Hoe rem je je nieuwe schijfremmen goed in? Bij het inremmen van je nieuwe schijfremmen is het belangrijk om deze goed warm te laten worden, zodat het hars kan smelten. Dit doe je heel eenvoudig door te versnellen tot zo'n 30 km/u en daarna stevig te remmen tot je stapvoets rijdt.Herhaal dit 20 keer.
Nieuwe remmen correct inremmen
Tijdens de inrijfase moet je ongeveer 30 keer afremmen. Hierbij wordt het voertuig vanaf een snelheid van ongeveer 100 km/u afgeremd tot ongeveer 50 km/u. Let op dat je hierbij gematigd remt en een maximale remtijd van 3 seconden niet overschrijdt.
Tijdens het inremmen nemen de blokken de vorm van de schijf aan waardoor een optimaal remoppervlak ontstaat. Hierdoor neemt de remkracht met c.a. 30% toe en wordt de kans op piepen aanmerkelijk verminderd. Een bijkomend voordeel is dat de levensduur van de remblokken wordt verlengd. Ontvet de remschijven altijd.
Je hebt het niet altijd door, maar remschijven zijn onderhevig aan slijtage, net zoals je velgen dat zijn bij velgremmen. Een piepende schijfrem op je fiets kan dus het gevolg zijn van een versleten remschijf. Over het algemeen zijn hoogwaardige remschijven minder slijtagegevoelig.
Doorrijden met piepende remmen is zeer gevaarlijk en daarom raden we je ook aan om in dat geval naar de garage te gaan. Het is zeker noodzaak om bij een krassend geluid de auto direct naar een garagehouder te gaan. De werking van de remmen is niet meer te garanderen en een ongeluk ligt op de loer.
Er zijn meestal 3 oorzaken waarom de remkracht van hydraulische schijfremmen afneemt: De remblokken zijn versleten: in dit geval moet je ze vervangen. De remschijven en/of remblokken zijn vuil: Lees hier hoe je deze schoonmaakt. Er zit lucht in het remsysteem: In dit geval moet je de remmen ontluchten.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Hoelang je precies met één setje doet ligt helemaal aan jezelf. De slijtage is voornamelijk afhankelijk van de weersomstandigheden waarin jij rijdt en het terrein waarop jij gaat mountainbiken. Rijd graag jij door modder, regen en sneeuw dan gaan je remblokken sneller slijten.
De aangegeven maat is 21,2 mm. Bij het voertuig waarvan de remschijf gemeten is, bedraagt de minimale remschijfdikte 22,0 mm. De gemeten waarde, 21,2 mm is dus lager dan de minimale waarde. De remschijven moeten daarom vervangen worden.
Bescherming van de remschijf, met inbegrip van de frictiering, tot aan de montage. Directe installatie, geen verwijdering van beschermende olie nodig. Gemakkelijker te demonteren dankzij gelakte montageoppervlakken. Verbeterd uiterlijk van de remschijf, bijvoorbeeld bij gebruik van aluminium velgen.
Gemiddeld zit een remblokkenset voor de voor- óf achterzijde tussen de 15 en 55 euro. Weer helemaal afhankelijk van hetgeen wat en voor wat voor een auto de set gekocht wordt. Laat je de remblokken vervangen houdt dan rekening met kosten tussen de 75 en 150 euro gemiddeld gezien.
Brembo adviseert over het algemeen het gehele remsysteem om de 15.000 kilometer of bij eventuele trillingen of ongebruikelijke geluiden te controleren. Wanneer de remschijven en/of -blokken vervangen moeten worden is het verstandig om een aantal zaken in de gaten te houden.
Hoe vaak je je remmen moet ontluchten? Het is sowieso aan te raden om minimaal 1 tot 2 x per jaar de remmen van je mountainbike preventief te ontluchten. Na verloop van tijd is de remolie namelijk niet meer helder doordat er wat stof in komt.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Het voordeel van steekassen is dus dat ze stijver zijn dan de quick release / snelsluiters. In eerste instantie betekent dit dat er minder kans is dat de assen breken. Dat de steekas stijver is betekent ook dat er minder energie die jij levert verloren gaat, kortom een directere overbrenging.
Na vervanging worden remblokken en -schijven op de weg getest. Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 300 km. Hierbij dient te worden gecontroleerd of er geen vibraties of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Het op olie en mineralen gebaseerde vet bevat geen metalen en is niet geleidend. Daardoor kan het probleemloos worden toegepast op voertuigen met moderne abs-systemen. Het gebruik van kopervet is een van de meest gemaakte fouten bij het monteren van remschijven en remblokken.