Inrijden is in principe gewoon heel rustig rijden. Toch komt er net iets meer bij kijken. Hoewel je de scooter weinig toeren wilt laten draaien, is het belangrijk om niet constant op hetzelfde toerental te rijden. Wissel in toeren, geef af en toe wat meer gas maar doe over het algemeen heel rustig aan.
De eerste 10 minuten rustig rijden, gas geven en remmen. Alles wordt warm en de motor komt op temperatuur. Na 10 minuten rijden en remmen mag je de scooter meer belasten. Na het inrijden blijft het in de winter belangrijk dat je de scooter de tijd geeft om op te warmen.
Bij deze cilinders raden we aan om de eerste 500 km rustig te rijden. Heb je een 2-takt scooter dan raden we aan om een klein beetje extra olie door de benzine te doen tijdens het inrijden. Gebruik wel dezelfde olie als er ook in het oliereservoir zit.
Feit is dat de cilinder en zuiger een beetje op elkaar in moeten slijten. Door dit inslijten komt extra warmte vrij. Waardoor de cilinder warmer word dan normaal. Daarom moet je hem gewoon rustig op temperatuur laten komen en weer even laten afkoelen.
Hoe lang je je cilinder moet inrijden, is afhankelijk van welke cilinder je hebt gemonteerd. Een aluminium cilinder hoef je niet meer dan 100 kilometer in te rijden.Met een gietijzeren cilinder kun je de eerste 500 kilometer beter rustig aan doen.
Is inrijden écht nodig? Doordat productiemachines veel nauwkeuriger werken en er beter materiaal wordt gebruikt voor de motor, is inrijden tegenwoordig minder belangrijk. De verschillende onderdelen van de motor zijn namelijk vanaf het begin al beter op elkaar afgestemd.
Uiteraard is het niet legaal om met een 70cc te rijden, dat is in wezen een motorfiets waarvoor je rijbewijs A moet hebben (niet hetzelfde als de A van AM).
Een polini 70, dat is pas laagtoerig.
70cc bestaat niet voor piaggio 4t.
1 cilinder motoren
1-cilinders hebben al vrij vroeg al het koppel tot de beschikking en daarmee erg fijn voor ritjes in de stad of voor korte afstanden. Je moet wel zorgen dat je in de juiste versnelling rijdt om trillen te voorkomen. Lange ritten op de snelweg rijd je minder lekker op 1 cilinder.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt. En dit biedt diverse voordelen.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Zo kun je een nieuwe auto goed inrijden
Rijd rustig als de motor koud is, vermijd hoge toerentallen. Rijd de eerste 1.000 kilometer rustig, vermijd hoge toerentallen. Rijd daarnaast over gevarieerde wegen: zowel in de stad als op de snelweg en natuurlijk ook op buitenwegen. Peil zeker na 1.000 kilometer het olieniveau.
Zoals reeds gezegd, zijn het vooral de motor en de transmissie die u moet inrijden. Daarom moet u de eerste 2000 km niet met volle belasting rijden. Het motortoerental mag niet hoger zijn dan 4500 toeren per minuut voor benzineauto's en 3500 toeren per minuut voor dieselauto's totdat u deze afstand hebt afgelegd.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
dr 70 4.5 gram rollen gele drukveer goede trekveertjes 21 mm cap sproeier 70 uitlaat omgelaste yasuni c16.
Het zijn voertuigen met een cilinderinhoud van maximaal 50 cc. De maximumsnelheid is 25 km/h.
De Hurrican 150cc pitbike is, zoals de naam al voorspeld, een enorm krachtige machine voor het echte werk! De 150cc motor met 17PK is uitermate krachtig en zorgt voor een topsnelheid van boven de 110km/u.
Dus met een 70cc cillinder, als ze erachter komen, word je bekeurd als MOTOR. En kunnen ze je dus aardig een oor aannaaien. Rijd jij met je 50cc 110 km/u, word je nog steeds bekeurd als BROM/SNOR fiets. Rekening houden dat, als je 45 km/u te hard gaat je je rijbewijs moet inleveren en je kenteken bewijs.
Het brengt op geen gebied schade toe aan je motor of aan je motorblok. Remmen op de motor is heel relaxt. Maar uiteraard rem je harder met je remmen dan op de motor. Maar als je remt alleen op de motor of ook op de remmen slijten je remblokken en remschijven minder snel.
Benzinemotoren gaan zo'n 250.000 kilometer mee, al kunnen ze bij goed onderhoud vaak meer kilometers maken. Dieselmotoren gaan nog een stapje verder, deze kunnen makkelijk de 350.000 aantikken. Wordt een dieselauto goed onderhouden, dan kunnen ze soms ook nog wel een ton meer lopen.
Luie motor ontstaat doordat de auto veel voor korte stukken wordt gebruikt en daarbij nooit wordt warmgereden. Daarbij helpt een rustige rijstijl (nieuwe rijden valt daar ook onder) ook niet echt mee. Of je motor "lui" is zou je moeten baseren op je rijstijl.
Hoe lang duurt het om een cilinderkoppakking te vervangen? Een garage heeft vaak tot wel twee dagen nodig om een cilinderkoppakking te vervangen.
Vermijd korte ritten zo veel mogelijk, vooral na een koude start. Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.