De aanleg van de snelweg A1 tussen Deventer en de Duitse grens bij Oldenzaal ging niet zonder slag of stoot. Er is maar liefst twintig jaar aan gewerkt, van 1972 tot 1992. Vanuit Twente heeft men jarenlang moeten lobbyen.
Rijksweg 1 is een Nederlandse rijksweg en autosnelweg (A1), die begint bij Watergraafsmeer aan de oostkant van Amsterdam en eindigt ter hoogte van De Lutte aan de Duitse grens, waar deze snelweg doorgaat als Bundesautobahn 30 richting Osnabrück.
Anders dan je misschien zou denken, is de A1 bijvoorbeeld helemaal niet de oudste autosnelweg van ons land. Dat is namelijk een deel van rijksweg 12, die al in 1937 werd opgeleverd. Het eerste volledige stuk autosnelweg dat werd opgeleverd was de A2, het stuk tussen Amsterdam en Utrecht werd in 1954 in gebruik genomen.
De A1 loopt van Amsterdam via 't Gooi, Amersfoort, Apeldoorn en Deventer naar Oldenzaal, bij de Nederlands-Duitse grens.
Maximumsnelheid snelwegen (A-en E-wegen) 's nachts
In de avond en nacht, tussen 19.00 en 06.00 uur, geldt een maximumsnelheid van 100, 120 of 130 km/h. Hoe hard er gereden mag worden, wordt aangegeven met borden langs de weg. Sinds maart 2020 geldt de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/h.
De A7, van Amsterdam naar de Duitse grens, is met 241 kilometer de langste snelweg van Nederland. Wie over de kortste snelweg van Nederland rijdt, heeft het waarschijnlijk niet eens door.
Hier loopt Rijksweg 1, hier loopt Rijksweg 2. Vanaf 1976 zouden ze een A nummer krijgen, toen heetten ze de A1 en de A2. De A1 was als eerste gepland maar niet als eerste aangelegd. Dit stukje snelweg, de A12 tussen Voorburg en Zoetermeer was in 1936 al geopend.
De geschiedenis van de A15 gaat terug tot eind jaren '30. In het kader van de aanleg van grote rivierbruggen werd gebouwd aan de brug over de Noord bij Alblasserdam, waarbij de nieuwe weg ongelijkvloers zou aansluiten op de rijksweg 16. Dit westelijk deel van rijksweg 15 werd in 1939 opgeleverd.
Het eerste deel van de snelweg in Limburg opende op 17 mei 1960 tussen Meerssen en Maastricht. De rest van de snelweg is grotendeels vrij snel aangelegd. Tussen 1963 en 1965 werd het deel door Midden-Limburg geopend en in 1968 was de snelweg tussen Kelpen-Oler en Meerssen ook voltooid.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
A2-beginners
U bent A2-beginner als u geen rijbewijs A1 heeft. Ook in dat geval mag u theorie-examen doen vanaf 17 jaar. Let op: het theorie-certificaat is maar 1,5 jaar geldig. Vanaf 20 jaar mag u rijles nemen en de praktijkexamens AVB en AVD afleggen.
Van 5 tot 22 augustus 2022 voeren we groot onderhoud uit aan de A50 tussen Waterberg en Beekbergen. De weg is dan 16 dagen volledig afgesloten. We voeren groot onderhoud uit en vernieuwen het asfalt op de A50. Zo zorgen we voor een veilige doorstroming van het verkeer op deze belangrijke snelweg.
De A11 had er ook moeten komen, maar nu heet hij N11 (tussen Leiden en Bodegraven). De weg is nooit uitgebouwd tot een officiële snelweg, vandaar dat hij nooit een snelwegnummer heeft gekregen. En zo zijn er meer wegen die ooit waren bedoeld als snelweg maar het nooit zo ver hebben geschopt.
Het was echter niet Duitsland, maar Italië, dat de eerste stap zou zetten naar een autowegverbinding tussen steden. Dat was het werk van de briljante ingenieur Piero Puricelli, die in 1921 een maatschappij oprichtte om het dichtbevolkte Noord-Italië van een autoweg te voorzien.
De aandachtspunten liggen bij woningbouw en herstel van de vernietigde infrastructuur. In deze periode koppelde men Rijksweg 13 aan Rijksweg 4, zo ontstond er een directe verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam. Dit kwam de plannen voor Rijksweg 3 niet ten goede, hierdoor was de noodzaak voor deze snelweg verdwenen.
Op snelweg A7 gaat de maximum snelheid overdag van 130 naar 100 kilometer per uur. De maximum snelheid tussen 6.00 en 19.00 is 100 kilometer per uur. Vanaf 19.00 tot 6.00 geldt wél de maximumsnelheid die momenteel geldig is.
Eind 1969 werd begonnen met de aanleg van de E40 tussen Brussel en Liège en vervolgens is de snelweg in hoog tempo opengesteld. In 1973 volgde het laatste deel tussen Reyers en Evere. De aftakking van de E40 vanaf knooppunt Jabbeke naar de Franse grens werd voor het eerst in de jaren '50 eeuw voorzien.
De A16 loopt van knooppunt Terbregseplein in Rotterdam via Dordrecht en Breda richting Antwerpen naar Hazeldonk, bij de Belgische grens.