De schutsluis was het resultaat. Deze uitvinding wordt toegeschreven aan Chiao Wei-yo, de ingenieur die in de 10de eeuw aan het Groot-Chinese kanaal systeem werkte. De eerste sluis van deze vorm kwam naar Europa in 1373.
De Kolksluis in Spaardam is met recht de oudste sluis van Nederland. Waarom? Omdat deze sluis, waarmee sinds de dertiende eeuw het Spaarne van het IJ wordt geschut, zelfs de oudste sluis van Europa is. In 1253 werd er officieel opdracht gegeven voor de bouw door Willem II en 1280 is de sluis in werking genomen.
De uitvinding hiervan wordt toegewezen aan de Chinese ingenieur Chiao Wei-yo, bij zijn werk aan het Grote Kanaal, rond het jaar 1000. Hij plaatste twee flitssluizen op ongeveer 200 meter afstand van elkaar, waarmee de moderne schutsluis was geboren.
Omdat de zomers in Nederland warmer en droger lijken te worden, krijgen we vaker te maken met droogte en een lage waterstand in onze rivieren. Bij droogte verdelen we via stuwen, pompgemalen en sluizen het weinige zoete water uit de grote rivieren en meren zo goed mogelijk onder alle watergebruikers.
Vandaag wordt de grootste sluis ter wereld officieel in gebruik genomen. Zeesluis IJmuiden is met een lengte van 500 meter een imposant bouwwerk. De ontwikkeling is niet over één nacht ijs gegaan, want een sluis wordt gebouwd met het oog op de komende honderd jaar.
Elke schipper wacht op zijn beurt en vaart de sluis in op volgorde van aankomst. Inhalen is verboden bij het naderen van een wachtplaats. Vaar met lage snelheid zo ver mogelijk door naar voren in de sluis en sluit goed aan op de boot voor u. Zo hoeft u in de sluis niet om elkaar heen te varen.
Alleen de sluishoofden worden in een droge bouwkuip gebouwd. Voor het maken van deze droge bouwkuipen, plaatsten we eerst rondom damwanden. Daarna hoogden we de ruimte op met zand en vervolgens brachten we diepwanden aan tot diep in de ondergrond. Vervolgens is de bouwkuip ontgraven en pompten we de kuip droog.
Nederland telt meer dan 1500 beweegbare bruggen en bijna 2000 sluizen, we hebben ze op deze pagina's opgenomen.
10–Overige bruggen en sluizen.
In 1324 kreeg Sluis echter zijn huidige naam. De stad heeft haar ontstaan te danken aan het verzanden van het Zwin. Hierdoor werd de rechtstreekse verbinding van de belangrijke handelsstad Brugge met de zee geblokkeerd en werd Sluis de belangrijkste voorhaven van Brugge.
Het woord sluis is afkomstig van het Oud-Franse excluse (later écluse), dat weer uit het Middellatijn exclûse ontstaan is, en wil zeggen: 'wat buitengesloten is'. De oudste nog in gebruik zijnde sluis in Europa is de Kolksluis Spaarndam.
De sluizen en stuwen zorgen ervoor dat het water van de Nederrijn en Lek zo doorstroomt dat er overal voldoende water staat voor de scheepvaart. Het hoogteverschil, ook wel verval genoemd, laat het water anders te snel wegstromen naar zee.
Grootste zeesluis ter wereld in IJmuiden geopend: 'Een stukje Hollands glorie' De Zeesluis IJmuiden is vanmiddag officieel geopend. Met een muisklik opende koning Willem-Alexander de sluis, die met een lengte van 500 meter de grootste ter wereld is.
Wanneer u met uw boot in een haven gaat aanleggen, moet u ongeveer rekenen op € 1,00 per meter per nacht, het brug– en sluisgeld bedraagt ongeveer € 2,00 per brug of sluis.
Op 10 juni opende de koning van België de grootste sluis ter wereld: de Kieldrechtsluis in Antwerpen. De tweede haven van Europa wil de grootste containerschepen ter wereld blijven ontvangen.
Afhankelijk van welke instantie de sluis of brug (ook wel kunstwerken genoemd) beheert moet je een bijdrage betalen. Nog geen 10 jaar geleden moest je bij elke sluis een bijdrage in het 'klompje' doen. Nu zijn veelal de sluizen en bruggen die door de overheid worden beheert gratis.
De sluis bestaat uit een “afgesloten” gedeelte, de kolk, met aan weerskanten een beweegbare deur of deuren. Door schuiven in de deuren kan er water in of uit gelaten worden. Hierdoor kan het water in de sluis op de juiste hoogte worden gebracht.
De 7 sluis- en stuwcomplexen in de Maas. De Maas komt vanuit België Zuid-Limburg binnen en staat daar gemiddeld 44 m boven Normaal Amsterdams Peil (NAP). Bij de laatste stuw in het Noord-Brabantse Lith is dit 1 m boven NAP. Door de 7 stuwen daalt het water geleidelijk zodat de Maas bevaarbaar blijft.
DEN HAAG - Vergeleken bij open riolen als de Elbe en de Schelde, is de Maas vrij schoon. De Maas bevat (hoogstwaarschijnlijk) ook niet de uiterst ingewikkelde chemische stoffen die de Rijn wel bevat. Maar terwijl de Rijn een effectieve schoonmaakbeurt ondergaat, blijft de Maas achter.
In het Mioceen, 20 miljoen jaar geleden, was de Maas een kort riviertje dat in de Ardennen ontsprong. Ook de Rijn was toen nog geen grote rivier. Deze begon in het Leisteenplateau.
Kosten. Het kunstwerk in IJmuiden kost 848 miljoen euro. Hiervan betaalt de rijksoverheid het overgrote deel, namelijk 574 miljoen. Het resterende deel komt van de gemeente Amsterdam (105 miljoen), de provincie Noord-Holland (58 miljoen) en de Europese Unie (TENT-programma).