Wat kost een carbon racefiets? Een racefiets van carbon is meestal duurder dan een racefiets van aluminium. Voor een goede racefiets van aluminium beginnen de prijzen rond de 1.000 euro. Voor een goede racefiets van carbon beginnen de prijzen rond de 1.750 euro.
Als je op zoek bent naar de beste wielrenfiets van carbon, dan kies je voor de Van Rysel Ultra CF Ultegra Di2. Zoek je de beste fiets qua verhouding tussen prijs en kwaliteit? Dan raden we je de Cube Attain SL aan.
Een redelijke fiets met 30 versnellingen Shimano Ultegra en carbon heb je nieuw voor €1000 en tweedehands voor ongeveer de helft als je goed zoekt. Bij je lokale fietswinkel zal deze racefiets 20% duurder zijn ongeveer en de nieuwste aero racefietsen zijn nog veel duurder.
Een racefiets uit de Tour de France kost een dikke 10.000 euro. Een profwaardig frame kost al gauw 5000 euro, de groepset en de wielen beide 2500 euro en de rest gaat op aan zaken als banden, zadels en pedalen.
Carbon reparatie is het maken van een breuk of verbrijzeld deel. Dankzij de ontwikkeling van zowel technieken als materialen (zoals carbonweefsels en epoxyharsen) is het repareren van carbon tegenwoordig een volwaardig alternatief. Ook is reparatie vele malen goedkoper dan de aanschaf van een nieuw frame.
Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid. Door het 'stijve' carbon voelt het aan alsof elke trap raak is.
Een scheur kan je herkennen aan een aparte klank. Het frame geeft een dof geluid op de scheur. Wanneer dit het geval is, kunt u er zeker van zijn dat het frame gescheurd is. Hierna schuren we het frame in verschillende lagen op, tot de scheur niet meer te zien is.
Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
Butterfly Trek Madone - € 380.000
De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton. Hij is niet ondergedompeld in goud of gemaakt van diamanten…
In de shortlist en in volgorde van opkomst: Giant, Cube, Trek, Canyon, Cannondale, Specialized, Cervelo, Orbea, BMC, Wilier, Lapierre, Scott en J. Guillem.
Let vooral op beschadigingen van de lak. Maar bij carbon frames is vaak niet aan de buitenkant te zien of het carbon van binnen beschadigd is. Vraag ook duidelijk of er met fiets al eens gevallen is, dit kan het carbon ook verzwakken. MTB-Sjtippen schreef: Let vooral op beschadigingen van de lak.
Bovenaan in de racefiets top 10 hebben wij de Carbon Roadrunner 1 van het merk SAVA geplaatst, bestempeld als de beste racefiets tot 3000 euro van 2022. Het aerodynamische frame van de fiets is gemaakt van carbon en heeft de perfecte balans tussen licht gewicht, rendement en vinnigheid.
Voor de beginnner is dit een prima instapwaarde. Maar de beste racefiets voor beginners vind je al gouw tussen de €600,- en €750,-. Hiervoor koop je een racefiets waar je wel even mee vooruit kunt. Kies voor een kwaliteitsmerk zoals bijvoorbeeld Giant, Cube, Sensa of Scott.
Carbon fietsframes.
Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan. Met deze frames hoef je je echt geen zorgen te maken als je hard door een kuil in de weg fietst.
Carbon frames
Fietsen gemaakt van carbon worden steeds populairder. Carbon is superlicht en zorgt daardoor voor de beste prestaties. Want hoe lichter je fiets is, hoe sneller je kunt gaan. Het nadeel van carbon is wel dat het een wat duurder materiaal is.
Zo heb je al een degelijk instapmodel racefiets vanaf 400 tot 700 euro. Vanaf 700 euro tot 1100 euro kun je al een volwaardig instapmodel met een zeer degelijke groep aanschaffen. Vergeet niet dat je (als je een voor het eerst een racefiets koopt) je ook fietskleding nodig hebt.
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
De Aeroad CF SL 8 Disc van € 3.999 rondt het assortiment af: met een Shimano Ultegra schakelsysteem, DT Swiss ARC 1600 wielen en replica's van het Alpecin-Fenix ProTeam biedt deze fiets waar voor zijn geld in zijn prijsklasse.
Elke extra geïnvesteerde euro zou een verhoging van de gemiddelde snelheid kunnen opleveren van tussen de 0,0004 en 0,0007 kilometer per uur. Ergens zal dat verband afvlakken: op een fiets van een ton ga je niet 70 kilometer harder rijden.
In vergelijking met bijvoorbeeld hardlopen is wielrennen een dure sport. De aankoop van een goede racefiets brengt al snel kosten van enkele honderden tot meer dan duizend euro met zich mee.
Vanaf ongeveer 800 euro heb je een nieuwe racefiets van een 'echt' merk waarvoor je je echt niet hoeft te schamen. Kun je 1000 euro besteden, dan heb je een ruime keuze aan prima fietsen om te beginnen met wielrennen.
En nog belangrijker, het vertoont geen moeheid zoals metalen dat wel kennen. Dus eigenlijk is de levensduur van een koolstofvezelsamenstelling bijna oneindig, zolang het geen grote schokken oploopt of spanningen waardoor het product noodgedwongen meer krachten te verduren krijgt dan waarvoor het ontworpen is.
Net als andere frame-materialen heeft koolstof zijn zwakke punten. Duurzaamheid is daar één van. Een botsing of val met een carbon frame kan bijvoorbeeld moeilijk te repareren schade aan het frame veroorzaken, terwijl het slechts een krasje op een stalen of aluminium fiets zal veroorzaken.
Carbon is zeer kwetsbaar
Een ander nadeel is dat carbon iets kwetsbaarder is bij valpartijen. Zo kan carbon breken of kan er een deuk of scheur in het materiaal ontstaan waar je niet zo blij mee bent.