APK keuringseisen voor de verlichting op een rijtje: Koplampen moeten bij de apk keuring naar behoren werken. APK keuringseis is werkende functie van stadslicht, dimlicht en grootlicht bij beide lampen. Kleur van de lichten moet wit of geel zijn.
Stadslicht is verplicht als je 's nachts (of bij slecht zicht overdag) buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert.
Bij toegestane verlichting echter wel en spreekt het voor zich dat beiden dan ook moeten branden. Maar met de werkende lamp uitgeschakeld zou de APK geen probleem hoeven zijn omdat deze lampen niet onder de noemer vallen van verplichte verlichting binnen het APK reglement.
Een auto moet zijn voorzien van drie remlichten, waarvan er één op het midden van de achterzijde van de auto is aangebracht (auto's in gebruik genomen vóór 1-10-2001 moeten minimaal twee remlichten voeren).
Remlichten zijn verplicht, omdat deze duidelijk maken wanneer u remt. Daarnaast moet de kleur van remlichten rood zijn. Bij auto's die vanaf 30 september 2001 in gebruik zijn genomen, is het derde remlicht ook verplicht. Dit is het remlicht dat zich in het midden, boven de achterruit van uw auto bevindt.
Op je dashboard kun je altijd zien welke verlichting je hebt ingeschakeld. Dit zijn de symbolen die daarvoor worden gebruikt: Stadslicht is niet hetzelfde als dagrijverlichting. Bij dagrijverlichting branden de achterlichten niet.
Overdag bij slecht zicht mag u het dimlicht gebruiken. In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk?
Je mag neon of ledverlichting wel onder de auto hebben op de openbare weg, zolang je het maar niet aanzet, maar ja, het is natuurlijk wel leuk. Een neon auto kit bestaat uit twee lange en twee korte buizen, er zijn kits met een externe transformator inclusief bevestigingsbeugels.
Het is verboden mistlampen te voeren op grond van 34 van het RVV. Het voeren van mistlichten terwijl de weersomstandigheden daar geen aanleiding toe geven mag niet. Het mistlicht mag alleen maar branden bij mist, sneeuwval of regen die het zicht ernstig belemmert.
Een goede garage zal bij de APK keuring alle belangrijke eisen voor je verlichting checken. Zo moet je koplamp vochtdicht zijn en het lichtbeeld mag niet vertekenen. In principe is het normaal dat door het ventilatiesysteem je koplampen lek zijn.
Het is in Nederland niet verplicht om overdag verlichting te voeren, maar kan de zichtbaarheid wel bevorderen. Als u dagrijverlichting heeft, staan niet automatisch uw achterlichten aan.
Controleer of je dimlichten aanstaan bij slecht zicht overdag. In het donker gaan je dimlichten automatisch aan, terwijl dat overdag niet altijd het geval is. Dan staat vaak je dagrijverlichting aan. De achterkant is dan meestal niet verlicht.
Om maar gelijk antwoord te geven op die vraag, ja, het is legaal in Nederland. Xenon verlichting installeren in Nederland mag gewoon. Sinds 1 april 2012 is het toegestaan om zelf verlichting in te bouwen in alle auto's die er bestaan op de markt zonder aanpassingen.
In sommige steden was het zelfs verboden grotere lichten te voeren, omdat de accu's dat vaak niet trokken. Tegenwoordig is het stadslicht bedoelt om een geparkeerd voertuig zichtbaar te maken en wordt het gebruikt bij het parkeren van de auto, vandaar dat het ook vaak parkeerlicht wordt genoemd.
Is Xenon of LED toegestaan in mijn voertuig? U mag alleen Xenon en LED lampen plaatsen in uw voertuig als de licht unit hiervoor gemaakt is. Alle LED en Xenon verlichting met een H-fitting dus: H7, H4, H1, etc. zijn niet bestemd voor op de openbare weg.
In xenon lampen wordt geen gloeidraad gebruikt om licht te produceren zoals in halogeenlampen, maar een lichtboog tussen twee elektroden. Het licht wordt geproduceerd door een gecontroleerde gasontlading. De lampen hebben een kleine kwarts brander die gevuld is met xenon gas, metaalzouten en andere additieven.
Extra dimlichten mogen niet! Let op, indien er twee achterlichten in een rechthoekig vlak meer dan 60% beslaan word dit aangemerkt als 1 achterlicht! Wel mag je voor en achter aan de zijkant van de auto twee ambergele markeringslichten plaatsen. Op de achterzijde moet je reflectoren hebben.
Fout 5: seinen met groot licht
Seinen met groot licht is geen goed idee. Het is strafbaar en kan een boete van €90 opleveren. Ook vlak achter een ander voertuig rijden en groot licht gebruiken is strafbaar.
Rijden met defecte verlichting: € 150 boete
Je riskeert dan een bekeuring van minimaal 50 euro en maximaal 150 euro. Het boetebedrag is afhankelijk van de kapotte lamp (defecte kentekenverlichting wordt bijvoorbeeld beboet met 50 euro) en waar je aan de kant wordt gezet: binnen- of buiten de bebouwde kom.
Als u op een smalle landweg of een andere weg met één rijstrook rijdt en iemand knippert met zijn licht voordat hij de bocht uitrijdt, is dat meestal om u te waarschuwen voor tegemoetkomend verkeer. Andere gevallen waarin tegenliggers kunnen knipperen als er snelheidscontroles zijn, of gewoon om hallo te zeggen.
's Nachts op een lege weg - grootlicht
Het verblindt medeweggebruikers zelfs. Binnen en buiten de bebouwde kom mag u grootlicht gebruiken, als het nacht is en er geen ander verkeer in de buurt is.