Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Je auto loopt bijvoorbeeld 1 op 20, dat betekent dat je auto 20 kilometer kan rijden op 1 liter brandstof. Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen.
Leg uit dat de verhouding 1 op 5 is. Dat wil zeggen dat het verbruik van de auto 1 liter benzine is per 5 kilometer. Laat de tabel zien en leg uit dat je het totaal aantal kilometers deelt door de kilometers per liter (60 : 5= 12). Je hebt dus 12 liter benzine nodig voor 60 kilometer.
Dit betekend dat je 14 kilometer met 1 liter brandstof kunt rijden. Kleine benzineauto's kunnen tegenwoordig 1 op 20 halen volgens de fabrieksspecificaties. Grote auto daarentegen zo'n 1 op 11.
Vroeger werd het verbruik van een auto altijd opgegeven in gereden kilometers per liter brandstof (km/l). Je reed dan bijvoorbeeld '1 op 13', wat betekende dat de auto 13 kilometer kon rijden op 1 liter brandstof. Tegenwoordig zie je steeds meer dat het verbruik wordt aangegeven met het aantal liters per 100 km.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Schakel zo vroeg mogelijk (bij 2.000 tot 2.500 toeren) naar een hogere versnelling, dus: 50 km/u in de 4e versnelling, 80 km/u in de 5e versnelling. Rij zo veel mogelijk met een gelijke snelheid: optrekken en afremmen zorgt voor meer brandstofverbruik. De cruisecontrol helpt je hierbij.
Een schaal van 1 : 5 betekent dat de afmetingen van het origineel 5x zo groot zijn als het beeld. Dus stel je ziet een schatkaart met een schaal van 1:500, dan weet je dat iedere afstand die je meet op de schatkaart in het echt 500 keer zo groot is.
De 1.0 heeft natuurlijk 3 cilinders en de 1.2 4 cilinders. Zie wel dat de 1.0 meer wordt aangeboden met mooiere opties die ik wel interessant vind. Bijvoorbeeld multifunctionele stuur. Ik weet gewoon niet welke type motor ik zou moeten nemen.
1.2 en 2.2 geven aan hoe groot de motor is die in de auto zit. De motor kan dus 120pk zijn en heeft dan een cilinder inhoud van 1liter. Die heeft dan meer pk per cc.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Andere zuinige auto's met benzinemotor
Zo hebben we de Aygo al als zuinig alternatief genoemd, maar ook de Mitsubishi Space Star 1.2 haalt volgens de fabriek een gemiddeld gecombineerd verbruik van 4,9 l/100 km. Opvallend: de Audi A3 Limousine 30 TFSI haalt eveneens op papier dat verbruik.
Gemiddeld verbruik is 6,5 liter
In 2017 verbruikte de gemiddelde kleine benzinewagen 6,5 liter per 100 kilometer, tegenover 7,7 liter in 2010.
De schaal wordt vaak geschreven als breuk met ":" als delingssymbool. Als het model 10 maal zo klein is als het origineel, is de vergrotingsfactor 0,1, of anders geschreven 1 : 10 (uitgesproken als: een op tien). Dit geeft dus aan dat 1 cm van het model 10 cm van het origineel betreft.
1:10 wordt uitgesproken als “één op tien”. Wat eigenlijk niet meer of minder wil zeggen als 1 deel product, en 10 delen water. Hoe je dat dan praktisch maakt? Laten we het voorbeeld van 1:10 nemen, dus 1 deel product, 10delen water, maakt in totaal 11 delen.
Visuele uitleg van de begrippen een derde en een kwart.
Je verdeelt één pannekoek onder drie kinderen. Elk kind krijgt dan een derde pannekoek want één gedeeld door drie is gelijk aan een derde; 1 : 3 = 1/3.
Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo
De motor is een 1,0-liter driecilinder met 51 kW (69 pk) die slechts 1 op 18,8 verbruikt. Grappig detail: deze motor is afkomstig van Daihatsu, dat eigendom is van Toyota.
Tot 1000 euro is een Daihatsu core (benzine) of Volkswagen polo (diesel) de beste optie. Tot 3000 euro kun je een Peugeot 107 of Citroen C1 vinden (benzine) of een Mini Cooper (diesel). Is je budget wat hoger dan kun je voor 8000 euro een jong gebruikte Fiat 500, of Peugeot 108 vinden.
Op zich niet zo'n slecht idee, maar over tijd is dit plotselinge schakelen funest voor uw aandrijflijn. Het is gezonder voor uw bolide om tot een complete stop te komen alvorens u schakelt. Uw auto een paar minuten laten warmdraaien alvorens u gaat rijden, zou de motor wonderen doen.
Langzamer rijden levert daadwerkelijk een lager brandstofverbruik op, onder meer door een lagere luchtweerstand en minder rolweerstand. Sterker nog: een nieuwe, moderne auto is het zuinigst bij een constante snelheid van ongeveer 70 tot 90 km/u.