Leervermogen is moeilijk te ontwikkelen, maar kan eventueel ontwikkeld worden door het stimuleren en ontwikkelen van de competentie zelfstandigheid door coaching. Er zijn geen reguliere opleidingen of trainingen voor het ontwikkelen van deze persoonlijke competentie.
Leren door te doen
Als mensen zijn we van nature uitgerust zijn met een groot leervermogen. Hoewel je schooltijd een deel van de basiskennis voor het werkende en maatschappelijke leven legt, leer je de meeste vaardigheden pas echt in de dagelijkse werkpraktijk.
“Het leervermogen is het in staat en bereid zijn om in verschillende situaties op adequate wijze (verder) te leren (betekenis toe te kennen), op basis van geïntegreerde leerkennis, leervaardigheden en leerhoudingen.” (Bolhuis, 2016, blz 242).
Hoe neem je een test voor leervermogen af
Een enkele keer wordt een leervermogentest schriftelijk (met pen en papier) afgenomen. Afname vindt meestal online plaats. Bekwaamheidstests zijn ontwikkeld om meerdere factoren te meten.
De term zelflerend vermogen verwijst naar twee [aan elkaar gerelateerde] kwaliteiten, te weten: [leer-]motivatie en zelfvertrouwen in het schoolse presteren. Samen vormen deze de belang-rijkste pijlers van het zogenaamde academisch zelfbeeld.
Je bent leergierig als je meer wilt weten over een onderwerp. Ze noemen dit ook wel dorstig naar kennis. Dit betekent natuurlijk niet dat je alleen maar aan het studeren bent, maar je beschouwt je studie als prioriteit. Uiteraard betekent leergierig meer dan veel studeren.
Als leergierige heb je echter een valkuil waar je makkelijk in stapt. Je zet je nieuwe kennis en vaardigheden nauwelijks in, omdat het meer gaat om het proces van leren dan in de praktijk brengen ervan. Tenminste als je het gevoel hebt dat het niet goed genoeg is.
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Als je omgevingsbewust bent, beschik je over een goede kennis van organisatorische, maatschappelijke en politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren binnen en buiten je organisatie. Deze kennis benut je effectief voor je eigen functioneren en voor de organisatie waar je werkt.
Werkgevers hebben het liefst medewerkers die beschikken over goede persoonlijke vaardigheden, zoals: Goed kunnen werken onder tijdsdruk, stressbestendig. Flexibel. Leergierig, makkelijk nieuwe dingen leren.
goedleers, toegewijd, weetgierig, weetgraag. als synoniem van een ander trefwoord: toegewijd (bn) : goedleers, leergierig, naarstig, niet aflatend, nijver, noest, onverflauwd, weetgierig, weetgraag.
Wat zijn de mogelijkheden als je zelfstandig aan je persoonlijke groei wilt werken? Cursussen, trainingen en opleidingen. Als je er door zelfinzicht achter bent gekomen wat je nodig hebt, kun je op zoek gaan naar geschikte cursussen en trainingen. Misschien wil je zelfs wel een hele opleiding doen.
De ontwikkeling van de beroepshouding is onlosmakelijk verbonden met het competentieleren. Een vorm van leren die gebaseerd is op de integratie van kennis, vaardigheden en een goede beroepshouding. Het competentieleren vestigt de aandacht dus op het geheel, en minder op de componenten.
Persoonlijke ontwikkeling is het ontwikkelen van je eigen vaardigheden. Als je weet wat je allemaal kunt, kan je jouw vaardigheden gaan ontwikkelen door te blijven verbeteren en te blijven leren.
Zelfgestuurd leren houdt in dat de leerling 'zelfstandig en met zin voor verantwoordelijkheid de sturing voor de leerprocessen in handen neemt'. Om zijn eigen leerproces te sturen moet een leerling beschikken over verschillende leerstrategieën: cognitieve en metacognitieve, en motivationele en affectieve.
Zelfsturing = het zich verantwoordelijk voelen voor het eigen leerproces door doelen te stellen en ook bij tegenslagen doorzetten. Je neemt de verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces en voor een verzorgd resultaat. Je stelt haalbare doelen die uitdagen en werkt volgens een zelf gemaakt plan.
Nieuwe informatie en ideeën snel kunnen analyseren, verwerken en in zich op kunnen nemen en deze effectief kunnen toepassen in de werksituatie.