Given uit de Zuid-Chinese haven van Yantian. Aan boord heeft het schip dan 25 bemanningsleden en duizenden containers met bestemming Rotterdam. Gewoonlijk zijn ze een maand onderweg.
Het containerschip Ever Given blokkeerde eind maart het Suezkanaal gedurende zes dagen. Het 400 meter lange schip kwam op 23 maart vast te zitten in het kanaal. Het duurde zes dagen om het los te krijgen. In die tijd zaten 422 schepen met een opgetelde lading van 26 miljoen ton geblokkeerd.
Het kan zo'n 20.000 containers vervoeren. Het liep vast op zo'n 6 kilometer ten noorden van de zuidelijke mond van het kanaal ter hoogte van de stad Suez. Het Suezkanaal, tussen het vasteland van Afrika en het schiereiland Sinaï, is een belangrijke waterweg tussen oost en west.