Aangeven van de adreswijzigingU kunt langsgaan bij de dienst bevolking, maar u mag de adreswijziging ook schriftelijk, per fax of elektronisch melden. De enige voorwaarde is dat u zich voldoende identificeert door uw persoonsgegevens en uw rijksregisternummer te vermelden.
Het idee opperen om ergens uw hoofdverblijfplaats te vestigen is op zich onvoldoende. U moet er ook effectief verblijven. Omgekeerd is het ook zo dat als u ergens uw hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, derden de inschrijving op dat adres niet kunnen tegenhouden. Ook uzelf kunt dat niet.
Wanneer u meer dan 6 maanden ononderbroken afwezig bent op uw hoofdverblijfplaats zonder melding te maken van uw tijdelijke afwezigheid, kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen, voor zover uw huidige woonplaats niet gekend is.
Het is mogelijk dat u in België verblijft, maar geen officieel adres hebt. Dit is zo als u bijvoorbeeld dakloos bent, op een schip verblijft of in een woonwagen woont. Toch hebt u een officieel adres nodig om administratief bereikbaar te zijn voor officiële instanties. Dan kunt u een referentieadres aanvragen.
Gemeente: "adreswijziging" aangeven
Binnen de 8 dagen na je verhuis moet je je nieuwe officiële adres aangeven bij de gemeente: Meestal kan je hiervoor via de website een afspraak maken om langs te gaan. Neem zeker je identiteitskaart en pincode mee.
Hiervoor moet u een geldige identiteitskaart of paspoort voorleggen. Familieleden die geen Unieburger zijn, dienen een paspoort voor te leggen dat, indien nodig, voorzien is van een geldig visum voor België.
briefadres (waar men volgens de burgerlijke stand ingeschreven staat, ook domicilie genoemd) postadres (waar men de post naartoe laat komen; kan ook een postbus zijn) verblijfadres (waar men op dat moment daadwerkelijk verblijft; kan de camping zijn) woonadres (waar men woont)
Het is mogelijk om ingeschreven te staan in zowel Nederland als België, maar het is belangrijk om te voldoen aan de regels van beide landen met betrekking tot verblijf en inschrijving bij de gemeente.
Uw domicilie of hoofdverblijfplaats is de plaats waar u (en uw gezin) het grootste deel van het jaar verblijft . Uw domicilie wordt bepaald door de realiteit en de bepaling is gebaseerd op verschillende elementen: Waar u na het werk naartoe gaat. Waar uw kinderen naar school gaan.
U mag alleen toestaan dat een persoon op duurzame wijze in de sociale huurwoning komt bijwonen als dat in overeenstemming is met de toelatingsvereisten en u moet deze duurzame bijwoonst melden aan de sociale verhuurder. Doet u dat niet, dan is er sprake van domiciliefraude.
Als u geen Belg bent en naar België wilt verhuizen, dan moet u daar de nodige verblijfsdocumenten voor hebben. De verblijfsprocedure die een vreemdeling moet volgen hangt af van zijn nationaliteit en de duur en het doel van het verblijf in België.
Via de Verhuisdienst kan je je post doorsturen naar een Postbus in België. Deze dienst kan je alleen aanvragen in een Postkantoor. Belangrijk: het oude adres - het adres vanwaar je post doorstuurt - mag geen Postbus zijn.
Indien je geen domicilie hebt, kan je een referentieadres aanvragen. Een referentieadres is een adres waarop iemand zich tijdelijk kan inschrijven bij het OCMW of de gemeente waar die wenst te verblijven.
Adreswijziging doorgeven
De aangifte moet binnen 8 werkdagen na de verhuizing naar uw nieuwe adres worden gedaan. Afhankelijk van de gemeente kan de aangifte persoonlijk aan de balie, online of schriftelijk worden gedaan, inclusief een passend identiteitsbewijs van de aanvrager.
Bij een woonstcontrole komt de wijkagent kijken of je persoonlijk aanwezig bent en leeft op je adres, of je spullen er staan, enzovoort. Hij moet zoveel mogelijk informatie verzamelen zodat de ambtenaar van de burgerlijke stand met zekerheid kan zeggen of je er wel of niet je hoofdverblijfplaats hebt.
Het certificaat van hoofdverblijfplaats
Tegenwoordig kunt u via verschillende kanalen een attest van hoofdverblijfplaats verkrijgen: via het gemeentebestuur van uw woonplaats; via het elektronisch loket van uw gemeente, indien aanwezig; via de applicatie Mon DOSSIER van het Rijksregister.
Het hoofdverblijfcertificaat vermeldt de plaats waar een persoon is geregistreerd, de plaats waar deze persoon het grootste deel van het jaar woont. Het is dus onmogelijk om twee hoofdverblijven te hebben .
Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont. Je moet je domiciliëren op het adres waar je je hoofdverblijfplaats hebt. Als je verhuist, dan moet je dat aangeven bij de gemeente.
Sommige landen staan dubbele inschrijving toe. In de Europese Unie (EU) heb je als EU-burger het recht om in een ander EU-land te werken en te verblijven. In veel gevallen is het mogelijk om in beide landen ingeschreven te staan.
Wat zijn de gevolgen van mijn uitschrijving? Uw uitschrijving bij de gemeente kan gevolgen hebben voor uw regelingen met de overheid.Denk bijvoorbeeld aan uitkeringen, toeslagen en de opbouw van uw AOW. Neem contact op met de organisaties waar u mee te maken heeft voor informatie over de gevolgen van uw uitschrijving.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
Woonstcontrole. Nadat de stedelijke administratie de politie op de hoogte heeft gebracht van je adreswijziging, komt de wijkagent langs op je nieuwe adres. Hij zal controleren of je werkelijk daar woont en er dus geen sprake is van domiciliefraude. Hang daarom onmiddellijk je naam op je nieuwe brievenbus en deurbel.