Intellectueel eigendom, intellectuele rechten of intellectuele eigendomsrechten is een reeks rechten die zijn vastgelegd in nationale en internationale wetten. Intellectuele-eigendomsrechten zijn de quasi-exclusieve rechten van rechthebbenden op een voortbrengsel van de menselijke geest.
Intellectueel eigendom (IE) is de verzamelnaam voor rechten die nieuwe ideeën, concepten en uitvindingen beschermen. Deze ideeën moeten wel uitgewerkt zijn; een los idee kunt u niet beschermen.
Idee vastleggen
U kunt uw idee of creatie laten vastleggen in het i-DEPOT. Dat kan ook bij een notaris. Deze legt uw idee vast en maakt een akte op. Daarmee heeft u een officieel bewijsmiddel waarmee u later kunt bewijzen op welke datum u uw idee of creatie al had.
Een auteursrecht kunt u eenvoudig overdragen via een schriftelijke akte. U moet van te voren wel zeker weten dat u de rechthebbende bent. Ook een merkrecht kan via een schriftelijke akte worden overgedragen. Een contractspecialist kan u voorzien van de juiste akte.
Een intellectueel eigendomsrecht heeft, net als een onderneming of een materiële zaak, waarde als verwacht wordt dat het de rechthebbende in de toekomst aanspraak biedt op opbrengsten. Voor de waardering is van belang dat de opbrengsten daadwerkelijk ter beschikking staan van de rechthebbende.
Als u het merkenrecht voor uw merk wilt hebben, dan moet u uw merk registreren bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Dit geeft u bescherming in de Benelux (België, Nederland en Luxemburg). Onderneemt u ook buiten de Benelux? U kunt een internationale merkregistratie doen bij BOIP.
Uw eigen vrijgegeven informatie op uw website is uw intellectueel eigendom. De verstrekte gegevens, documenten en afbeeldingen genieten dan ook bescherming wegens het auteursrecht, waarmee u als maker van de website het alleenrecht heeft om te beslissen wat er met de informatie en afbeeldingen gebeurd.
Een logo is auteursrechtelijk beschermd als het logo – kort gezegd – origineel is. Daarvan is sprake als de tekst een eigen oorspronkelijk karakter heeft en het persoonlijk stempel van de maker draagt. Om aan die vereisten te voldoen mag het werk niet ontleend zijn aan een ander werk.
Als een idee schriftelijk is uitgewerkt, dan is die tekst beschermd, maar het idee zelf niet. Je kunt bewijzen dat jij het auteursrecht op een stuk hebt door een depot bij de notaris te nemen. Ook kun je onder andere bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) jouw idee/werk digitaal deponeren.
Tot de intellectuele-eigendomsrechten behoren sterk uiteenlopende rechten als het auteursrecht, naburige rechten, het databankenrecht, het octrooirecht, het merkenrecht, het tekeningen- en modellenrecht, het handelsnaamrecht, het kwekersrecht en het chipsrecht.
Het begrip “intellectuele eigendom” (IE) slaat op alle “voortbrengselen van de geest”. Het omvat zowel literaire en artistieke eigendom als industriële eigendom. Literaire en artistieke eigendom bestaat uit het auteursrecht, de naburige rechten en het databankenrecht.
Je leert zo je kennis en juridische vaardigheden toe te passen. Bovendien krijg je een duidelijker beeld van de verschillende organisaties en bedrijven waar je als afgestudeerde terechtkunt.
Bij intellectueel bedoelen we voornamelijk mensen die veel hebben geleerd. En vaak gaat het dan ook om een belangrijke studie waarbij veel kennis nodig is. Denk aan rechten of filosofie. Iemand die intellectueel is, is betrokken bij bijvoorbeeld maatschappelijke problemen, wetenschap of cultuur.
De term 'industriële eigendomsrechten' wordt vaak gebruikt voor het gehele rechtsgebied van de intellectuele eigendom met uitzondering van het auteursrecht en aanverwante rechten. De industriële eigendomsrechten en het auteursrecht samen worden dan ook de intellectuele eigendomsrechten genoemd.
Een eigendomsrecht is de exclusieve bevoegdheid om te bepalen hoe een bestaansmiddel wordt gebruikt (usus of ius utendi), het recht op de opbrengst die ermee wordt behaald (fructus of ius fruendi), het recht het gebruik en de opbrengst aan een ander te ontzeggen en het recht om erover te beschikken (abusus of ius ...
Over het algemeen kan gesteld worden dat de maker van het werk de eigenaar is en blijft tenzij er iets anders wordt afgesproken. Wanneer de opdrachtgever grote creatieve input heeft en de ontwerper slechts uitvoerende is ligt het eigenaarschap bij de opdrachtgever.
Als er merkenrecht op een logo, beeldmerk, vorm, kleur of teken rust, mag u deze alleen gebruiken met toestemming van de eigenaar. Soms vraagt de eigenaar daarvoor een vergoeding. Grote merken en organisaties werken vaak met licenties: u koopt dan het recht om bijvoorbeeld een stripfiguur of logo te gebruiken.
Check of jouw naam nog vrij is
Je naam mag bijvoorbeeld niet exact omschrijven wat je doet, of een kenmerk van het product beschrijven. Kan het als merk gedeponeerd worden? Dan ook even nagaan of jouw naam (of één die er sterk op lijkt) al bestaat. Dit kan je doen door te zoeken in het BOIP Merkenregister.
Opdracht ontwikkeling website
Hoofdregel is dat de auteursrechten op de website rusten bij de maker daarvan. De programmeur heeft dus de rechten op de broncode. De grafisch ontwerper heeft de rechten op het ontwerp. Dat kan natuurlijk anders zijn als deze makers in dienst zijn van een werkgever.
Auteursrecht (copyright) kan wel degelijk worden overgedragen. Juridisch is het een 'vermogensrecht', een niet-stoffelijk recht, en dat is overdraagbaar. Wel is voor overdracht een door beide partijen ondertekend schriftelijk stuk vereist waarin specifiek staat welke rechten en op welke objecten worden overgedragen.
Het auteursrecht beschermt makers (auteurs) van bijvoorbeeld teksten, wetenschappelijk werk, kunst of foto's. U bepaalt zelf wat er gebeurt met uw werk. Bijvoorbeeld of en hoe anderen uw werk mogen gebruiken, kopiëren en vertonen.
Als de kans bijvoorbeeld bestaat dat een consument het merk opvat als een algemene beschrijving van de producten en/of diensten, is het teken niet onderscheidend. Een teken dat niet onderscheidend is, is juridisch gezien geen merk.
In de Benelux is het basistarief voor 1 klasse 244 euro. Voor de tweede klasse betaal je 27 euro en voor elke volgende klasse 81 euro.
Wat is een logo? Een logo is de grafische weergave van een merknaam en een manier om een merk te registreren. Dit kan bijvoorbeeld als een woord op een speciale manier is geschreven of omdat een beeldmerk is toegevoegd. Denk hierbij aan het logo van Nike of dat van Starbucks.