De leerkracht houdt met de DMT de voortgang van je kind in de gaten. Bij een Drie-Minuten-Toets moet je kind drie leeskaarten met woordjes lezen. Voor elke kaart krijgt je kind een minuut de tijd en in die minuut moet hij zoveel mogelijk woorden foutloos voorlezen. De drie kaarten lopen op in niveau.
DMT oefenen
Over het algemeen wordt aangeraden om de oefentijd te besteden aan het lezen van zinnen in plaats van losse woordjes. Dat is ook een stuk leuker. Zomaar rijtjes woorden gaan lezen is sowieso niet zo zinvol, want het zou toevallig zijn als die woorden ook net op de DMT-kaarten voorkomen.
Wel blijkt er een richtinggevend aantal te zijn, gebaseerd op verschillende onderzoeken: basisschoolleerlingen moeten ongeveer tussen de 50 en 70 woorden per minuut correct kunnen lezen om een tekst goed te kunnen begrijpen.
De drieminutentoets meet hoe nauwkeurig en hoe snel je kind kan lezen door vast te stellen hoeveel losse woorden je kind in drie minuten tijd kan lezen. De drieminutentoets wordt bij ieder kind individueel afgenomen door de leerkracht, de onderwijsassistent of de intern begeleider.
De Drie-Minuten-Toets (DMT) en AVI-toetskaarten (Jongen & Krom, 2009) zijn ontwikkeld door Cito om het technisch lezen op woord- en tekstniveau bij leerlingen van de lagere school te onderzoeken. De toetsen hebben verschillende doelen1, waarvan normgerichte niveaubepaling er één is.
Afname #DMT is niet verplicht voor scholen! De #onderwijsinspectie verplicht scholen om een leerlingvolgsysteem te hebben en om in groep 8 een eindtoets af te nemen. De inspectie beoordeelt de opbrengsten (o.a. toetsresultaten) van scholen, maar welke toetsen daarvoor gebruikt worden is aan de scholen zelf.
De Drie-Minuten-Toets (DMT) is een Cito-toets en laat zien hoe goed je kind is in technisch lezen. Bij technisch lezen moet hij letters koppelen aan klanken, zodat hij woorden kan herkennen. De toets maakt onderdeel uit van het leerlingvolgsysteem. De leerkracht houdt met de DMT de voortgang van je kind in de gaten.
Het PI-dictee is een spellingtoets waarmee je de vaardigheid in het schrijven van woorden kunt onderzoeken. De toets is bedoeld voor leerlingen in het basisonderwijs van groep 3 tot en met 8. In de basisset van het PI-dictee vind je alle materialen die je nodig hebt om het dictee af te nemen.
Bij het beheersen van AVI plus kunnen we zeggen dat het kind de leesvaardigheid volledig beheerst. Hij of zij kan dan vlot en nauwkeurig de woorden, zinnen en teksten lezen. De leesvaardigheid die je nodig hebt om ondertiteling te kunnen lezen, valt ongeveer samen met AVI M6/E6.
Het doel van race lezen is het automatiseren van woordbeelden en het verhogen van de leessnelheid. Waarom race lezen? Veel toetsen m.b.t. het lezen zijn gericht op tempo. Alle toetsen van Veilig Leren Lezen bestaan uit het lezen van zoveel mogelijk woorden in 1 minuut.
De ruwe scores op de toetsen (de ruwe score is het totaal aantal goed gelezen woorden op de combinatie van gebruikte leeskaarten) zijn daartoe te transformeren in scores op één vaardigheidsschaal.
Alle leerlingen van groep 8 maken de eindtoets. Dit geldt voor leerlingen in het regulier onderwijs, speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs. Deze eindtoets meet de kennis die leerlingen hebben van taal en rekenen.
- Gebruik geen DMT als je gevoelig bent voor psychoses of andere psychische problemen. - De dosering ligt tussen de 25-50 mg. - De doseringen zijn anders als je het snuift. - Weeg de dosering nauwkeurig af op een weegschaal.
Kort gezegd test en beoordeelt de leerkracht bij de AVI-toets (een Cito-toets) hoe gemakkelijk iemand de gelezen woorden vertaalt in klanken. Hij toetst dus eigenlijk de techniek van het lezen, ofwel het technisch lezen. Het gaat bij een AVI-toets dus niet zozeer om het begrijpend lezen.
M4: gemiddeld niveau midden tweede leerjaar. E4: gemiddeld niveau eind tweede leerjaar.
Bijvoorbeeld M5: dat betekent midden groep 5 niveau. Je leest dan net zo snel en moeilijk als veel kinderen halverwege groep 5.
DLE (Didactische Leeftijd Equivalent) geeft het werkelijke niveau van een kind aan. Dit wordt vastgesteld met een leerlingvolgsysteemtoets, zoals Cito. Heeft een leerling eind groep 3 bijvoorbeeld een DLE van 5, dan loopt het vijf maanden achter op het gemiddelde.
Het PI-dictee wordt sinds jaar en dag gebruikt in het basisonderwijs. Het dictee wordt niet alleen gebruikt om een inschatting te maken van het niveau van spellingvaardigheid van leerlingen, maar ook om tijdig te kunnen signaleren wanneer er sprake lijkt van een spellingachterstand.
PI Behavioral Assessment™ is een wetenschappelijk onderbouwd evaluatiekader dat de vier belangrijkste, werkgerelateerde drijfveren in kaart brengt. De drijfveren en hun relatie tot elkaar vormen het gedragspatroon van een persoon en helpen erbij om de onderliggende behoeften en het bijbehorende gedrag te begrijpen.
De prijs voor een gram DMT ligt vaak tussen de 50 tot 100 euro.
DMT is opgenomen in Lijst I van de Opiumwet. DMT is dus een harddrug. Het is verboden om DMT te bezitten, vervoeren, verhandelen, verwerken of extraheren. Het is niet verboden om DMT of ayahuasca te gebruiken.
De AVI-toets brengt de ontwikkeling en vaardigheid van kinderen in kaart op het gebied van technisch lezen van een tekst. 'Bij technisch lezen gaat er vooral om dat kinderen de geschreven tekst correct en vlot uitspreken en bij begrijpend lezen gaat het om het begrijpen van de tekst.
In het basisonderwijs krijgen de meeste leerlingen tweemaal per jaar een methode-onafhankelijke toets voor taal en rekenen: de M-toets (M = midden schooljaar) en de E-toets (E = einde schooljaar).