Je kunt een druppellader gebruiken als de auto lange tijd stilstaat, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat, maar ook tijdens een koude nacht. In tegenstelling tot een acculader, sluit je een druppellader nooit aan op een lege accu, maar altijd op een accu die nog werkt.
Druppellader
Zoals de naam al doet vermoeden is een druppellader erg traag. Echter, een volledig lege accu is wel op te laden middels een druppellader.
Is de accu vol, dan springt de druppellader in de zogeheten onderhoudsstand om de accu vol te houden. Als je de druppellader op de juiste manier gebruikt, kun je 'm maandenlang veilig aangesloten houden.Er is dan geen kans op brandgevaar.
Je steekt een druppellader in een stopcontact en sluit hem vervolgens aan op de batterijen. De oplader zet vervolgens de elektriciteit om in stroom die in de batterijen kan worden opgeslagen. De batterijen halen langzaam energie uit de opladers, waardoor de kans op schade wordt beperkt.
U heeft twee opties als de accu leeg is van auto: de accu starten met startkabels en een hulpauto of de accu starten en opladen met een accubooster. Een lege accu zorgt ervoor dat de auto niet meer kan starten. Het is daarom belangrijk dat u weet hoe u de auto accu zelf kunt starten.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Heeft je auto starthulp gekregen, ga dan direct daarna een stuk rijden, het liefst een half uur tot drie kwartier. Rijd daarbij zo veel mogelijk over doorgaande wegen en snelwegen. Schakel zo min mogelijk verbruikers in, zoals de verwarming of airco van je auto. Zo is je accu na de rit zo goed als vol.
Kun je de motor starten met druppellader? Het simpelste is om de stekker van de druppellader even uit het contact te trekken. Je kan de motor echter wel starten. De druppellader laadt de accu van je motor langzaam op en houdt deze op peil, zelfs tijdens het gebruik van de motor.
Een druppellader kan tot 48 uur nodig hebben om een batterij volledig op te laden, aangezien de meeste slechts één tot twee ampère stroom gebruiken. U kunt sommige slimme druppelladers zelfs dagen of weken achtereen laten staan, maar het is het beste om bij de fabrikant te controleren of dit geschikt is .
Bij de keuze voor een druppellader zijn er een paar dingen waar u rekening mee dient te houden. Allereerst kijkt u naar het type accu.Daarnaast is de capaciteit van de accu van belang. Op uw accu staat de capaciteit als het goed is vermeld, meestal uitgedrukt in ampère-uur (Ah).
Loodaccu's kunnen beschadigd raken of onbruikbaar worden als ze hun lading verliezen. Bovendien hebben de meeste moderne druppelladers veiligheidsfuncties die voorkomen dat ze oververhit raken of overladen, maar sommige niet. Als u een druppellader hebt die niet uitschakelt, loopt u het risico dat de accu beschadigd raakt als u hem te lang aan laat staan .
Dit is erg inefficiënt, aangezien de primaire functie van druppelladers is om uw batterijen bij te vullen. Als uw batterijen helemaal leeg zijn of een lage lading hebben, raden we u ten zeerste aan om een gewone batterijlader te gebruiken om ze snel op te laden.
Een druppellader is een mooie term voor een automatische acculader ofwel een processorgestuurde acculader (ook wel slimme acculader genoemd) die net als een gewone acculader de accu oplaadt. Het verschil met een 'gewone' (lineaire) acculader is dat de 'gewone' acculader een accu alleen maar oplaadt tot deze vol is.
Normaal gesproken kunnen lege autoaccu's weer tot leven worden gewekt – althans tijdelijk – om u weer op weg te helpen . De opeenhoping van schade kan echter leiden tot een vroegtijdige dood van uw autoaccu, en deze moet doorgaans worden vervangen. Maar zoals het gezegde luidt: voorkomen is altijd beter dan genezen.
Voor een volledig lege accu
In dat geval moet je ten minste 45 minuten tot een uur rijden om ervoor te zorgen dat de accu weer voldoende opgeladen is. Dit geldt vooral als je een oudere accu hebt, die mogelijk meer tijd nodig heeft om op te laden.
Het opladen van de accu in het voertuig is eenvoudiger en verdient de voorkeur om veiligheidsredenen, hoewel dit niet altijd mogelijk is . Als er geen garage of een elektriciteitsaansluiting beschikbaar is, is er vaak geen alternatief om de accu buiten het voertuig op te laden. Zorg voor goede ventilatie bij het opladen in afgesloten ruimtes.
Als de fiets voor een langere tijd niet wordt gebruikt, komt de accu in een zogenaamde slaapstand. De slaapstand wordt beëindigd, als je de accu op het oplaadapparaat aansluit of als je op de push-toets op de accu drukt.
Elke accu of batterij heeft last van zelfontlading, de ene soort iets meer dan de andere. Bij zelfontlading loopt de accu of batterij langzaam leeg, het voltage zakt weg.Als het voltage onder een bepaald punt komt, dan ontstaat er diepontlading en is de accu niet meer op te laden.
Onder de 10 graden gaat het opladen al langzamer. Bij extreme kou kunnen sommige accu's zelfs helemaal niet opladen. Wacht even met opladen als je net een rit hebt gemaakt in de vrieskou. Als de accu weer op een redelijke temperatuur is, kun je hem aan de lader leggen.
Ook bij (vries)kou kan het handig zijn een druppellader te gebruiken om de accu (preventief) goed te onderhouden. U kunt een druppellader natuurlijk ook gewoon gebruiken voor het laden en onderhouden van de accu van een voertuig dat u wel regelmatig gebruikt.
Daarom is het onwaarschijnlijk dat een druppellader een autoaccu overlaadt . Het is echter belangrijk om op te merken dat het langdurig aangesloten laten van een druppellader op een accu ervoor kan zorgen dat de accu uitdroogt en zijn elektrolyt verliest. Dit kan leiden tot permanente schade aan de accu.
Hoe lang kan ik de Battery Tender® Plus batterijlader aangesloten laten op een batterij? In theorie kun je de Battery Tender® Plus batterijlader voor altijd aangesloten laten op een batterij .