Net zoals bij een auto kun je ook voor je motoraccu startkabels gebruiken. Een andere motor (of auto) kan je lege accu zo helpen starten. Je dynamo doet vervolgens de rest en laadt de accu verder op, als hij tenminste nog goed werkt. Sommige motoren kun je ook aanduwen als je geen startkabels hebt.
Begin met de pluspool van de helpende auto, daarna die van de te helpen auto. Gebruik daarvoor de rode kabel. Dezelfde volgorde hanteer je voor de zwarte kabel, die je op het motorblok (massa maken) aansluit.
Jazeker, dit is geen probleem! Je kan je motor gewoon starten met behulp van een auto accu.
Als de motor niet aanslaat ondanks dat de startmotor gewoon rondgaat en er is sprake van een normale benzinetoevoer, dan vonken je bougies niet. Je kunt de bougies controleren en vervangen. Als dat niet werkt is vervangen van de bobines een oplossing. Een bobine is een spoel die stroom krijgt van de bougiekabels.
Wanneer je accu leeg is of je startmotor de geest gegeven heeft dan kun je een motor aanduwen.
Om een auto met een lege accu te starten heb je startkabels nodig, en een auto met een volle accu. Je kunt dan de lege accu verbinden met de volle accu door middel van de startkabels, en vervolgens de lege accu nieuw leven inblazen door energie over te brengen vanaf de volle accu.
Voor het vervangen van een accu is niet veel gereedschap nodig. Begin altijd met het losmaken van de min- klem en dan pas de plus+ klem, als u weer monteert doet u precies het tegenovergestelde, eerst de plus-klem en dan pas de min-klem vast.
Er wordt vaak expliciet vermeld dat de rode kabel op de plus polen moet en de zwarte op de min polen. Maar waarom is dat zo? Beide kabels zien er (los van het kleurverschil) hetzelfde uit en het draad is in beide gevallen even dik.
De auto start niet met behulp van de startkabels
Laat de hulpauto een paar minuten draaien en probeer het nog eens. Als de hulpauto te klein is krijgt de lege accu niet genoeg stroom. U kunt iemand in de te hulp geschoten auto gas laten geven. Op die manier krijgt u meer stroom van de dynamo.
Trek de hendel van je koppeling in. Bij sommige motoren moet je dit doen om te kunnen starten. Druk op de startknop (de knop is meestal te herkennen aan een ronde pijl om een bliksemflits heen, je vindt de knop meestal onder de noodstopschakelaar). Als het goed is wordt de motor nu gestart.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Dit 5 minuten volhouden zorgt ervoor dat de lege accu van de andere auto doorgaans voldoende geladen wordt om te kunnen starten. Zodra de motor van de auto met de lege accu aanslaat, ontkoppel dan niet direct de startkabels. Maar laat de motor eerst zo'n 5 minuten lopen met de startkabels nog aangesloten.
Een kortgesloten accu trekt erg grote stromen en kan in een extreem geval ontploffen. De vonken tijdens de slechte werkzaamheden zouden een waarschuwing moeten zijn. Als we "juist" te werk gaan, dan sluiten we dus eerst de rode (+) aan.
Als je hem tóch vastzet, dan maak je waarschijnlijk de dynamo stuk en de kabels die daar naartoe lopen. De kabels worden heet en kunnen gaan smeulen; de plastic isolatie smelt dan. Als je het dan alsnog laat zitten, is er kans op brand.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Alles hangt af van de gebruikte laadpaal en de capaciteit van de batterijen van uw elektrische wagen. In de praktijk varieert de laadtijd van elektrische wagens van 10 uur tot een half uur.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.