U betaalt geen bpm als: uw auto of motor een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer heeft. uw auto of motor 25 jaar of ouder is.
Inschrijven of herinschrijven in het kentekenregister
U betaalt bpm als u een zelf geïmporteerde personenauto of motor inschrijft die jonger is dan 25 jaar. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm als uw bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Als u twijfelt of de BPM al betaald is kunt u dit opvragen bij de Belastingdienst. In de meeste gevallen moet u wel betalen. De eerste 4 jaar kan de BPM nog flink hoog zijn, zeker op nieuwe bussen is de BPM fors.
BPM staat voor Belasting van personenauto's en motorrijwielen. Bedrijven en personen die in Nederland wonen of gevestigd zijn, betalen deze belasting. Als u gebruik maakt van het Nederlandse wegennet, moet u BPM betalen. Bij personenauto's telt sinds 1-1-2013 alleen de CO2-uitstoot.
U betaalt bpm als u een nieuwe personenauto, motor of een bestelauto in Nederland koopt. Of importeert vanuit het buitenland. Maar ook in andere gevallen betaalt u bpm.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Een marge-auto is een auto waarover btw is betaald. Die auto is nieuw door een particulier gekocht en de btw is niet meer zichtbaar in de administratie. Voor particulieren is dit niet relevant, want die moeten toch btw betalen. Maar voor een ondernemer die een gebruikte auto wil kopen, is dit wel relevant.
BPM (Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen)
De BPM is niet direct aftrekbaar, je verrekent dit met de jaarlijkse afschrijving (wel aftrekbaar). Voor een aantal bestelauto's (grijs kenteken) is een vrijstelling voor het betalen van BPM.
Je auto kostte je nieuw 32.000 euro. Na vijf jaar krijg je er nog 14.000 euro voor terug. Je afschrijving is dus 32.000 –14.000 euro is 18.000 euro. Per jaar is dat 3.600 euro.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
Ha, die Pashands; In aanvulling op bovenstaand antwoord: nee, Duitschland kent geen BPM. Bij het invoeren van een voertuig uit een EU-land moet je aangifte doen en BPM betalen, invoerrechten gelden alleen bij import buiten de EU vandaan.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
Het antwoord op deze vraag is kort en bondig: ja! Je mag privé rijden met een grijskenteken auto. Let er daarbij wel op dat je voldoende zakelijke kilometers rijdt zodat je aan de voorwaarden van de grijskentekenregeling blijft voldoen en jouw belastingvoordelen blijft houden.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
De youngtimer regeling houdt in dat er een bijtelling van 35 procent op de dagwaarde geldt bij voertuigen van minimaal 15 jaar oud. Doordat de dagwaarde veel lager uitvalt dan de cataloguswaarde, wordt de youngtimer regeling door ondernemers geprijsd voor de gunstige bijtelling.
Een 'BTW-auto' is een auto die nieuw is of altijd zakelijk bereden is. Zodra hij eenmalig van een particulier of niet BTW plichtig bedrijf is geweest noemen we het een 'marge-auto'. Op het moment dat de verkopende partij de auto weer gaat verkopen, dient hij een BTW factuur te maken.
Wat is rest BPM? Als u een tweedehandsauto importeert, betaalt u niet het volledige BPM-bedrag. U hoeft nog maar een deel van het oorspronkelijke BPM-bedrag te betalen. Dit deel wordt ook wel rest BPM genoemd.
Iedereen die gebruik maakt van het Nederlandse wegennet moet BPM betalen. In Duitsland bestaat een dergelijke belasting niet en hierdoor is het prijsverschil tussen Nederlandse en Duitse auto's behoorlijk groot. Dit geldt met name voor de populaire automerken, Mercedes, Audi en BMW.
Tweedehands auto's worden soms contant betaald, maar ook via overschrijvingen. Doe overschrijvingen in principe nooit vooraf of zonder de auto te hebben gezien en een duidelijke afspraak met de verkoper te hebben gemaakt. Gebruik bij overschrijvingen alleen te volgen transfers met bijbehorende documentatie.
Manier 1: de afschrijvingstabel
Op een splinternieuw exemplaar in Nederland zit een bpm van 6.578 euro. Kijk je in de afschrijvingstabel, dan zie je dat je een korting van 42% op de oorspronkelijk bpm krijgt wanneer de auto 18 maanden oud is. 42% van 6.578 = 2.762,76. 6.578 – 2.762,76 = 3.815,24 euro aan rest-bpm.
Ben je een zakelijke rijder dan kom je mogelijk in aanmerking voor BTW- en BPM-vrijstelling. Heb je recht op deze vrijstelling? Dan is het gebruikelijk de BPM en BTW te laten verrekenen op het moment dat je de (bestel)autoverzekering afsluit. Of je deze mogelijkheid hebt hangt af van je persoonlijke situatie.