Om een doelgroep vast te stellen moet je kijken naar kenmerkende eigenschappen. Denk aan geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, inkomen, etc. Zodra je dat hebt gedefinieerd, heb je een duidelijk herkenbare doelgroep. In de rest van dit artikel leg ik wat uitgebreider uit hoe je een doelgroepanalyse maakt.
Wanneer je inzicht wil krijgen in wie je (potentiële) doelgroep is, waar zij zich mee bezig houdt en wat de houding is of behoeften zijn, dan zet je doelgroeponderzoek in. Dit type onderzoek legt de focus op de doelgroep zelf en minder op het product of de dienst van de opdrachtgever.
Met je klanten in gesprek gaan en relevante vragen stellen. Je kunt zelfs een korte enquête opstellen om meer over ze te weten te komen. Je klanten online bestuderen. Bekijk de social media profielen van je fans op bijvoorbeeld Facebook, om zo te zien wat er in hun leven speelt.
Denk hierbij aan: de leeftijd, woonplaats, koopgedrag, wensen, behoeftes, problemen, interesses, hobby's etc. Als je dit mooi uitwerkt in een persona heb je een duidelijke visuele weergave van iemand uit jouw doelgroep. Denk aan deze persoon bij iedere beslissing die je maakt voor jou bedrijf.
' Het segmenteren van de markt is het opdelen van een markt in specifieke segmenten oftewel doelgroepen. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op geslacht, leeftijd, beroep of opleiding.
Het is belangrijk om je potentiële klanten heel goed te leren kennen. Je zou moeten weten wat hen bezighoudt en waar ze hun tijd doorbrengen. Is het een publiek dat vaak op social media zit? Of brengen ze net meer tijd door in de niet-digitale wereld?
Zo kan nauwkeurig worden bepaald waar de doelgroep zich bevindt, kunnen demografische kenmerken geïdentificeerd worden en kan bepaald worden hoe deze doelgroep het beste te bereiken is. Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer u een nieuwe dienst of een nieuw product in de markt wilt gaan introduceren.
Een doelgroepanalyse is een onderzoek, dat je uitvoert naar (toekomstige) klanten. Met dit onderzoek achterhaal je hun wensen en behoeften. De onderzoeksresultaten gebruik je daarna om (toekomstige) klanten effectiever te benaderen. Bijvoorbeeld door te helpen bij hun problemen of vraagstukken.
De doelgroepanalyse (of ook wel doelgroep onderzoek genoemd) speelt een belangrijke rol in het formuleren en optuigen van een online groei strategie. Het doel van de doelgroepanalyse is om te onderzoeken welke groep het meest waarschijnlijk jouw product gaat kopen.
Betekenis: Doelgroep
Binnen een markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden doordat de leden van de groep bepaalde kenmerken delen. Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden en early adopters. In marketing neemt het begrip doelgroep een belangrijke plaats in.
Je bekijkt het probleem vanuit verschillende gezichtspunten. Je maakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken, tussen symptomen en oorzaken, tussen feiten en opvattingen. Je bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Je ziet snel verbanden, relaties en overeenkomsten.
Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
De belangrijkste groep potentiële klanten staat bekend als uw doelgroep, de groep mensen of organisaties die het meest waarschijnlijk bij uw bedrijf zullen kopen.
Met marktonderzoek breng je de marktpositie van je bedrijf in kaart. Het biedt veel informatie die, samen met je marktanalyse, tot concrete plannen kan leiden. Het laat bijvoorbeeld zien hoe je je onderscheidt van de concurrentie, wie potentiële klanten zijn en hoe je deze klanten naar je bedrijf haalt.
In dit licht onderscheiden we drie marktbewerkings- of segmentatiestrategieën: Ongedifferentieerde marketing; Geconcentreerde marketing; Gedifferentieerde marketing.
Het SDP-model bestaat uit segmenteren, doelmarktbepaling en positioneren en wordt toegepast in een externe analyse. Met behulp van het SDP-model wordt in kaart gebracht welke segmenten van de markt de meeste potentie bieden en welke positionering daar het beste bij past om de klant optimaal te kunnen benaderen.
Door een positioneringsmatrix te maken kan er een duidelijk beeld worden ontwikkeld van zowel de bestaande als gewenste positionering. Het is belangrijk om van te voren de bestaande positionering in kaart te brengen zodat je een beeld hebt van de huidige situatie.