Om je linker pedaal verwijderen moet met de klok mee draaien met de pedaalsleutel of inbussleutel.Je rechterpedaal komt los als je tegen de klok in kracht zet. Lukt het losdraaien niet? Spray dan wat kruipolie of WD-40 op je pedaal en laat dat een kwartiertje intrekken.
Bij sommige pedalen is een gewone steeksleutel te dik. Bovendien kunnen pedalen erg vast zitten, zodat er veel kracht moet worden gezet. Beide bezwaren zijn op te lossen met een pedaalsleutel, dat is een steeksleutel die platter en langer is dan een gewone steeksleutel.
Smeren doe je zo: Als je klikpedalen een zichtbare veer hebben (zoals SPD-pedalen op je mountainbike), breng dan om de paar ritten een druppel olie op de veer aan om hem roestvrij te houden en goed te laten werken.
Pedalen gaan altijd naar rechts, met de klok mee en naar de achterkant van de fiets los en naar voren vast. Dit is zowel links als rechts het geval. Het idee is dat je pedalen niet los kunnen draaien tijdens het fietsen maar juist vaster gaan zitten. Je hebt dus ook een linker en een rechter trapper met andere draad.
Fietspedalen losdraaien
Wat je moet weten is dat de linkertrapper links schroefdraad heeft (in plaats van het gebruikelijke rechts). Dat is gedaan om te voorkomen dat je pedaal zichzelf tijdens het fietsen kan losdraaien. Maar als je dat niet weet kun je wanhopig worden als je het pedaal probeert los te draaien!
Waarschijnlijk zit er een crankdop in het midden van je crank, deze kun je los halen met een kleine schroevendraaier. Vervolgens zie je een crankbout zitten, deze kun je losmaken met een dopsleutel 14 of soms 15. Nu je deze los hebt gehaald draai je je cranktrekker in de crank.
Dry weather lube smeert goed en trekt nauwelijks vuil aan. Voorwaarde is wel dat de fiets- en bospaden droog zijn. Zo niet, werkt dit middel minder lang – dan all weather of wet lube. Ideaal voor mooi-weer-fietsers.
Gouden vet is rijk aan koper en dient hoofdzakelijk voor de montage van titaniumstukken (zadelpen, trapas, ...).
Cyclon montagepasta
Deze montagepasta op keramische basis gebruik je voor alle metaal op metaal onderdelen zoals schroefdraad van pedalen, derailleurs en alle andere bouten op je fiets en mountainbike.
Om je linker pedaal verwijderen moet met de klok mee draaien met de pedaalsleutel of inbussleutel. Je rechterpedaal komt los als je tegen de klok in kracht zet. Lukt het losdraaien niet? Spray dan wat kruipolie of WD-40 op je pedaal en laat dat een kwartiertje intrekken.
Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
Soms zegt men 'voetpedaal', wat een contaminatie is. Pedaal is een onzijdig woord (het pedaal) maar er wordt ook wel van de pedaal gesproken.
Montagepasta, vaak ook montagevet genoemd, voorkomt verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt tegen corrosie. Montagepasta wordt gebruikt voor het bevestigen van zadelpennen, sturen en stuurpennen. Voor het bevestigen van carbon onderdelen moet een carbon pasta worden gebruikt.
Waarom klikpedalen op de racefiets? Bij klikpedalen zit je schoen vastgeklikt aan het pedaal. Hierdoor kun je zowel duwen als trekken aan het pedaal, waardoor je efficiëntere omwentelingen kunt maken en de krachtoverbrenging veel beter is. Ook heb je hierdoor controle over je fiets en kun je sneller corrigeren.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Smeer de ketting met een goede teflon zoals cyclon coursespray, smeer tevens de scharnierpunten van de derailleurs. Wij adviseren de ketting regelmatig met kleine hoeveelheden teflon te smeren. Laat teflon een uur inwerken, wrijf de ketting af met een oude doek om overtollige teflon te verwijderen.
Hoe weet ik of ik mijn trapassen moet vervangen? Je bottom bracket of trapas moet je vervangen als je merkt dat het allemaal niet meer soepel ronddraait. Kraken, piepen en speling of een stroef gevoel tijdens het trappen zijn allemaal indicatoren dat het tijd wordt er eens goed naar te kijken.
Ketting smeren
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden. Dan kan het geen kwaad om je ketting een keertje 'bij te smeren'.
[Onderdelen van een fiets] Crankstel waarbij de cranks met een klemverbinding en een bout op de trapas wordt getrokken.
3.000 - 3.500 km mee.
Om de trapas te smeren zal de crank gedemonteerd moeten worden. Dit is het verbindingsstuk tussen de trapas en het pedaal. Een trapas moet om de 10.000 km grondig gereinigd en gesmeerd worden.