Vliegangst komt frequent voor, terwijl het risico om te sterven in een vliegongeval 1 op 100.000 vlieguren bedraagt. Het risico om te sterven in een auto-ongeval daarentegen is 1 op 6.700 auto's.
Vergeleken met alle andere vervoerswijzen op basis van het aantal doden per kilometer is luchtvervoer het veiligste - zes keer veiliger dan reizen met de auto en twee keer zo veilig als reizen met de trein.
Vliegen zorgt voor driekwart van CO2-uitstoot bij vakantiereizen. Nederlanders maken een kwart van alle vakantiereizen met het vliegtuig. Die reizen zorgen voor 74% van de totale CO2-uitstoot van alle vakanties. Vakantiereizen met de auto komen veel vaker voor (circa 65%), maar veroorzaken minder (19%) CO2-uitstoot.
Met een vlucht naar Nice (Zuid-Frankrijk) stoot je 7,5 keer zoveel broeikasgassen uit als met de trein en ruim 6 keer zoveel als met de bus.Maar ook 2 keer zoveel als met de auto. (Als je met z'n vieren in diezelfde auto stapt, is de uitstoot per persoon ongeveer een kwart van die met het vliegtuig.)
Als we naar het algemene ongevallenratio kijken uit het rapport van de International Air Transport Association (IATA), wordt het nog duidelijker hoe veilig vliegen is. In 2023 was het ongevallen ratio 0.80 per miljoen vluchten, oftewel 0.00008%. Dit betekent dat er één ongeval plaatsvond per 1,26 miljoen vluchten.
Op 15 juli 1957, nu precies 50 jaar geleden, verongelukt de KLM Super Constellation 'Neutron' in Nieuw-Guinea. Na de de start vanaf Biak stort het toestel in zee. 58 Mensen komen om en tien mensen overleven de crash.
Onder straalvliegtuigen waren er in 2023 geen dodelijke ongevallen of rompverliezen, wat resulteerde in een "recordlaag" sterfterisico van 0,03 per miljoen sectoren . "Gemiddeld zou een persoon elke dag 103.239 jaar per vliegtuig moeten reizen om een dodelijk ongeval te ervaren", aldus het rapport.
Het vliegtuig wordt als het veiligste vervoersmiddel gezien. Als het in een uiterst geval dan toch neerstort, heeft dit te maken met het tekort aan vliegvaardigheid en risicoperceptie van de piloten en niet met de technische mankementen van het vliegtuig. Dit komt dus gelukkig bijna niet voor.
Meer dan 500 mensen kwamen in 2018 om het leven bij vliegtuigcrashes, waaronder het Lion Air-ongeluk, de eerste van twee crashes die werden veroorzaakt door problemen met het Boeing Max-vliegtuig. IATA zei in zijn veiligheidsrapport van 2023 dat de industrie de algehele veiligheidsprestaties de afgelopen 10 jaar met 61% heeft verbeterd.
Bijna een derde van Nederland (31,5%) reist minstens een keer per jaar met het vliegtuig. De helft daarvan houdt het bij een keer, de andere helft vliegt vaker. Gemiddeld genomen maken we op jaarbasis 0,75 vluchten per persoon.
Het aantal sterfgevallen door vliegreizen is bijna nul .
In 2022 was het sterftecijfer voor mensen die per vliegtuig reisden 0,003 doden per 100 miljoen afgelegde mijl. Het sterftecijfer voor mensen in personenauto's en vrachtwagens op Amerikaanse snelwegen was 0,57 per 100 miljoen mijl.
Vliegen. Een vliegreis belast het milieu tot 15 keer zo veel als een reis per bus of trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (tot 700 kilometer), omdat de meeste kerosine wordt verbruikt tijdens het opstijgen en landen.
Volgens de statistieken zijn motorfietsen veruit het onveiligste vervoermiddel, gevolgd door fietsen, voetgangers en dan auto's. De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Hoewel vliegen in een klein vliegtuig statistisch gezien veiliger is dan rijden in een auto , gebeuren er ongelukken en als ze gebeuren, veroorzaken ze vaak ernstige verwondingen en de dood. Bedenk dat voor elke 100.000 vlieguren in privé-vliegtuigen, er 2,3 doden vallen.
Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%. Wat zijn enkele van je vaardigheden? Wie achteraan zit, maakt zowat 70% kans om levend uit het toestel te komen.
In het Transportation Statistics Report van 2024 van het Bureau of Transportation Statistics wordt vliegreizen aangemerkt als de absoluut veiligste vorm van transport . "Transportincidenten voor alle vervoerswijzen eisten in 2022 44.546 levens, waarvan er alle behalve 2.032 betrokken waren bij snelwegvoertuigen.
Volgens het International Air Transport Association (IATA), was de fataliteitsratio over het aantal vliegtuigongelukken per miljoen vluchten in 2019 0,63. Wat betekent dat er gemiddeld slechts één dodelijke crash was voor elke 1,58 miljoen vluchten.
Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u. Dit is ook afhankelijk van de luchtdichtheid, grootte en belading van het vliegtuig maar ook het weer en de windsnelheid hebben hier invloed op.
Ondanks de recente incidenten, beweren experts nog steeds dat vliegen de veiligste vorm van transport is . In een onderzoek uit 2024 van het Massachusetts Institute of Technology ontdekten onderzoekers dat het "sterfterisico per boarding voor wereldwijde luchtreizigers 1 op 13,7 miljoen was" in de periode 2018-2022.
Vliegangst komt frequent voor, terwijl het risico om te sterven in een vliegongeval 1 op 100.000 vlieguren bedraagt. Het risico om te sterven in een auto-ongeval daarentegen is 1 op 6.700 auto's. Objectief gezien zou auto-angst vaker moeten voorkomen dan vliegangst, maar is angst rationeel?
Volgens het Global Peace Index (GPI), dat landen classificeert op basis van veiligheid, is IJsland het veiligste land ter wereld. Het land is bekend om zijn spectaculaire landschappen, van geisers en vulkanen tot watervallen en lagoons. Bovendien rapporteert IJsland zeer lage misdaadcijfers.
Hoeveel vliegtuigongelukken vonden er plaats in 2022? Volgens het laatste rapport van de International Air Transport Association (IATA) waren er in 2022 in totaal 39 vliegtuigongelukken .
Uit een onderzoek van het Massachusetts Institute of Technology uit 2024 bleek dat het risico op een dodelijk ongeval door commerciële vliegreizen laag is: 1 op elke 13,7 miljoen passagiers die wereldwijd aan boord gaan tussen 2018 en 2022. In 2008-2017 was er 1 dodelijk ongeval op elke 7,9 miljoen passagiers die aan boord gaan.
Waarschuwingssysteem aan boord
Een andere methode die gebruikt wordt om botsingen te vermijden, gaat via een waarschuwingssysteem in de cockpit. Zo worden op een scherm alle vliegtuigen getoond die in de buurt vliegen. "Een vliegtuig dat geen bedreiging vormt, wordt geïllustreerd door witte-niet-opgevulde diamantjes.