Een vaste, vertrouwde pedagogisch medewerker biedt emotionele veiligheid aan een kind. Dus als het kind aanwezig is, werkt er die dag minimaal 1 vast gezicht van het kind op de groep. De medewerker weet hoe het kind zich ontwikkelt, waar het behoefte aan heeft en waar het gestrest van raakt.
Als een baby op een grote groep zit waar meer beroepskrachten op de groep staan, mag een kind drie vaste gezichten toegewezen krijgen. Kinderen vanaf 1 jaar krijgen drie, en in grotere groepen vier beroepskrachten toegewezen van wie er altijd één aanwezig moet zijn.
Vaste-gezichtencriterium voor baby's
Bij 1 of 2 verplichte pedagogisch medewerkers op de groep (beroepskracht-kindratio), mogen er voor baby's (nuljarigen) maximaal 2 vaste gezichten zijn. Bij 3 of meer verplichte pedagogisch medewerkers op de groep, mogen er voor baby's maximaal 3 vaste gezichten zijn.
Kijk goed naar alle ruimtes van het kinderdagverblijf. Laat jij je kind hier graag achter? Kijk onder andere naar oppervlakte, slaapmogelijkheden, speelgoed, de mogelijkheden om buiten te spelen en veiligheid. Het is ook altijd goed om even te kijken of je alles netjes, schoon en hygiënisch vindt.
De wet- en regelgeving bevat de vier pedagogische basisdoelen van Riksen-Walraven: ➢ Het bieden van emotionele veiligheid. ➢ Het bevorderen van de persoonlijke competentie. ➢ Het bevorderen van de sociale competentie. ➢ Het bevorderen van de morele competentie, de overdracht van normen en waarden.
In het schema ontwikkelingsaspecten en om- gevingsinteractie worden de volgende ontwik- kelingsgebieden onderscheiden: lichamelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, cogni- tieve ontwikkeling, seksuele ontwikkeling, per- soonlijke ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling.
De kwaliteit van kinderopvang kan omschreven worden als datgene dat de opvang verantwoord maakt. Naast de veiligheids- en gezondheidsaspecten is de pedagogische kwaliteit bepalend. Hoge pedagogische kwaliteit zorgt ervoor dat kinderen zich op een optimale manier kunnen ontwikkelen.
Vaste groepen en vaste gezichten dragen bij aan een stabiele, veilige omgeving voor het kind. Net als vaste ruimten en een vast dagritme.
Vierogenprincipe: altijd 2 medewerkers per groep kinderen
Kinderdagverblijven moeten bij de dagopvang werken volgens het vierogenprincipe. Dat betekent dat er altijd 1 volwassene moet meekijken of meeluisteren met een pedagogisch medewerker. De precieze invulling van deze eis kan op ieder kinderdagverblijf anders zijn.
Het vierogenprincipe betekent dat pedagogisch medewerkers niet alleen op de groep mogen staan, er moet altijd een andere volwassene kunnen meekijken of meeluisteren. Het vierogenprincipe is bedoeld om de veiligheid in de kinderopvang te vergroten en seksueel misbruik te voorkomen.
Het doel van het vierogenprincipe is het voorkomen van situaties waarin de gelegenheid bestaat tot het plegen van (seksueel) misbruik bij kinderen in de dagopvang. Als een medewerker hiervan wordt verdacht moet de meldcode kindermishandeling worden gestart.
In het beroep pedagogisch medewerker kinderopvang draag je bij aan de ontwikkeling van kinderen. Je begeleidt groepen kinderen op een kinderdagverblijf. Je kunt werken met kinderen van verschillende leeftijden: baby's, peuters, kleuters of schoolgaande kinderen tot en met 12 jaar zijn.
Heeft u een kinderopvang? Dan moet u zich houden aan de drie-uursregeling. U mag maximaal 3 uur per dag afwijken van de beroepskracht-kindratio (BKR). Dat betekent dat u tijdens deze uren minder pedagogisch medewerkers mag inzetten dan volgens de BKR verplicht is.
In totaal zijn er zes interactievaardigheden benoemd: sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten & uitleggen, structuur & continuïteit, ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interacties.
Verantwoorde kinderopvang
Dit is opvang die bijdraagt aan een goede en gezonde ontwikkeling van het kind in een veilige en gezonde omgeving.
Naast veiligheid en een optimale ontwikkeling is het van groot belang dat kinderen zich prettig en op hun gemak voelen in de groep. Door te observeren leren we het kind nog beter kennen, zien we wat er goed gaat en waar het ondersteuning bij kan gebruiken.
De belangrijkste ontwikkelingsgebieden zijn de lichamelijke-, motorische-, cognitieve-, sociale-, emotionele– en de spraak- en taalontwikkeling. Lees alles over de groei en ontwikkeling kleuter en schoolkind.
Onder emotionele veiligheid verstaan we een stabiele omgeving waarin liefde voelbaar is en waar gehandeld wordt volgens bepaalde principes. Emotionele veiligheid is noodzakelijk voor een optimale ontwikkeling van kinderen, zowel van persoonlijke als van sociale competenties.
het bieden van structuur, veiligheid, betrokkenheid, gezelligheid en warmte.
Deze brede doelstelling is gespecificeerd in de vier pedagogische doelen van Riksen-Walraven: het bieden van emotionele veiligheid, het bevorderen van persoonlijke competentie, bevorderen van sociale competentie en het overdragen c.q. eigen maken van waarden en normen.