Een piloot (ook vlieger of vliegenier) is een bestuurder van een vliegtuig of luchtschip. In de commerciële burgerluchtvaart worden piloten vaak aangeduid als verkeersvlieger. In het begin van de luchtvaart sprak men van een aviateur.
Aan boord van het vliegtuig is de gezagvoerder eerst verantwoordelijke piloot voor het vliegtuig. In rang daarna volgt dan de eerste officier en eventueel (op langere vluchten) de tweede officier.
Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Cockpit werd militaire term in 1914
Vanaf de 18e eeuw noemden zeelieden van de Britse marine de kleinste kajuiten onderdeks, die erg krap waren, cockpits. Hiervandaan is het een kleine stap naar de stuurhut van een vliegtuig. Via Britse luchtmachtpiloten verspreidde het woord zich naar andere talen.
Op dit moment is het om operationele redenen (lees: veiligheid) nodig dat de cockpit telkens volledig bezet is. Dat geldt ook op lange vluchten, waar de werkdruk op sommige momenten niet zeer hoog is. Daarom moeten er altijd één of twee extra piloten mee, om zo bij toerbeurt in de cockpit plaats te nemen of te rusten.
Hoe de verschillende vliegscholen dit oplossen lees je hieronder. De kosten voor een complete opleiding, inclusief Type Rating, aan de KLM Flight Academy bedragen €122.000,-. De KLM levert een financiële bijdrage aan deze kosten waardoor de opleidingskosten voor de student €105.000,- bedragen.
Mijn naam is ### en ik vandaag uw purser op vlucht ### naar ### (en ###). Namens ###, gezagvoerder ### en zijn/haar bemanning heet ik u van harte welkom aan boord in deze ### ###. De verwachte vluchtduur bedraagt ### uur en ### minuten.
Ontleend aan Frans pilote 'bestuurder van een vliegtuig' [1908; TLF], 'bestuurder van een motorvoertuig' [1903; TLF], eerder al 'bestuurder van een luchtballon' [1782; TLF], nog eerder 'leidsman, gids' [voor 1560; TLF] en 'bestuurder van een schip' [1339; TLF].
De globale indeling van de cockpit is in elk (verkeers)vliegtuig hetzelfde, met de gezagvoerder aan de linkerkant, de co-piloot rechts en een gedeelte met gashendels ertussenin.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
Minimaal achttien jaar bij begin opleiding; Zeer goede beheersing van de Nederlandse taal; Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een EU-lidstaat.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Officieel is er ook geen 'co-piloot', maar wel een 'kapitein' en een 'eerste officier'.
Je kunt vrouwelijke vormen gebruiken of sekseneutrale. Maar Verbiest zelf kiest voor de derde mogelijkheid: namelijk voor de 'statusrijkste', dus mannelijke vorm. Bij haar wordt het dus niet: pilote of chirurge, maar blijft het gewoon: piloot en chirurg, ook als vrouwen die beroepen uitoefenen.
Vrouwelijke piloten vormen bijvoorbeeld nog steeds een uitzondering op de regel in de luchtvaartwereld. Van alle piloten ter wereld is maar 5.3% vrouw. Hoewel vrouwen nu vaker werken in een overwegend mannelijke beroepssector, kiezen de meeste vrouwen voor sociale sectoren zoals de zorg of het onderwijs.
Een piloot (ook vlieger of vliegenier) is een bestuurder van een vliegtuig of luchtschip. In de commerciële burgerluchtvaart worden piloten vaak aangeduid als verkeersvlieger. In het begin van de luchtvaart sprak men van een aviateur.
Eten en drinken op vluchten binnen Europa
Airlines die ook op Europese vluchten gratis eten en drinken aanbieden, maken in de meeste gevallen een scheiding tussen korte vluchten (veelal minder dan 2 uur) en lange vluchten. Op korte vluchten wordt een snack aangeboden, op langere vluchten een maaltijd.
Op alle vluchten, behalve intercontinentale vluchten, dien je te betalen voor drankjes en maaltijden. Als je Premium boekt, dan krijg je maaltijden en drankjes gratis. Op lange intercontinentale vluchten krijg je ook in economy class een driegangen menu en drankjes.
Om piloot te worden moet je een HAVO of VWO diploma hebben met Wiskunde, Natuurkunde en Engels. Daarna ga je een toelatingstest doen voor de vliegschool, daar wordt gekeken of je talent hebt om te vliegen en of je niet in paniek raakt als bijvoorbeeld je motor in brand staat. Je kan pas piloot worden vanaf 18 jaar.
Kosten van het zelf vliegen
Een goedkoop vliegtuig om je vliegbrevet op te halen kost gemiddeld zo'n €140,- per uur. Een instructeur vraagt gemiddeld €40,- per uur. Afhankelijk van het vliegveld is het landingsgeld hooguit een paar tientjes, let wel: het landen dient veel geoefend te worden.
Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar. De maximumleeftijd om de opleiding te starten hangt af van de medische geschiktheid van de kandidaat en deze kan worden aangetoond via een medische toelating (Medical).