Er zijn al verschillende fietsers die meer dan 100.000 km met de naaf hebben gereden. Een enkeling zelfs al 160.000 km. Voor de meeste fietsers kan de naaf een leven lang meegaan.
Een naaf is een onderdeel van een mechaniek voor de bevestiging van een wiel of excentriek op een aandrijfas, as of pen.
Meestal kost dit tussen de 15 en 30 euro inclusief montage.
Als je spaak los zit, gebroken of gebogen is, dan raden wij je aan er niet mee door te fietsen. Het kan een slag in je wiel veroorzaken, die je er bijna niet meer uit kunt krijgen. Lees hier wat je kunt doen tegen een losse spaak. De spaak zit los, wat nu?
Een gebogen of losse spaak moet je vervangen en opnieuw spannen. Iedereen kaan een spaak aandraaien, maar de truc is om dat zo te doen dat je de velg niet kromtrekt. Alle spaken staan namelijk onderling met elkaar in verband. Het beste kun je naar de fietsenmaker gaan, maar één losse spaak kun je zelf nog wel fiksen.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
Naaf: De as van het wiel “de naaf”zit in het midden van het wiel. Soms zitten er versnellingen in de achter naaf, soms een terugtraprem met of zonder versnellingen, of soms tandwielen.
Remmen op e-bikes slijten sneller
Dit hoeft geen dure ingreep te zijn. De blokjes zelf kosten € 15 à € 20, inclusief montage zal het ongeveer € 30 zijn. Ook hiervoor geldt: je hebt natuurlijk niet ieder jaar nieuwe remblokjes nodig.
Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel.
'De beste naaf voor het vlakke Nederland en lichte heuvels is de Nexus 8′, zegt TestKees. 'In de lichtste versnelling kun je ongeveer 8 km/h fietsen met een traptempo van 60 omwentelingen. Licht genoeg om met volle ondersteuning bijna alle heuvels op te komen.
Vooral op een tandem is een Rohloff-naaf erg handig. Schakelgemak.Met de draaischakelaar aan de rechterkant op het stuur, kun je schakelen zonder dat je hoeft op te letten of de ketting scheef staat. Bovendien schakelt het razendsnel en hoef je niet te wachten tot de ketting op een ander blad ligt.
Als de Enviolo naaf goed wordt onderhouden en gebruikt onder normale omstandigheden, kan het een levensduur hebben van meer dan 10.000 kilometer of zelfs meer dan 20.000 kilometer. Natuurlijk kan de levensduur variëren afhankelijk van de intensiteit van het gebruik en de onderhoudsbehoeften van de naaf.
Minder weerstand tijdens het schakelen en minder wrijving bij het fietsen. Daarnaast maakt het de fiets lichter. Gemiddeld genomen is een fiets met belt drive 100 gram lichter dan een fiets met ketting.
Een elektrische fiets met een derailleur gaat gemiddeld 6.000 tot 8.000 kilometer mee. Een derailleur aandrijving is te vergelijken met een wielrenfiets als het gaat om de aandrijving. Dit soort aandrijving is erg gevoelig, ligt open en bloot en gaat vaak snel kapot.
Bij een naafversnelling moet je bij het schakelen eigenlijk even stoppen met trappen. Dat is altijd beter voor de naafversnelling, maar het is extra belangrijk bij fietsen met trapondersteuning. De ondersteuning is in de hoogste stand best wel fel. Als je dan schakelt, kun je de naafversnelling kapot maken.
Volgens de techdocs van Shimano moeten er 22 stuks inzitten (2 x 11).
Wat is een flip flop naaf? De flip flop naaf zorgt ervoor dat je zelf kunt kiezen of je nou singlespeed of fixed gear rijdt. Door de techniek van de flip flop naaf verwissel je het achterwiel van Fixed naar singlespeed (en andersom) door hem los te draaien en om te draaien.
Een fiets trapt door als er sprake is van een kapotte naaf. Ook dit is een verschijnsel dat een oorzaak vormt voor het doortrappen van de fiets. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen bij kracht zetten op de pedalen, zoals in de situatie, waarbij uit stilstand kracht wordt gezet op de trappers om snel vooruit te komen.
Heb je regelmatig last van spaak breuk, laat dan de spaak spanning controleren! Waarom breken spaken? Spaken breken ten gevolge van onregelmatigheid van de spanning van de spaken. Als wielen correct zijn gebouwd, hoeven ze weinig of nooit meer bijgesteld te worden.
Wanneer een spaak gebogen of los is, dan moet deze vervangen en opnieuw gespannen worden. Een spaak aandraaien is niet zo moeilijk. Het is de kunst om dat zo te doen dat je velg niet kromtrekt. Zijn het er meerdere, kom dan even langs, want alle spaken staan in verband met elkaar.
Als je een gebroken spaak ziet adviseren we direct te stoppen met fietsen en de fiets zo snel mogelijk naar de Bike Doctors of naar een gekwalificeerde fietsenmaker te brengen. Als je er snel bij bent, stelt de reparatie weinig voor. Maar als je niets doet, kun je het wiel en de rest van je fiets ernstig beschadigen.