Een presentatie kent drie vaste elementen: het begin, het einde en het deel daartussen – oftewel de inleiding, de kern en het slot.
Nee, over het algemeen is het geen goed idee om ChatGPT je paper te laten schrijven.
Voor een presentatie van 10 minuten betekent dit 30 seconden voor uw introductie, 30 seconden voor uw conclusie en 9 minuten (1 minuut per subpunt/sectie) voor uw inhoud .
Introductie - middenstuk - conclusie methode
De eerste optie die je hebt voor je presentatie opbouw is heel eenvoudig. Dit is de standaard opbouw die je voor elk verhaal (dus ook presentaties) zou kunnen gebruiken. Namelijk de opbouw: introductie - middenstuk - conclusie.
Het juiste antwoord is (a) Aanwezigen. De aanwezigen moeten centraal staan in de presentatie.
Een ijsbreker zorgt ervoor dat de spanning verminderd wordt, het maakt je presentatie comfortabeler en je begint zekerder aan je presentatie. Je kan ijsbrekers op verschillende manieren introduceren. Bijvoorbeeld door middel van een live word cloud of door je publiek een open vraag te stellen via Sendsteps.
Vertel een verhaal
Het begin van een presentatie (en trouwens ook van een tekst) is onder meer bedoeld om de aandacht te trekken. Onderzoekers van de Universiteit Leiden stellen stellen dat je een sense of urgency bij de toehoorders moet opwekken. Ze moeten het gevoel krijgen dat wat jij vertelt ertoe doet.
Hoeveel woorden is een presentatie van 5 minuten? Ga je 5 minuten spreken? Gemiddeld spreek je ongeveer 700 woorden, wat ongeveer 1,5 A4'tje is.
Zorg ervoor dat je tijdens je presentatie rustig adem blijft halen en geconcentreerd blijft. Probeer je niet te laten afleiden door een publiek dat rare dingen doet. Dat het publiek soms rare dingen doet, heeft namelijk niet altijd wat met jou te maken. Oefen met rustig in- en uitademen tijdens het spreken.
Een populaire richtlijn voor presentaties van 20 minuten is de 10/20/30-regel, geïntroduceerd door Guy Kawasaki. Deze regel suggereert dat u 10 dia's gebruikt voor uw presentatie, en dat u deze beknopt en gericht houdt . Het adviseert ook een tijdslimiet van 20 minuten en een minimale lettergrootte van 30 punten voor een goede leesbaarheid.
Interactief presenteren
Ze willen zich optimaal welkom voelen. Je kunt dit het beste doen door echt contact met ze te maken. Denk bijvoorbeeld aan bewust oogcontact en met hun in gesprek te gaan door middel van het toevoegen van interactie.
Een goede vuistregel is één slide per minuut, dus streef naar ongeveer 10 slides in een presentatie van 10 minuten. Het totale aantal slides kan de effectiviteit en het engagementniveau van uw presentatie maken of breken. Geschat aantal slides op basis van presentatietijd: Presentatie van 10 minuten: 5 tot 12 slides .
Hanteer de 7x7 regel: gebruik maximum zeven regels met maximum zeven woorden per slide. Geef één boodschap mee per slide. Gebruik foto's en illustraties maar overdrijf niet. Zorg dat je tekst en illustraties mooi zijn uitgelijnd, dat er evenveel plaats tussen staat en groepeer de dingen die samenhoren.
Gebruik de 1-6-6 regel: één idee per slide, maximaal zes regels tekst of opsommingstekens, maximaal 6 woorden per regel.
De 1-6-6-regel is daarbij een handige vuistregel: één dia per onderwerp, elke regel mag zes woorden bevatten, elke dia zes regels. Doorgaans wordt er te veel op een slide gezet omdat de spreker bang is om iets te vergeten en de dia's gebruikt als spiekbriefje.
Kun je controleren of studenten gebruik hebben gemaakt van ChatGPT? Het korte antwoord is: nee, je kunt dit nu niet controleren. De plagiaatchecks werken op basis van herkenning van exacte stukken tekst, en ChatGPT genereert een nieuwe tekst.
Ja, je gebruikt ChatGPT om je te helpen met het schrijven van je college-essay door het feedback te laten genereren op bepaalde aspecten van je werk (consistentie van toon, duidelijkheid van structuur, etc.). ChatGPT is echter niet in staat om kwaliteiten als kwetsbaarheid en authenticiteit adequaat te beoordelen.