Met netwerkmodus wordt bedoeld de instelling die bepaald of je op 2G, 3G, 4G of automatische keuze zit. Dit check je door op je telefoon naar instellingen te gaan, vervolgens mobiele netwerken en je ziet dan wat ik bedoel. Staat het ingesteld op automatisch dan zit je goed.
Hoe kan ik zien of ik gebruik maak van 4G? Op de meeste toestellen, laptops en tablets zie je aan de rand van het beeldscherm een icoontje met 4G staan, soms staat er LTE of L+. Is 4G niet beschikbaar dan kun je 3G of H zien staan.
Om gebruik te maken van 4G internet heb je een smartphone nodig, die geschikt is om de grote snelheid van 4G te ondersteunen. Niet elke smartphone is namelijk geschikt voor 4G. Het 4G netwerk van KPN gebruikt de 800 Mhz frequentie.
Ga op de iPhone naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Opties mobiele data' en tik op 'Schakel LTE in' of 'Instellingen' > 'Mobiele Data' en tik op 'Schakel LTE in'.
Ga op je iPhone naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele Data > Gesprekken en Data > en kies hier voor LTE. Daarna springt je telefoon over naar het LTE / 4G netwerk.
De netwerkcheck op Android
Stap 1: Ontgrendel je Android toestel en ga naar Instellingen. Stap 2: Kies in de lijst voor Verbindingen en klik dan op Mobiele netwerken.
Wat jouw 4G kosten precies zullen zijn, is afhankelijk van je verbruik en provider. De gemiddelde abonnementsprijs voor 4G ligt rond de 40 euro per maand, dit is inclusief een smartphone en 500 MB per maand.
Ook in 2022 perfect voor je telefoonabonnement
Het 4G-netwerk blijft daarom heel belangrijk. Dat blijft het de komende jaren ook voor je abonnement. Met snelheden van 100 tot wel 256 Mbit/s via het beste en snelste netwerk van de wereld. Je kunt zo heel snel video's streamen, zonder haperingen.
In theorie is een mobiele 4G verbinding sneller dan de gemiddelde WiFi verbinding. 4G kan snelheden van ruim 1000 Mbps per seconde halen, waar vaste verbindingen van huishoudens vaak niet boven de 100 Mbps uitkomen.
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.
Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Opties mobiele data'. Als u dit scherm ziet, is 5G op uw apparaat geactiveerd. Als u dit scherm niet ziet, neem dan contact op met uw aanbieder om te bevestigen dat uw abonnement 5G ondersteunt.
E staat voor “Edge”, dit is een mobiele internetverbinding die tussen GPRS (1e generatie mobiel internet) en 3G ligt. Deze verbinding is vaak heel traag en kom je vooral tegen in gebieden waar geen 3G of 4G dekking is.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Als je je toestel minimaal een jaar gebruikt, ga je eind 2022 namelijk profiteren van de hoge snelheden die volwaardig 5G biedt. Ook is je toestel in de toekomst meer waard. De komende jaren zullen er steeds meer smartphones en abonnementen voor 5G komen.
Hoewel technologische ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen, is de verwachting niet dat 4G volgend jaar al offline zou gaan. Als wij een heel ruwe schatting maken, dan gaat dat waarschijnlijk pas spelen rond het jaar 2030.
Als je mobiele data (3g/4g) en wifi uitzet kan je nog bellen en sms'en. Als je je mobiele netwerk uitschakelt (vliegtuigstand) dan kan je niet meer bellen.
In Nederland kunnen we bellen, appen en internetten op onze mobiele telefoons door een intensief verspreid netwerk van antennes. Inmiddels maakt bijna iedereen gebruik van het 4G-netwerk.
Een aantal diensten komen vaker voorbij bij gebruikers die hoger MB-verbruik hebben. Video's streamen (Netflix, Ziggo Go, Videoland, YouTube, internet radio, …) Updates van apps (App Store / Google Play Store) & software-updates (iOS / Android systeem-updates).
Een gemakkelijke manier om te controleren of jouw toestel geschikt is voor 4G, is door op het scherm van je toestel te kijken. Aan het icoontje boven in je scherm, dat aangeeft of er een mobiele dataverbinding is, kan je meestal zien of je 3G of 4G hebt.
Als je op een plek bent waar heel erg veel mensen tegelijk aanwezig zijn kan de dichtstbijzijnde zendmast overbelast raken. Het komt dan vaak voor dat het toestel van de klant overschakelt naar 3G omdat er dan minder mensen gebruik van maken. Dit is dan op dat moment de snelste verbinding.
Vanaf 31 maart 2022 stopt het 3G-netwerk. Het uitzetten van 3G betekent dat uw toestel terug zal vallen naar 2G. Dit betekent een verminderde kwaliteit voor bellen en een trage internetsnelheid. Daarnaast kunt u niet meer bellen en internetten tegelijkertijd.