Alle banden (inclusief reservebanden) die meer dan tien jaar oud zijn, moeten uit de handel worden genomen en worden vervangen door nieuwe banden. Controleer de fysieke leeftijd van een autoband door de markeringen op de flank van de band te controleren aan de hand van het "DOT"-symbool.
Wij adviseren om autobanden die 6 jaar of ouder zijn, sowieso te vervangen. Ook al wordt er niet veel gereden met een auto, ook door stilstaan kan een autoband verouderen. Let bij het kopen van tweedehands banden niet alleen op de profieldiepte en beschadigingen van de banden, maar controleer ook de leeftijd.
Voor de maximale leeftijd van een band bestaat geen regelgeving. De slechte exemplaren vallen bij de APK wel door de mand, ongeacht de leeftijd. Wij zijn wel van mening dat wat betreft de eigenschappen, het beste er wel vanaf is na zo'n zes gebruiksjaren.
De normale houdbaarheid van banden bedraagt ongeveer 10 jaar. Goed opgeslagen banden worden tussen 1 en 5 jaar nog als nieuw gezien. Banden verouderen op basis van fysieke en chemische processen. Dit geldt ook voor opgeslagen of weinig gebruikte banden.
De bandenbranche organisatie Vaco gaat zelf uit van een maximale leeftijd van 3 jaar en adviseert zijn leden oudere banden niet als nieuw te verkopen. De ANWB is zelfs van mening dat een band met een productiedatum van 2 jaar of meer niet als nieuw aangeboden én als zodanig gefactureerd zou mogen worden.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de vijf en tien jaar mee. Een band van tien jaar of ouder is echt te oud en moet zeker vervangen worden.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Ga op zoek naar de DOT-code (staat voor Department Of Transportation) op de zijkant van je banden. Vanaf 2000 bestaat het laatste deel van de DOT-code uit vier cijfers. De eerste twee cijfers zijn de week van productie en de laatste twee het jaar. DOT-code 2108 betekent week 21 van 2008.
Signaal 1: Te weinig profiel op je autobanden
Te weinig profiel op je autobanden is één van de belangrijkste signalen dat aangeeft dat je toe bent aan nieuwe autobanden. Je kunt heel gemakkelijk zelf de profieldiepte van je autobanden meten.
Banden moeten een profieldiepte hebben van minstens 1,6 mm over hun hele omtrek en op het bandgedeelte dat drie vierde van de breedte van de band beslaat. Laat je zomerbanden vervangen als de profieldiepte 2 mm bedraagt en winterbanden als de profieldiepte minder dan 4 mm.
Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 100,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 10,00 onder of boven uitkomen.
De betekenis van de DOT code is het weeknummer en het jaartal van fabricage, de productiedatum van de band. Dus een band met DOT 1018 zal van de 10'e week zijn in 2018. Heb jij maar 3 cijfers in je DOT markering? Dan is het een heel oud bandje en vermoedelijk voor 2010 geproduceerd.
Nieuwe banden hebben een gemiddelde profieldiepte van 8 tot 9 millimeter (10/32 tot 11/32 inch). Door het rijden slijt het profiel af. Een band met een profieldiepte minder dan 1,6 millimeter (2/32 inch) heeft niet voldoende grip.
In werkelijkheid hebben de sprietjes of haartjes geen functie. Het is een bijproduct van het productieproces. Een autoband bestaat uit verschillende lagen rubber met nog wat andere materialen zoals polyester en staal. In de fabriek worden de laagjes samengevoegd en in een mal gestopt.
De montagekosten zijn wisselend per montage bedrijf, maar reken op 10,00 tot 25,00 euro per band incl. BTW. Uw banden worden voor dit bedrag gemonteerd, gebalanceerd en uw oude banden worden afgevoerd. Door een band te balanceren worden o.a. trillingen in het stuur voorkomen op hogere snelheden.
Er is geen wettelijke verplichting om aan te geven hoe oud autobanden mogen zijn. De enige uitzondering: banden voor aanhangwagens met een speciale vergunning voor een maximumsnelheid van 100 km/uur mogen niet ouder zijn dan zes jaar.
Wat betekent het DOT symbool? DOT staat voor: Department of Transportation (DOT) en dit symbool is terug te vinden op de zijkant van elke band. De DOT markering en de daarop volgende cijfers laten u lezen wanneer en waar de band geproduceerd werd.
Er is wettelijk geen maximale leeftijd voor banden dus ook geen leeftijd waarop deze vervangen moeten worden.
Voor zomer- en winterbanden is de wettelijke profieldiepte 1,6 mm. Echter raden wij aan om zomerbanden te vervangen bij een profieldiepte van 1,6 mm en winterbanden bij een profieldiepte van 4 mm. Winterbanden verliezen onder de 4 mm hun unieke eigenschappen.
De profieldiepte van de banden is een van de eerste zaken waarnaar tijdens de APK-keuring gekeken wordt. Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter, maar al vanaf een diepte van 2,5 millimeter zal de monteur aanraden om de autobanden te vervangen.
Wettelijk zijn banden aan vervanging toe bij een profieldiepte van minder dan 1,6 millimeter. Maar met het oog op de verkeersveiligheid is dat eigenlijk al te weinig. De ANWB adviseert daarom je banden te vervangen wanneer er twee millimeter profiel of minder op zit.
De wettelijke eis is dat je bandenprofiel minimaal 1,6 millimeter diep is. Maar feitelijk ben je dan al een gevaar op de weg. Onder de 3 millimeter hebben je banden beduidend minder grip. Allianz Direct raadt je daarom aan om bij een profiel onder de 3 millimeter je banden te vervangen.
In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
Maar hoe lees je een DOT code? Direct na het DOT symbool staat er de code van de fabriek waar de band geproduceerd werd en daarna productiedatum. De laatste vier cijfers geven de productiedatum aan. De eerste twee cijfers geven de week aan waarin de band is geproduceerd en de laatste twee het productiejaar.
De "R" van "ZR" staat voor de constructie en is in dit geval Radiaal. De vermelding "M/C" staat voor Motorfiets.