Sluit de slang van de pomp aan op de onderhavige ontluchtingsnippel van de remcilinder (remklauw). De door de pomp aangezogen vloeistof wordt in een speciaal reservoir opgevangen en de lucht wordt eruit geschift. Ontluchten door de druk in het expansiereservoir op te voeren.
Is het remvloeistofniveau laag? Vul het dan eerst bij voordat u het systeem ontlucht. Nu moet iedere remcilinder ontlucht worden. Sluit het slangetje aan op de ontluchtnippel van een van de remcilinders.
Via rempedaal-methode
Voor het ontluchten van de remmen via de rempedaal-methode moet je met zijn tweeën zijn. Vul het remvloeistof reservoir maximaal. Instrueer de helper wanneer hij het rempedaal moet indrukken, op dat moment dient de ontluchtingsnippel op de remklauw geopend worden.
Als er lucht in je leidingen zit dan krijg je geen pedaaldruk. Kan ook gewoon zijn dat de remklauwen te heet worden. Dan gaat je vloeistof koken en dan krijg je er ook lucht in.
De gemiddelde waargenomen prijs voor de interventie VERVANGEN EN ONTLUCHTEN REMVLOEISTOF bedraagt € 30. Dit is een vast tarief, dus de prijzen zijn voor alle voertuigen hetzelfde. Ter indicatie: de geschatte tijd die nodig is om een spoeling uit te voeren, is ongeveer 1 uur.
In de motorruimte zit een reservoir met daarin de remvloeistof. Je kan zelf controleren of dat nog op het juiste niveau zit. Als dat niet het geval is, kan dat duiden op lekkage in het remsysteem. Als er te weinig remvloeistof in het systeem zit, gaat ook een controlelampje op het dashboard branden.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
Je zet een sleuteltje op de ontluchtingsnippel, en schuift het slangetje dat je aan de andere kant aan de injectiespuit hebt geschoven, over de ontluchtingsnippel heen. Dan draai je de ontluchtingsnippel voorzichtig een stukje los (niet meer dan een kwart slag).
Met behulp van de ontluchtingsnippel bij de remklauw ben je in staat om lucht uit de remleidingen te verwijderen, bijvoorbeeld als de remleidingen los zijn geweest van de remklauwen. Lucht in het remsysteem zorgt voor een sponzig remgevoel. In tegenstelling tot olie kan lucht immers wél samengedrukt worden.
Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door. Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
voor een gemiddelde auto is dat (met bekrachtiging) maximaal 120-160bar. Omdat een motor een onbekrachtigd remsysteem heeft zal deze druk lager liggen.
Afremmen op de motor is een optie als je wilt remmen, zonder dat het per se nodig is om snel tot stilstand te komen. Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af.
Om de remvloeistof te vervangen, heeft u geen specifiek gereedschap nodig. Houd wel een container bij de hand waarin u de oude vloeistof kunt opvangen. Verder heeft u een sleutel en een krik nodig. Om de remvloeistof te vervangen, reinigt u eerst de omgeving van de vulopening van het reservoir voordat u het opent.
Laat de koppeling opkomen tot dat je voelt dat de auto wil gaan rijden ( aangrijpingspunt ) geef dan een beetje gas en laat de koppeling rustig verder opkomen en geef steeds een beetje meer gas. als de auto rijdt laat je de koppeling geheel los. Laat je de koppeling te snel los dan slaat de auto af.
Forumlid. speeds, koppeling kan je bij een hydraulische koppelingmechanisme niet afstellen. De hydraulische werking is al een stelmechanisme van zichzelf.
De eerste remedie is om de koppelingsvloeistof – waarmee het hydraulische systeem de koppeling onder druk zet – te verversen. Misschien is de vloeistof namelijk verontreinigd en wordt de doorstroming in het systeem belemmerd. Maar het kan ook zijn dat er een lek(je) zit in het systeem en dat er lucht binnendringt.
Na vervanging worden remblokken en -schijven op de weg getest. Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 300 km. Hierbij dient te worden gecontroleerd of er geen vibraties of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
De achterkant van je remblok kun je een dun laagje kopervet op smeren, dit helpt bij trillingen en voorkomt daardoor piepen. Op het montage onderdeel waar het blok en de montage onderdelen elkaar raken. Doe wat kopervet op het montage onderdeel dat in je remklauw zit op de plek waar het remblok de klauw raakt.
De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald. Met deze zelfcheck kunt u makkelijk zelf controleren van het niveau van de remvloeistof is.
Omdat remvloeistof wateraantrekkend is, dient remvloeistof bij voorkeur iedere 1 à 2 jaar vervangen te worden. Een uitzondering hierop is de DOT 5 remvloeistof op basis van siliconen.
Remvloeistof vervangen
Bij knoeien afspoelen met veel water. Normaliter moet remvloeistof elke twee jaar vervangen worden. Er zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof in een gemiddelde personenauto. Het is een gesloten systeem, maar het niveau kan zakken doordat je remblokken slijten of door lekkage.