Begin altijd met een lager bod dan je uiteindelijk bereid bent te betalen, zodat je ruimte hebt om te onderhandelen. Onderhandel eerst over een korting op de prijs en pas daarna, als er echt geen korting in zit, over gratis extra's. Bedenk goed wat de waarde van gratis extra's is.
We raden een marge van maximaal 15% aan. Als ze er uiteindelijk toch niet zijn, is dat alleen maar mooi meegenomen; kun je daar weer wat leuke badkamer-accessoires mee kopen!
Vermeld de originele prijs duidelijk in de offerte zodat de klant precies weet wat de kosten zijn. Weet daarnaast van tevoren wat uw producten en diensten waard zijn en bepaal uw absolute bodemprijs. Wanneer de klant vervolgens vraagt om een korting, dan weet u alvast hoeveel u van de prijs af kan halen.
Bij veel keukens zit er 50 een marge van 50 procent op, hier wordt rekening mee gehouden in de prijs. De meeste keukenzaken zakken tot een minimaal marge van 30 procent. Laat u niet verleiden door een exclusieve korting op die dag, de keukenzaak wilt u zo snel mogelijk een handtekening laten zetten.
In westerse culturen is onderhandelen over het algemeen voorbehouden aan straatmarkten. In winkels liggen de prijzen meestal vast. Maar het is u altijd toegestaan te informeren of dit de beste prijs is die men u kan bieden, waar u ook bent en wat u ook koopt.
Wees niet te bijdehand : onthoud dat de verkoper u de korting moet gunnen als het om dure aankopen gaat zoals een auto. Blijf dus aardig en laat hem het initiatief. Vraag om korting, maar noem geen percentages of bedragen. Zeg het wel als de korting tegenvalt.
Vraag of 'een leuke prijs' of 'speciale prijs' tot de mogelijkheden behoort. Vraagt een verkoper hoeveel korting je hoopt te krijgen, maar weet je niet wat haalbaar is? Reageer dan met een wedervraag: “Hoeveel kan er van de prijs af?” of “Wat is je laagste prijs?” Wees niet te bescheiden als je wilt afdingen.
De gemiddelde prijs van een badkamer in 2023
Gemiddeld kost een nieuwe badkamer tussen de €4.000 en €7.000 euro. De prijs van een badkamer is afhankelijk van de grootte van de badkamer, de kosten van de tegels, het type sanitairmerk en de kosten voor de montage.
Gemiddelde prijs badkamer
Je weet nu een beetje welke onderdelen invloed hebben op de totaalkosten van je droombadkamer. Dan kunnen we je een gemiddelde prijs geven van een badkamerverbouwing en een nieuwe badkamer. De gemiddelde kosten van een nieuwe badkamer ligt tussen de 10.000 en 13.000 euro.
Gemiddeld gezien ben je voor het renoveren van een gehele badkamer ongeveer € 3.500 tot € 15.000 kwijt. Hierbij wordt er uitgegaan van het vervangen van alle onderdelen in een badkamer van 9 m². Bekijk in onderstaand overzicht de gemiddelde kosten per onderdeel.
Om je een idee te geven van de prijsverschillen: voor een basic badkamer betaal je gemiddeld tussen de 3.500 en 7.000 euro inclusief btw en plaatsing. Een gemiddelde badkamer kost je doorgaans tussen de 7.500 en 12.500 euro en voor een luxueuze badkamer betaal je tussen de 12.500 en 25.000 euro.
Voor een volledige badkamerrenovatie moet u rekenen tussen de € 12.000 en € 25.000.
Maar vraag jij je nou af: Welke kit gebruik je voor in de badkamer? Dat is siliconenkit. Siliconenkit is een schimmelwerende en elastische sanitairkit perfect voor keukens, toiletten, douchecabines en dus ook badkamers.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
Bepaal je maximumprijs
Bedenk van te voeren hoeveel je maximaal wil betalen voor de woning. Laat je tijdens de onderhandeling niet gek maken, en houd je aan je budget. Zo zit je achteraf niet met te hoge maandlasten. Je kunt dan beter even doorzoeken naar een andere woning, die beter binnen je budget past.
Ze geven korting omdat ze ervan uitgaan dat hun klanten dat willen. Of omdat hun concurrent het doet. Ze hebben hierbij altijd wel de stille hoop dat ze dankzij kortingen geven meer zullen verdienen. Het hoofddoel van een kortingsactie is, hoe je het draait of keert, uiteindelijk meer winst maken.
De gericht vrijgestelde korting is maximaal 20 procent van de consumentenprijs van het product met een maximum van € 500 per werknemer per kalenderjaar. De door u gegeven korting van 20 procent (dat is de korting na vermindering van de standaardkorting voor vaste klanten) valt binnen deze gerichte vrijstelling.
Werkgevers mogen producten uit hun eigen bedrijf met korting aan hun werknemers verstrekken. De werkgever mag 20% van de waarde in het economische verkeer (= laagste consumentenprijs met maximum van € 500 per jaar) belastingvrij geven.
Wat is een normaal percentage voor de aanbetaling? 'Normaal is 10 procent bij aanvang en 10 procent na de oplevering, met tussenin een aantal termijnen die afhankelijk zijn van de grootte van de klus.
Begin altijd met een lager bod dan je uiteindelijk bereid bent te betalen, zodat je ruimte hebt om te onderhandelen. Onderhandel eerst over een korting op de prijs en pas daarna, als er echt geen korting in zit, over gratis extra's. Bedenk goed wat de waarde van gratis extra's is.
Wanneer u eenmaal een aanbieder heeft gekozen, is het altijd mogelijk om nog over de prijs te onderhandelen. Als u bijvoorbeeld uw hele woning opnieuw laat voorzien van kunststof kozijnen, kunt u onderhandelen over een aantrekkelijke projectprijs.