Bilateraal betekent tweezijdig. Met een bila wordt een gesprek tussen medewerker en leidinggevende bedoeld. De meeste medewerkers hebben eens in de zoveel tijd een bilateraal overleg met hun manager.
We leggen hier uit wat de vier gesprekstypen zijn: dialoog, debat, tirade en redevoering.
“Het is belangrijk dat je zelf de regie neemt en om een gesprek vraagt.Hierin vertel je hoe het met je gaat en waar je behoefte aan hebt. Dan is het een verplichting van de werkgever om daar wat mee te doen.” Wel is het handig om te weten waar je recht op hebt.
Wat is een bila gesprek? Een bila gesprek is de afkorting van Bilateraal gesprek, oftewel een gesprek tussen twee personen. In dit geval het gesprek tussen jou als leidinggevende en iemand uit je team.
Een goed gesprek
Met een in alle rust gevoerd gesprek, waarin argumenten vooropstaan en je probeert elkaars invalshoek te begrijpen, kom je vaak het verst. Leef je dus in in de ander en breng niet alleen je uitdagingen ter sprake, maar ook eventuele oplossingen. Begrip tonen doet veel en bevordert het goede gesprek.
Wees aandachtig en luister
Stel open vragen, onderbreek je medewerker niet, en herhaal af en toe van wat je begrepen hebt. Tracht, naast de verbale communicatie, ook oog te hebben voor de lichaamstaal van je medewerker. Denk aan een frons, gezichtsuitdrukking, stemgeluid/toon, oogcontact (of het vermijden ervan),..
Een bilateraal overleg, vaak afgekort als bila kan van belang zijn als overlegvorm tussen medewerker en leidinggevende. Kenmerk van de bila is dat het informeel is en onder vier ogen, waardoor er wat gemakkelijker en vrijer met elkaar gesproken kan worden.
Werkoverleg is een regelmatig, gestructureerd overleg tussen werkgever (of leidinggevende) en medewerkers. In het werkoverleg worden informatie en meningen uitgewisseld over alle aangelegenheden die het werk en de werksituatie betreffen. Het gaat bij werkoverleg om wederzijds informeren.
Een functioneringsgesprek is een toekomstgericht gesprek tussen jou en je leidinggevende. Tijdens het functioneringsgesprek hebben jullie het over hoe jij je werkt doet, maar ook over de onderlinge samenwerking. Je bespreekt wat de verbeterpunten zijn en hoe jullie hier aan kunnen werken.
Het personeelsdossier dient als naslagwerk voor mogelijk volgende leidinggevenden die de taken van de voorganger overnemen, zonder dat er (al te veel) kennis verloren gaat. En aanvullende afspraken worden natuurlijk ook schriftelijk vastgelegd zodat hier geen discussie over kan ontstaan.
Voor een goed gesprek is het belangrijk dat je de boodschap van de ander zo ontvangt en opvat zoals die ander dat ook bedoeld heeft. Je 'verstaat' en begrijpt elkaar dan echt en er is goed contact. Maar je kunt signalen uit de boodschap ook anders invullen of verkeerd opvatten dan ze bedoeld zijn.
Voor het gelijknamige hoorspel, zie Gesprek (hoorspel). Een gesprek of conversatie is een mondelinge communicatie tussen ten minste twee personen; in geval van één persoon spreekt men van een monoloog of een toespraak. Een gesprek kan een vrijblijvend of een formeel karakter hebben.
Een tirade – een competitief gesprek via eenrichtingsverkeer. Hierin is er altijd 1 spreker die zijn emoties en overtuigingen uit aan 1 of meer personen.
Een werkbespreking is een overleg over het werk tussen leidinggevende en medewerkers, maar ook medewerkers onderling en gaat over het te verrichten werk op korte termijn. Een werkbespreking heeft een instructief karakter.
Bijvoorbeeld eens per maand of eens per 6 weken. Een werkoverleg is wat anders dan een dagelijkse werkbespreking of een briefing: een werkoverleg wordt voorbereid, heeft een agenda en er wordt een verslag van gemaakt. Inspraak. Medewerkers horen een mate van inspraak te hebben bij een werkoverleg.
Voor elke keer dat u gevraagd wordt om te komen werken en ook daadwerkelijk aan het werk bent gegaan, moet u minimaal 3 uur loon uitbetaald krijgen. Dus ook als u bijvoorbeeld als oproepkracht door uw werkgever voor 1 of 2 uur wordt opgeroepen. U moet wel aan voorwaarden voldoen.
Bila is de afkorting voor bilateraal (ook wel bilateraal overleg, bila gesprek, bila overleg of bilateraal gesprek genoemd). Bilateraal betekent tweezijdig. Met een bila wordt een gesprek tussen medewerker en leidinggevende bedoeld.
Een bilateraal overleg is simpelweg een gesprek tussen twee mensen. Het Latijnse woord bilateraal betekent letterlijk tweezijdig. Het woord bi, betekent twee en het woord lateraal, betekent zijde. Een bilateraal gesprek wordt in de volksmond vaak afgekort tot 'bila'.
Iedere dag een bila kan zinnig zijn en eenmaal per maand kan ook zinnig zijn. Denk hier goed over na en zorg dat je afspraken die je daarover maakt tijdelijk houdt. Kort! Een bila langer dan een half uur verliest zijn functie.
Belangrijke taken van een leidinggevende zijn het aansturen van een team of afdeling, het opstellen van doelstellingen en het zorgen voor goede werkomstandigheden.
Hierbij past de definitie van leiderschapscommunicatie als 'gecontroleerde, doelgerichte overdracht van betekenis waarmee de leider één persoon, groep of organisatie beïnvloedt' (Barrett, 2006, p. 398).