Mede-bepalend voor het imago is de huisstijl. De bekendste groepen waarin een imago valt in de delen zijn: prijs, kwaliteit en service. De goede naam die een bedrijf wil creëren focust zich meestal op één of twee van deze categorieën. Een goede naam en positieve recensies heb je lang niet altijd zelf in de hand.
Imago staat voor de uitstraling of reputatie die een persoon, bedrijf, organisatie of andere groep heeft. Dit kan een gevolg zijn van werkelijke activiteiten, of van bewuste marketing om de beeldvorming te beïnvloeden.
Een imago onderzoek geeft inzicht in het beeld wat mensen van de organisatie of de producten en/of diensten van een organisatie hebben. Hierbij wordt gekeken naar het huidige imago van een organisatie, het gewenste imago en waar de verschillen hiertussen liggen.
IDENTITEIT: bepaalt hoe en wat een organisatie werkelijk is. IMAGO: is hoe mensen dénken over een organisatie en waar die voor staat.
Zo kan een imago ontstaan uit de ervaringen die klanten opdoen van een bezoekje aan een winkel of de ervaringen die aandeelhouders opdoen binnen in het bedrijf tijdens een evenement. Met andere woorden wordt het imago dus gebaseerd op alle merkelementen van de fysieke identiteit.
Er zijn allerlei factoren die het imago van uw bedrijf of merk kunnen veranderen, in positieve en in negatieve zin. Een artikel in de pers, een actie van uw belangrijkste concurrent, een reorganisatie of een verandering in de normen en waarden van uw doelgroep.
De meeste imago-onderzoeken die wij uitvoeren kosten tussen de € 2.000 en de € 6.000 exclusief BTW.
Het imago van Apple is dus modern en hip voor een doelgroep maar daarnaast ook gesloten en ouderwets voor een andere doelgroep. Imago wordt opgebouwd door de som van marketingcommunicatie van een bedrijf en de interpretatie van de ontvangers. Er is daarom ook een verschil tussen werkelijke imago en gewenste imago.
De meest voorkomende methoden hiervoor zijn online onderzoek, telefonisch onderzoek en doelgroeppanels. Om gericht imago-onderzoek uit te voeren, worden de identiteit van uw bedrijf en het gewenste imago van uw bedrijf als uitgangspunten genomen.
Waar bij identiteit en imago nog vanuit het perspectief van de organisatie werd gekeken, kijken we bij reputatie vanuit het perspectief van de externe stakeholder. Reputatie gaat over de beeldvorming over een organisatie door mensen buiten de organisatie.
Gewenste en werkelijke identiteit en imago
Het gewenste imago wordt geprobeerd te bereiken door marketingcommunicatie. Het werkelijke imago is hoe de externe groepen werkelijk over de organisatie denken. De gewenste identiteit weergeeft hoe een organisatie graag wil zijn, welke kernwaarden zij wil uitdragen.
De identiteit omvat elementen als de visie, missie, kernwaarden, ambities, cultuur en de persoonlijkheid van je organisatie.
Met de werkelijke identiteit van een bedrijf of merk wordt bedoeld hoe de werknemers van binnenin tegen het bedrijf of merk aankijken. Dit betekent dat het bedrijf daadwerkelijk is zoals de medewerkers deze ervaren.
In principe identificeer je jezelf met je ID en geboortedatum, die het systeem van je pas afleest. Zo weet het systeem wie je bent. Vervolgens, authenticeer je jezelf met je PIN-code, die dus bewijst dat je zegt wie je bent. Als je jezelf authenticeert, verifieer je je identiteit.
Een bedrijfsidentiteit is letterlijk de identiteit van een bedrijf/merk. De identiteit komt vanuit de doelen van het bedrijf, het personeel, de visie, de missie en hoe het bedrijf zich positioneert. De bedrijfsidentiteit wordt door de personen achter het bedrijf gevormd.
Een Gap-analyse met behulp van het SERVQUAL-model is een kwalitatieve onderzoeksmethode om de verwachtingen van klanten te vergelijken met hun daadwerkelijke ervaringen met een bedrijf. Zo krijg je inzicht in vijf mogelijke gaps: de knowledge, policy, delivery, communication en customer gap.
Gap analyse: de vier onderdelen
Gewenste identiteit. Huidige identiteit. Fysieke identiteit. Huidige imago.