Als richtlijn geldt: u rijdt met vier identieke banden, elk met een profieldiepte van ten minste 1.6 mm. en een maximumleeftijd van tien jaar. Als u zich aan deze richtlijnen houdt, rijdt u aan de veilige kant. Tegelijkertijd hebt u voldoende tijd om de banden te vervangen wanneer de grenswaarden dichterbij komen.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de 5 en 10 jaar mee, maar de daadwerkelijke levensduur is afhankelijk van een aantal factoren zoals; het rijgedrag van de bestuurder, de mate van onderhoud en de kwaliteit van de banden.
De normale houdbaarheid van banden bedraagt ongeveer 10 jaar. Goed opgeslagen banden worden tussen 1 en 5 jaar nog als nieuw gezien. Banden verouderen op basis van fysieke en chemische processen. Dit geldt ook voor opgeslagen of weinig gebruikte banden.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de vijf en tien jaar mee. Een band van tien jaar of ouder is echt te oud en moet zeker vervangen worden.
Banden moeten een profieldiepte hebben van minstens 1,6 mm over hun hele omtrek en op het bandgedeelte dat drie vierde van de breedte van de band beslaat. Laat je zomerbanden vervangen als de profieldiepte 2 mm bedraagt en winterbanden als de profieldiepte minder dan 4 mm.
Voor de maximale leeftijd van een band bestaat geen regelgeving. De slechte exemplaren vallen bij de APK wel door de mand, ongeacht de leeftijd. Wij zijn wel van mening dat wat betreft de eigenschappen, het beste er wel vanaf is na zo'n zes gebruiksjaren.
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 100,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 10,00 onder of boven uitkomen.
Hoe oud zijn mijn banden? Op de zijkant van banden staan in de regel de letters 'DOT', in de meeste gevallen gevolgd een viercijferige code die vertelt wanneer een band is geproduceerd, zie foto. De eerste twee cijfers vermelden de productieweek, de laatste twee cijfers het productiejaar.
Wat kost het? Het opslaan van een set wielen met winter- of zomerbanden in het Bandenhotel van Pouw kost € 50,- per seizoen. Wil je een afspraak maken voor een bandenwissel? Klik dan hieronder.
“De ANWB raadt aan om banden na uiterlijk tien jaar te vervangen, en niet na zes jaar zoals je op verjaardagsfeestjes en bij de garage nog weleens hoort.”
De gevolgen van uitgedroogde autobanden
Als rubber uitdroogt wordt het hard en ontstaan er (haar)scheurtjes in het rubber. Deze scheurtjes kunnen vervolgens steeds groter worden door verdere uitdroging, maar ook door bijvoorbeeld het oprijden van een stoeprand.
We hebben hier de belangrijkste tips en trucs voor u samengevat, zodat u lang iets aan uw banden hebt: Vier identieke banden, elk met een minimale profieldiepte van 4 mm voor winterbanden en 3 mm voor zomerbanden, die maximaal 10 jaar oud zijn.
Wat betekent het DOT symbool? DOT staat voor: Department of Transportation (DOT) en dit symbool is terug te vinden op de zijkant van elke band. De DOT markering en de daarop volgende cijfers laten u lezen wanneer en waar de band geproduceerd werd.
Wat betekent DOT? De DOT-code is een alfanumerieke tekenreeks in de zijwand van de band die de herkomst en de leeftijd van de band weergeeft. DOT is een afkorting voor Department of Transportation (DOT) en deze code wordt toegekend door het Amerikaanse ministerie van Transport, en wordt wereldwijd gebruikt.
Bij BandenConcurrent vind je goedkope autobanden van budgetmerken in een standaard bandenmaat al voor ongeveer 45 euro per stuk. Je autobanden online kopen via BandenConcurrent, levert je ongeveer een besparing op van maar liefst 30% ten opzichte van je lokale garage.
Goedkope banden: Duitsland heeft ze!
Zo bent u voor uw winterbanden, zomerbanden of all season banden in Duitsland doorgaans veel goedkoper uit. Toch is het misschien niet altijd gemakkelijk om in het buitenland te kopen. Hoge leveringskosten kunnen immers een reden zijn om van de aanschaf af te zien.
In Nederland organiseert RecyBEM de inlevering en recycling van gebruikte autobanden uit de vervangingsmarkt. Jaarlijks zamelen RecyBEM-gecertificeerde inzamelingsbedrijven zo'n 9 miljoen banden in. Een groot deel van de autobanden wordt gerecyled.
De montagekosten zijn wisselend per montage bedrijf, maar reken op 10,00 tot 25,00 euro per band incl. BTW. Uw banden worden voor dit bedrag gemonteerd, gebalanceerd en uw oude banden worden afgevoerd. Door een band te balanceren worden o.a. trillingen in het stuur voorkomen op hogere snelheden.
Nieuwe banden hebben een gemiddelde profieldiepte van 8 tot 9 millimeter (10/32 tot 11/32 inch). Door het rijden slijt het profiel af. Een band met een profieldiepte minder dan 1,6 millimeter (2/32 inch) heeft niet voldoende grip.
2- Tien jaar is het maximum
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
U vraagt zich af hoe de Wegenwacht een band repareert waar een spijker in zit. De Wegenwacht zal de band wisselen met de reserveband of hij zal een prop in de band schieten. Hij zal beoordelen wat de best manier is op dat moment.
Raamrubbers kunnen met de jaren droog en stug worden. Een simpele oplossing hiervoor is het insmeren van de rubbers met een onderhoudsmiddel, of een zuurvrije vaseline.
Door de temperatuur verschillen en het bloot stellen aan de zon droogt de band snel uit. Hierdoor komen er vele kleine scheurtjes in het rubber, word de band zwak, broos en dus onbruikbaar. Dit geld voor zowel binnen als buitenbanden. Per merk en type band is er ook wel verschil in houdbaarheid.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.