Het oliekanaal houdt verontreinigingen buiten en zorgt ervoor dat schone brandstof de motor bereikt. Het oliekanaal kan na verloop van tijd verstopt raken door residu, drijfzand en jetsam. De bevredigende brandstof komt dus niet bij de motor. Zo stijgt de temperatuur van de motor, wat leidt tot een hoge oliedruk.
In een extreme vorm van te veel motorolie kan deze ook nog via de cilinderwand en zuigerveren boven de zuiger verschijnen en verbranden. Overigens kan te veel olie ook pakkingen een keerringen onder druk zetten. Uitwendige lekkages zijn dus ook mogelijke gevolgen.
Deze druk is nodig om een oliefilm op te bouwen op plaatsen, waar bewegende onderdelen in contact komen met niet-bewegende onderdelen. De oliedruk varieert, afhankelijk van het motortoerental en de olietemperatuur, van circa 1,5 bar (stationair draaiend) tot circa 6 bar (volbelast bij hoog toerental).
Auto verbruikt olie - de oorzaken
Zoals een verstopte carterventilatie. De druk in het carter wordt dan te hoog, en de auto verbruikt olie. Andere oorzaken van overmatig olieverbruik zijn versleten klepgeleiders of klepseals. De olie lekt dan langs de klepstelen de cilinders in en verbrand.
Een olie additief kan zeker helpen om het olieverbruik te verminderen. Met een olie toevoeging van Lindemann kunnen we een te hoog olieverbruik vaak terugdringen of verhelpen, maar preventief gebruik zal het ook kunnen voorkomen.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
De meest voorkomende oorzaak van een te hoge olieconsumptie is een lekkage. Ergens in het motorsysteem ontsnapt de olie. Daar kunnen veel oorzaken voor zijn. Een versleten koppakking, lekkende klepgeleiders (seals), versleten zuigerveren, maar ook gebruik van verkeerde olie of een te hoge oliedruk kan de oorzaak zijn.
U vraagt of een ander type olie het olieverbruik omlaag zou kunnen brengen. Naast 5W40 wordt ook 5W30 voorgeschreven. Dat gaat in ieder geval geen gunstiger olieverbruik opleveren.
Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden.
Hoeveel motorolie de motor van de auto verbruikt verschilt sterk per model en type auto en loopt daardoor uiteen van 1 liter motorolie per 2.000 tot 5.000 kilometer. In het instructieboekje van uw auto wordt het verwachte gebruik beschreven.
VDO Oliedruksensor. productnummer 360-081-032-003C. onze prijs 66,95 €
Het oliedruk waarschuwingslampje brandt automatisch als het contact wordt ingeschakeld op de accessoires van het contactslot. Bij deze stand zal alle waarschuwingslampjes gaan branden als test, als de sleutel wordt door gedraaid zal de motor aanslaan en bij voldoende oliedruk het lampje van de oliedruk uit gaan.
Een verstopte oliefilter of incorrecte werking van de oliepomp liggen hier vaak aan ten grondslag. Daarnaast kan het een probleem zijn met de oliedruksensor.
De prijs voor een oliepomp begint bij 30 EUR. Het hangt voor een groot gedeelte van het autotype af, hoe duur hij kan zijn. Het is een complex klein onderdeel en de keuze van fabrikanten is beperkt. Niettemin dient merkkwaliteit altijd te worden aangehouden.
Een brandend olielampje bij genoeg olie in het systeem heeft vaak te maken met een te lage of te hoge oliedruk. Dit kan te maken hebben met een verstopt oliefilter of incorrecte werking van de pomp. Ook kan het zo zijn dat de sensoren zelf niet meer optimaal werken.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.
Olie bijvullen doet u ná het controleren van het oliepeil van de auto. Doe dit wanneer de motor al enige tijd stilstaat. De olie zakt dan namelijk tot het laagste punt in de motor. Wanneer de motor draait, wordt de olie door de motor gepompt en is de juiste waarde niet goed af te lezen.
De oorzaak van carterdruk zijn vastzittende- en/of versleten zuigerveren. Doordat de zuigerveren de ruimte niet meer goed opvullen worden de verbrandingsgassen langs de zuigers geperst en in het carter geblazen met als gevolg carterdruk.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit. Als in het boekje meerdere geschikte olien staan vermeld, kun je meerdere soorten gebruiken. Maar nooit gemengd gebruiken.
Oorzaken hoog brandstofverbruik
een lage bandenspanning. achterstallig onderhoud. de auto is te zwaar beladen met zaken als dakkoffers, bagageboxen of andere dingen. verstopt roetfilter.
Te veel aan olie kan lekkages opleveren en in het ergste geval zelfs het draaiend gedeelte van de motor zwaar beschadigen. Dan moet er wel sprake zijn van ruim boven maximum. Zoals in uw geval zal 'n kwart liter te veel géén consequenties hebben, hoewel u wel degelijk uw dealer hierover moet aanspreken.
Peil de olie bij voorkeur als de motor koud is. Laat de motor minimaal 10 minuten afkoelen, mocht je toch onderweg zijn. Zorg dat de auto (zo veel mogelijk) waterpas staat. Zo krijg je een betrouwbare meting.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.