Om de voordelen van een succesvolle teamdynamiek te zien, is het belangrijk om je te richten op de basis: stel diverse en inclusieve teams samen, definieer rollen en verantwoordelijkheden binnen het team, bouw vertrouwen op tussen teamleden voordat je resultaten eist, zorg voor duidelijke communicatie, laat teamleden autonoom werken, ...
Een transfer impliceert een laterale beweging van een werknemer in de hiërarchie van posities met hetzelfde salaris en dezelfde status. Transfers kunnen door het bedrijf of door de werknemer worden geïnitieerd. In feite is een transfer een verandering in de toewijzing van een functie. Het kan een promotie, degradatie of helemaal geen verandering in status en verantwoordelijkheid inhouden.
Samenwerking begint bij de top, dus zorg ervoor dat je altijd co-creatie uitnodigt, open communicatie aanmoedigt en tijd vrijmaakt voor je team om te innoveren en samen te werken . Moedig teamleden aan om contact met je op te nemen als ze vragen hebben, of plan een 1:1 in voor wat extra vergadertijd.
De Piramide van Lencioni is een model voor betere samenwerking binnen teams, met als onderdelen: vertrouwen, conflict, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en resultaat. Een hecht team vormen gaat niet over het beheersen van deze theorie.
Samenwerking is een bewijs van het vermogen om effectief en respectvol samen te werken met verschillende mensen of teams, compromissen te sluiten, consensus te bereiken bij besluitvorming, gedeelde verantwoordelijkheid te dragen voor samenwerking en de meningen en bijdragen van individuele teamleden te waarderen, vanuit een positie van stevig zelfbewustzijn.
Negatieve overdracht ontstaat op grond van pijnlijke emoties als: afwijzing, vernedering, angst, eenzaamheid, woede. Negatieve overdracht heeft dikwijls te maken met afhankelijkheidsrelaties (zoals arts-patiënt; coach-cliënt, manager-medewerker).
Transfers omvatten laterale bewegingen tussen posities met gelijke status en salaris. Transfers kunnen voldoen aan de behoeften van organisaties of werknemers, vaardigheden op de juiste manier benutten en het personeelsbestand aanpassen. Goed beleid voor promoties en transfers moet eerlijk zijn, carrièreplanning bevorderen en favoritisme vermijden .
Het doel van een Overdrachtsplan is om heldere afspraken te maken over de voorwaarden waaraan het archief moet voldoen om tot overdracht van het archief van een organisatieonderdeel aan een afdeling Archiefbeheer te komen.
De I-PASS methode is een methode voor de verpleegkundige overdracht. Het is veelgebruikte methode om het overdragen efficiënt en concreet te maken. De SBAR methode is voor een overdracht naar de arts. Deze methode is om in acute situaties aan de arts duidelijk te maken wat je van de arts verwacht.
Bij een warme overdracht informeert de pedagogisch medewerker de leraar persoonlijk over het kind dat de overstap naar school maakt. Dat houdt het volgende in: De pedagogisch medewerker vertelt hoe het kind is, hoe de ontwikkeling verloopt en welke ondersteuning het kind nodig heeft.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Je bent bereid informatie met anderen te delen. Je wilt anderen helpen en ondersteunen en je vraagt hulp indien je zelf hulp nodig hebt. Je ziet dat je samen met anderen meer kunt bereiken dan alleen. Je begrijpt dat het teambelang boven jouw eigen belangen gaat.