Met stip de vervelendste metrolijn van Parijs: lijn 13 (Saint-Ouen-Gare Saint-Lazare-Montparnasse), deze metro is berucht: altijd bomvol en lastig in te komen, dus vermijden als je kunt.
Ruim een eeuw later zijn er zestien lijnen die een netwerk vormen met een lengte van 226,9 kilometer en 308 stations. De Parijse metro is na de metro van Moskou de drukste metro van Europa. Per dag maken meer dan 5,2 miljoen mensen er gebruik van. De metro rijdt van 5.30 uur 's ochtends tot 1.00 uur 's nachts.
Zone 1 en 2: Wil je alleen in de binnenstad reizen, dan heb je voldoende aan kaarten die geldig zijn voor zone 1 en 2. Deze zones liggen binnen de ringweg rondom Parijs. Zone 3: Deze zone ligt direct aan de rand van de stad.
De Parijse metro wordt voor bijna 90 procent van de bezoekers als veilig beschouwd, maar passagiers moeten zich bewust zijn van de risicomogelijkheden bij het gebruik van het openbaar vervoer.
Het gratis drinkwater zorgt ervoor dat je niet genoodzaakt bent om (dure) flessen water op het terras te bestellen om de dorst te lessen. Het leidingwater in Parijs is gewoon drinkbaar, net als Nederland.
Reis met Lijn C van het Parijse RER spoorwegnet. Je kunt uitstappen bij het station Champ de Mars. Vanaf hier is het 7 minuten lopen naar de Eiffeltoren.
Als jij met de RER reist, heb jij alleen een kaart nodig voor de metro in zone 1. De zones zijn ontstaan voor de mensen die buiten Parijs wonen maar in de stad werken. Mocht jij verder reizen en meer van de stad willen zien dan dat er in zone 1 ligt, dan heb jij losse kaartjes nodig voor waar jij naartoe wilt.
De zones van de metro in Parijs volgen de grenzen van de gebieden in Ile-de-France regio (de regio rond Parijs). In totaal is het hele gebied onderverdeeld in 5 cirkelvormige zones. Parijs zelf ligt in de eerste zone (alleen maar in de eerste zone). De hele stad is in deze zone gelegen.
De regio Ile-de-France is verdeeld in 5 transportzones. Op de kaart van de Parijse metrozone staat Parijs in zone 1, Orly en Versailles in zone 4, de luchthaven Charles de Gaulle in zone 5. De Parijse metro rijdt uitsluitend in zone 1 en 2. Tickets worden op alle stations verkocht.
Als je veel wil zien op korte tijd is het niet altijd mogelijk om alles te voet te doen. De metro is hier het vervoersmiddel bij uitstek om je te verplaatsen binnen de stad. Ga je voor meerdere dagen, koop dan best meteen een dagpas 'mobilis' of eentje voor meerdere dagen 'Paris visite travel pass'.
Gare du Nord en Gare de l'Est, zo noemen die in het Frans. Het gebied tussen deze twee stations wordt beschouwd als een van de gevaarlijkste delen van de stad. Het wordt de Indian Quarter genoemd, hoewel het voornamelijk immigranten uit Afrikaanse en Arabisch sprekende landen zijn die er wonen.
Het vervoermiddel in Parijs bij uitstek is de metro. Met de zestien stadslijnen (metro) en vijf regionale lijnen (RER-A t/m E) kom je overal in de stad en daarbuiten. Metro en RER rijden van 5.30 tot circa 1.15 uur, op vrijdag en zaterdag ongeveer een uur later. Haal een gratis metro-plattegrond bij het metrostation.
Het 15de arrondissement van Parijs – Vaugirard
Het is eigenlijk dé ideale wijk om te verblijven. Het is er veilig en rustig en het is niet zo gek ver van de Eiffeltoren en het Bois de Boulogne. Hier zijn ook veel relatief goedkope hotels te vinden.
Er zijn ook bepaalde plekken die je liever vermijdt in Parijs. Het is niet aan te raden een hotel te boeken vlakbij het Gare du Nord of Gare de l'Est. Zeker tussen de twee treinstations in wil je eigenlijk niet komen. Ook moet je voorzichtig zijn in de wijk Belleville en de Chinese wijk.
Het bevindt zich in het 8e arrondissement. Wat is over het algemeen de beste buurt in Parijs? Het Quartier Latin en Le Marais zijn mijn favoriete wijken in Parijs. Ze bieden allebei bezoekers veel te zien en te doen, plekken om te eten en te drinken en het zijn levendige, mooie buurten.
Een dag onbeperkt reizen binnen Parijs stad kost 12,85 euro met de Paris Visit pas. Bij negen metroritten of meer op een dag is dit dus goedkoper dan de tien losse kaartjes in één. (Geldig in zone 1 t/m 3).
Je kunt een los kaartje kopen (1,90 euro, maar in de bus gekocht 2 euro) of een 'carnet' van 10 tickets (14,90 euro, een korting van ongeveer 25%). Kinderen van 0 t/m 3 jaar reizen gratis, kinderen van 4 t/m 9 jaar voor half geld (alleen als je een carnet koopt, niet op een los ticket).
De service met de naam Metro werkt alleen in zones 1 en 2. De RER werkt tot zone 6. Die zones bevinden zich in intramuros van Parijs en de dichtstbijzijnde buitenwijken. Als je bijvoorbeeld Saint-Denis en la Défense bereikt met de metro, bevind je je in Zone 2.
GVB dagkaarten: Van 1 tot 7 dagen, vanaf €7,50. Geldig op alle trams, bussen en metro's van het GVB. Maak het jezelf gemakkelijk en koop vooraf je kaart(en).
De metro is een handige en vlotte manier om Sacré-Coeur te bezoeken. De basiliek is te bereiken via lijn 2 – halte Anvers. Bij Sacré-Coeur bevindt zich een halte voor de Hop on Hop off bussen van Parijs.
De arrondissementen 1, 2, 3, 4 en 8 vormen samen het centrum van toeristisch Parijs. Er zijn hier veel luxueuze vier sterren en vijfsterrenhotels te vinden. Bekende bezienswaardigheden in het centrum van Parijs zijn het Louvre, de Eiffeltoren, de Seine, Champs Elysée, Centre Pompidou en natuurlijk de Notre Dame.
Charles de Gaulle-Étoile is een station van de metro in Parijs langs de metrolijnen 1, 2 en 6. Het station ligt onder de Arc de Triomphe, op de grens van het 8e, 16e en 17e arrondissement.
In Frankrijk betaalt u met de euro. In Frankrijk zijn dezelfde biljetten gangbaar als in Nederland. Het is niet aan te raden om biljetten groten dan 50 mee te nemen naar Frankrijk. Creditcards worden geaccepteerd bij de meeste pinautomaten in Frankrijk, maar in veel winkels zullen deze niet bruikbaar zijn.