Loeki de Leeuw is in 1972 door Joop Geesink geïntroduceerd als komische noot in en om reclameblokken op de publieke zenders. Daarvóór worden de reclamespots van elkaar gescheiden door abstracte golfbewegingen.
Loeki de Leeuw keerde rond het Eurovisie Songfestival na een afwezigheid van zo'n 17 jaar terug op televisie. Het befaamde figuurtje onderbrak de Ster-reclames tussen 1972 en 2004. Vaak ging er in de filmpjes iets mis waarbij Loeki steevast 'asjemenou' riep.
In 2004 verdween Loeki van de buis, omdat de kosten voor productie en uitzending volgens Ster te hoog waren geworden. De prijs voor de beste reclame, de Gouden Loeki, bleef wel naar hem vernoemd. Toch werd het leeuwtje door een aanzienlijk deel van de Nederlandse televisiekijkers gemist.
OVER LOEKI DE LEEUW
Loeki de Leeuw is ontsproten aan het brein van poppenfilmproducent Joop Geesink. In 1972 is Loeki voor het eerst voor, na en in de reclameblokken van Ster te zien. De korte filmpjes waarin de stuntelige Loeki allerlei avonturen meemaakt bakenen de reclameblokken van Ster af.
Loeki was zelden alleen. Rond het figuur bedacht Geesink een aantal bijrollen: Welpie het kleine leeuwtje, zijn vriendinnetje Roosje, Piep de Muis, Guusje het eendje en Filiep de blauwe olifant.
De Efteling schopt mascotte Loeki de Leeuw binnenkort uit Carnaval Festival. De beroemde leeuw werd zes jaar geleden binnengehaald als de nieuwe ster van de attractie, maar er bleek nauwelijks interesse te zijn voor aanverwante merchandising. En geen inkomsten betekent in de Efteling: geen bestaansrecht.
1972 – 2004
Meer dan 7000 filmpjes van 4 seconden worden geproduceerd door Geesink Filmproductie, later Toonder Studio's, in Nederhorst den Berg. Zie het hoofdstuk Over Loeki.
NB. Voor de goed oplettende 'die hard fans' : Ja, er waren inderdaad meer vriendjes van Loeki. Tijdelijk dan. Het welpje Wellepie, de slang Emilie en het Hondje dat altijd 'nee' schudde.
Het onhandige leeuwtje Loeki was tussen 1972 en 2004 in maar liefst 7000 filmpjes te zien bij de reclameblokken van de STER. Er ging regelmatig wat mis bij zijn avonturen; hij zei daarom vaak 'asjemenou'.
Loeki is ontstaan vanuit een idee van poppenfilmproducent Joop Geesink. Hij bedacht én ontwierp een klein, vrolijk leeuwtje wat in januari 1972 zijn debuut maakte op de Nederlandse televisie. In de reclameblokken van Ster op NPO 1 en NPO 2 is Loeki zo'n 50 à 60 keer te zien op tv. Later kwam hier ook NPO 3 bij.
1972 – 2004
Meer dan 7000 filmpjes van 4 seconden worden geproduceerd door Geesink Filmproductie, later Toonder Studio's, in Nederhorst den Berg. Zie het hoofdstuk Over Loeki.
Het onhandige leeuwtje Loeki was tussen 1972 en 2004 in maar liefst 7000 filmpjes te zien bij de reclameblokken van de STER. Er ging regelmatig wat mis bij zijn avonturen; hij zei daarom vaak 'asjemenou'. De filmpjes duurden maar een paar seconden.
Loeki's terugkeer
Loeki heeft in zijn 50-jarig bestaan van alles meegemaakt: jarenlang was hij te zien rondom de reclameblokken op de publieke omroep. In de filmpjes beleeft hij verschillende onhandige avonturen waarna veelal zijn bekende kreet luidt: asjemenou!
NB. Voor de goed oplettende 'die hard fans' : Ja, er waren inderdaad meer vriendjes van Loeki. Tijdelijk dan. Het welpje Wellepie, de slang Emilie en het Hondje dat altijd 'nee' schudde.
Rondom Loeki bevindt zich een aantal secundaire figuren: Welpie het kleine leeuwtje (alleen in de beginjaren), zijn vriendinnetje Roosje, Piep de Muis, Guusje het eendje en Filiep de blauwe olifant. Joop Geesink overleed in 1984.
Loeki is ontstaan vanuit een idee van poppenfilmproducent Joop Geesink. Hij bedacht én ontwierp een klein, vrolijk leeuwtje wat in januari 1972 zijn debuut maakte op de Nederlandse televisie. In de reclameblokken van Ster op NPO 1 en NPO 2 is Loeki zo'n 50 à 60 keer te zien op tv. Later kwam hier ook NPO 3 bij.