Het Frans Formule 4-kampioenschap is een Formule Renault-kampioenschap, de Formul'Academy Euro Series en de F4 Eurocup 1.6. Het kampioenschap gebruikt Formule Renault 1.6-wagens en is open voor coureurs tussen de 14 en 21 jaar. Sedert 2018 wordt dit kampioenschap officieel verreden onder de Formule 4-reglementen.
Hiervoor moet je met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kun je afleggen bij verschillende racescholen in Nederland. Beginnende coureurs mogen al vanaf hun 15e jaar toetreden tot de autosport, mits ze in dat jaar 16 worden.
Een seizoen in die klasse kost de familie of de sponsors van de 15-jarige Mick Schumacher 100.000 euro, zo berekende boulevardkrant Bild. Van Amersfoort: "We zijn wel wat gewend na vorig jaar, maar ik ben blij dat het nieuws nu openbaar is. We gaan binnenkort op Hockenheim testen.
Zo moeten coureurs vanaf 2016 minimaal 18 jaar zijn voordat ze een superlicentie ontvangen en ze dienen in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. Daarnaast moeten rijders aantonen dat ze kennis van de reglementen in de Formule 1 hebben.
Stockcar F3 is een kids stockcarklasse van kinderen vanaf 4 tot en met 12 jaar. Het doel van de Stockcar F3 klasse is om kids te laten meegroeien naar het stockcar racen. De races zijn demonstraties waarbij plezier en het op doen van ervaring belangrijk zijn, er is geen competitie aspect.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Rijders mogen pas in de Formule 3 starten zodra ze een jaar ervaring in een andere eenzitter-klasse op hebben gedaan. Voor afgelopen seizoen traden Callum Ilott en Alessio Lorandi in de voetsporen van Verstappen, zij het met minder succes dan de Nederlander.
Als je mega goed bent in karten, is er een kans dat je formule coureur kunt worden. Je moet allereerst je racelicentie behalen. Als je deze in de pocket hebt kun je je aansluiten bij een (bestaand) raceteam en heel veel oefenen! Vanaf dat punt kun je steeds verder opklimmen.
Op dit moment staat er al een prijs van 132.500 euro op de helm, die tijdens de afsluitende Grand Prix van het seizoen uitgereikt wordt aan de hoogste bieder.
De meeste coureurs zijn begonnen met karten, zo ook bijvoorbeeld Max Verstappen op deze kartbaan in België. De kartsport is gemakkelijker om in te stromen en daarnaast toegankelijk voor kinderen; de autosport is meestal pas vanaf ongeveer 15 jaar mogelijk.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Niet goedkoop. Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Voor 15.000 euro kun je al een seizoen racen
De aanschaf van de auto en de ombouwkit zijn in het bedrag opgenomen. De KNAF schat het aanschafbedrag op zo'n 3.500 euro, waarna er een vergelijkbaar bedrag nodig is voor de ombouw.
In de F4 ga je voor het eerst in vrije stap de rijbaan verlaten. Dit betekent dat je je paard iets meer ruimte geeft met de teugels, maar je houdt wel contact met de mond.
Zowel vooraf als achteraf wordt een coureur gewogen, inclusief racepak, schoenen én helm. Dat is van belang voor het zogeheten minimumgewicht: iedere auto inclusief coureur moet dit jaar minstens 798 kilo wegen. Dit om ervoor te zorgen dat het totale gewicht van iedere deelnemer zo gelijk mogelijk is.
Je moet 40 punten verzamelen in een periode van 3 jaar om een Formule 1-licentie te kunnen behalen. Zorg dat je ten minste 300 uur met een Formule 1-wagen hebt gereden. Om een racelicentie te kunnen behalen zal je goed met een auto overweg moeten kunnen.
Als we het internet mogen geloven komt het inkomen van Jos Verstappen uit op zo'n €10.000 per maand. Deze inkomen worden dus niet direct verdiend door zijn verleden als coureur, maar indirect ook weer wel. Jos Verstappen is namelijk de begeleider van Max Verstappen.
Lewis Hamilton (Mercedes): €40-45 miljoen. Max Verstappen (Red Bull Racing): €33 miljoen.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
Omdat de marges zo klein zijn, zullen de ingebouwde vertragingen er vast en zeker voor zorgen dat tijden onder de twee seconden niet langer reëel zijn.