Dat mensen wel eens misselijk worden tijdens of na het spelen in de virtuele wereld heeft eigenlijk dezelfde oorzaak als wagenziekte. Wagenziekte ontstaat doordat jouw brein tegenstrijdige informatie ontvangt van zowel jouw ogen als jouw evenwichtsorgaan.
Tijdens het gebruik van een VR-bril is het ontzettend belangrijk dat je zodra je tijdens het spelen merkt dat je last krijgt van misselijk- of duizeligheid, je direct stopt met spelen. Controleer ook goed tijdens het spelen je ademhaling en haal rustig adem.
En het wordt gebruikt in therapieën. Maar er zijn ook nadelen, zoals vermoeide ogen, misselijkheid, slechter slapen en ongezonde gewoontes door te lang spelen. Bij kinderen is het belangrijk om voorzichtig te zijn met VR, omdat er nog weinig bekend is over de gevolgen op jonge leeftijd.
Hoe lang mag je een VR bril op? In principe zit er niet echt een limiet op het gebruik van een Virtual Reality bril. Maar waar je wel rekening mee moet houden is het feit dat je misselijk kan worden van de VR bril als je hier gevoelig voor bent.
Dat mensen wel eens misselijk worden tijdens of na het spelen in de virtuele wereld heeft eigenlijk dezelfde oorzaak als wagenziekte. Wagenziekte ontstaat doordat jouw brein tegenstrijdige informatie ontvangt van zowel jouw ogen als jouw evenwichtsorgaan.
Je ervaart het tijdens intense games of bij het spelen van simulators. Het gevoel kan variëren van misselijkheid tot duizeligheid.
Er is momenteel geen wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat VR-brillen permanente schade aan de ogen veroorzaken. Er zijn echter wel enkele kortetermijnproblemen waar gebruikers last van kunnen hebben, zoals vermoeide ogen, hoofdpijn en duizeligheid.
Bent u zwanger, bent u oud, heeft u een visuele afwijking, lijdt u aan een psychiatrische stoornis, of lijdt u aan een hartaandoening of een andere ernstige medische aandoening , dan raden wij u ten zeerste aan om een arts te raadplegen voordat u de VR-headset gebruikt.
Elke VR experience heeft een aanbevolen minimumleeftijd. Als ouder of voogd kan je zelf beslissen of de inhoud van het spel geschikt is en of je kind overweg kan met de VR-bril. Spelers jonger dan 18 moeten worden vergezeld door een meerderjarige. Je hoeft zelf niet per se deel te nemen aan het spel.
De belangrijkste nadelen en argumenten tegen het ontwikkelen van een virtual reality training hebben veelal betrekking op de kosten en baten. De investering is vaak hoog terwijl de resultaten onduidelijk zijn en de techniek onbekend. Dit maakt implementatie, schalen en het meten van succes lastig.
VR-bewegingsziekte ontstaat wanneer uw hersenen tegenstrijdige signalen ontvangen over bewegingen in de omgeving en de relatie van uw lichaam daarmee .
Gehydrateerd blijven is gezond verstand en is ook belangrijk bij het gebruik van VR. Gebruikers moeten een grote maaltijd, en vet of pittig eten, vermijden voordat ze de VR-headset opzetten. Ga zitten in plaats van staan. Er is minder kans op bewegingsziekte als gebruikers zitten in plaats van staan.
Voor veel brildragers kan dit leiden tot vermoeide ogen, hoofdpijn, nekpijn en misselijkheid.
Het is de moeite waard om op te merken dat perceptie, zicht en vestibulaire informatie voortdurend door de hersenen worden verzameld en geanalyseerd. Het gevoel van aanwezigheid en de mate van onderdompeling in VR kunnen ertoe leiden dat de gebruiker oculomotorische of desoriëntatiesymptomen, misselijkheid, malaise en ongemak ervaart, ook wel cyberziekte genoemd.
We raden 20 minuten aan voor je VR-activiteit om desoriëntatie en mogelijke simulatorziekte te voorkomen. VR-headsetfabrikanten zoals Oculus raden een "pauze van 10 tot 15 minuten elke 30 minuten aan, zelfs als je denkt dat je die niet nodig hebt."
Het sensorische conflict dat cyberziekte veroorzaakt, kan ook andere symptomen met zich meebrengen: hoofdpijn, vermoeide ogen, lichamelijk ongemak en zelfs slaperigheid.
Onderzoek laat zien dat VR gevaarlijk is voor zowel de fysieke als de mentale gezondheid van kinderen. Het gebruik van de VR-bril kan leiden tot vermoeide ogen en motion sickness, maar er is bijvoorbeeld ook het risico op verslaving.
Er bestaan nog geen richtlijnen specifiek voor het gebruik van VR, maar de GGD heeft de volgende vuistregel voor schermgebruik: maximaal 20 minuten achter elkaar naar een scherm kijken, daarna minimaal 20 seconde in de verte kijken en daarna opnieuw maximaal 20 minuten digitaal aan de slag.
Matteüs 6:22-23 Herziene Statenvertaling (HSV)
“Het oog is de lamp van het lichaam. Dus, als uw oog gezond is, zal uw hele lichaam vol licht zijn, maar als uw oog slecht is, zal uw hele lichaam vol duisternis zijn. Als het licht in u duisternis is, hoe groot is dan de duisternis!
Draaierig, misselijk (soms toch bijna braken toe), hoofdpijn en/ of benauwd. Dit is Motion Sickness oftewel bewegingsziekte. Je lichaam ervaart een andere beweging dan die in je hersenen, met andere woorden een verstoring van het evenwichtsorgaan. Motion Sickness wordt regelmatig door gamers ervaren.
Dat kan al zo zijn na 5 minuten. Sommige mensen moeten eerst even gaan liggen om bij te komen. Na 1 uur voelen de meeste mensen met reisziekte zich weer normaal. Als u lang op een boot bent, kan de reisziekte tijdens de reis al verdwijnen.
Onze hersenen kunnen in de war raken van onnatuurlijke bewegingen.Zien jouw ogen iets anders dan wat je lichaam voelt, dan kan dat ertoe leiden dat je misselijk wordt. Dat is juist lastig aan virtual reality, omdat je altijd een compleet andere virtuele omgeving ziet rondbewegen dan waar je lichaam zich in bevindt.