InterCity of IC-trein: snelle trein die alleen grote stations aandoet. EuroCity EC-trein: internationale intercitytrein, bijvoorbeeld naar Zwitserland) Thalys: voor de verbinding Parijs-Brussel-Amsterdam en Parijs-Brussel-Keulen. Eurostar: voor de verbinding Brussel-Londen.
De trein heet Maglev, een afkorting voor de Engelse woorden magnetic levitation. Dat betekent dat de trein als een magneet boven een magnetisch veld zweeft. Zo kan de zwevende Maglev enorme snelheden behalen.
Frankrijk komt volgens Railway Gazette in de buurt. De TGV rijdt daar tussen Champagne-Ardenne en Lorraine gemiddeld 271,8 kilometer per uur. Als het om internationale trajecten gaat, wees het vakblad Parijs – Brussel (Thalys) aan als snelste verbinding.
InterCity of IC-treinen stoppen in principe in elk groot station. Uitzonderlijk slaan bepaalde verbindingen middelgrote stations over of stoppen ze tussen steden. Op elke Belgische IC-verbinding rijdt er tijdens de week één trein per uur per richting. Lokale of L-treinen stoppen in (bijna) alle stations.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
De aanduiding "Sprinter" ontstond als bijnaam van het Stadsgewestelijk Materieel (SGM), een bepaald type treinmaterieel gebouwd vanaf 1974, dat werd gebruikt op enkele trajecten met veel stopplaatsen op korte afstanden. De NS nam deze bijnaam over voor treinen op de trajecten waar deze bijnaam gebruikt werd.
ICE hogesnelheidstrein
Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen. De ICE biedt internationale verbindingen naar Denemarken, Nederland, België, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk.
Eurostar rijdt door de Kanaaltunnel met een snelheid van 160 kilometer per uur (100 mph), maar buiten de tunnel halen we een snelheid van 300 kilometer per uur (186 mph).
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
Sprinter. NS heeft 2 verschillende soorten treinen: Sprinter en Intercity. De Sprinter is geschikt is voor het afleggen van kortere reisafstanden en stopt in principe op alle tussengelegen stations van het traject. Het is een trein met veel brede deuren voor een snelle in- en uitstap.
Speciale trein: trein die rijdt in verband met bijvoorbeeld evenementen; vaak is een speciaal vervoerbewijs benodigd, en dikwijls ook een reservering en soms is dit een trein voor besloten vervoer.
De naam van de rode hogesnelheidstrein bekend van de verbinding tussen Amsterdam en Parijs, verdwijnt en gaat vanaf medio 2024 Eurostar heten, net als de trein naar Londen. Bertrand Gosselin, topman van Thalys, licht toe waarom er voor die naam is gekozen.
De TGV Thalys PBKA is een type hogesnelheidstrein uit de TGV-familie dat sinds 1996 wordt ingezet op de lijnen van het Thalys-netwerk tussen Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam (PBKA).
Hogesnelheidstrein die gezamenlijk door de Franse, Belgische en Nederlandse en Duitse Spoorwegen wordt uitgebaat en die onder meer de verbindingen Parijs-Brussel / Amsterdam / Keulen verzekert.
Dienstregeling TGV
Met TGV reist u razendsnel naar uw favoriete bestemmingen in Frankrijk. Zak achterover in een comfortabele stoel terwijl u met een snelheid van 320 kilometer per uur reist.
Thalys. Nederland staat in het lijstje van de Railway Gazette op plek 17. Hoewel de Thalys tussen Schiphol en Rotterdam kort de 300 kilometer per uur aantikt, ligt de gemiddelde snelheid op het HSL-Zuid op 'slechts' 167 kilometer per uur.
Londen: Vliegen goedkoop, maar ver buiten centrum
De reistijd: iets meer dan 4 uur. Het vliegtuig is een beduidend goedkoper alternatief. Je vliegt al voor net iets meer dan 50 euro retour naar de Britse hoofdstad.
ICE International is de hogesnelheidstrein die dagelijks vanuit Nederland naar Duitsland en Zwitserland rijdt. Reizen met ICE International is comfortabel en ontspannen. ICE International geeft reizen bovendien een nieuwe dimensie: tussen Keulen en Frankfurt bereikt de trein snelheden van 300 km/u!
Over het algemeen geldt: treinen die 500 ton of meer wegen, mogen 85 km per uur rijden. treinen van meer dan duizend ton mogen 95 km per uur rijden. treinen van vijfduizend ton of meer mogen 80 km per uur rijden.
De EuroCity (EC) is een Europese treinsoort voor internationale treinen over lange afstanden. Het is de internationale versie van de intercity. Alle EuroCity-treinen hebben een naam met een verwijzing naar een plaats, persoon of een andere eigennaam.
Soorten. De NS heeft ook verschillende materieelsoorten die in verschillende samenstellingen rijden. Zo heeft de NS ongeveer 488 rijtuigen, 2286 bakken en 84 locomotieven. Voor de echte trein-fanaten zijn hier nog wat meer cijfers, over de verschillende onderdelen.
Sommige (vooral internationale) treinverbindingen hebben ter herkenning namen; de heen- en terugverbinding hebben dezelfde naam. Elke trein heeft een uniek nummer, verschillend nummer voor de heen- en terugverbinding.
Lokaal (L): een L-trein is de zogenaamde boemeltrein, die meestal tussen grote steden rijdt, maar in elk station op z'n route stopt. S-trein (S): de S-treinen zijn de voorstedelijke treinen die op vaste tijdstippen rijden in en rond grote steden.