Onderneem verschillende leesactiviteiten. Onderzoek toont aan dat – naast voorlezen – praten over boeken, boeken cadeau geven en een bezoek aan de boekhandel en bibliotheek het leesgedrag en de leesmotivatie stimuleren.
Steeds meer bibliotheken hebben een Makkelijk Lezen Plein met boeken en ander leesmateriaal, speciaal voor kinderen die moeite hebben met lezen. Je kunt daarbij ook gebruik maken van luisterboeken waarbij je luistert naar het verhaal en tegelijkertijd meeleest met het boek. Dit kun je ook samen doen met je kind.
Je kunt het enthousiasme om te lezen onder andere stimuleren met: Voorlezen: ook oudere kinderen vinden het fijn om voorgelezen te worden! Kies een verhaal dat je vroeger zelf mooi vond en praat er enthousiast over. Theatervoorstellingen en verfilmingen: zo stimuleer je je kind om daarna het boek te lezen.
Kinderen die lezen leuk vinden, lezen namelijk meer. Daardoor hebben ze een grotere kans op een betere leesvaardigheid dan kinderen die lezen niet leuk vinden. De Bibliotheek op School zorgt ervoor dat basisscholen en middelbare scholen veel boeken op school hebben. Ook krijgen scholen hulp van leesconsulenten.
Voer kleine gesprekjes. Neem de tijd om samen dingen te doen. Door positief te reageren, zoals met een knuffel, een compliment (bijvoorbeeld op het gedrag) of een kleine beloning, moedig je je kind aan als het zich goed gedraagt. Kinderen voelen zich daardoor gewaardeerd en gezien en krijgen een positief zelfbeeld.
Oorzaken. Het onderzoek van Stichting Lezen noemt redenen waarom jongeren minder boeken lezen. Jongeren zouden het lastig vinden om actuele boeken te vinden die hen aanspreken. Jongeren bezoeken immers geen bibliotheken en boekwinkels en in de media komen ook weinig boeken voorbij.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Veel leerlingen lezen graag strips. Stripverhalen bevatten humor en de korte zinnen en dialogen zijn voor zwakke lezers prettig leesbaar. De illustraties ondersteunen het verhaal en prikkelen de nieuwsgierigheid. Dit bevordert het leesplezier.
Het is belangrijk om de leesmotivatie van leerlingen te (blijven) voeden. Dat kan door rekening te houden met de drie psychologische basisbehoeften – autonomie; competentie en verbondenheid – door de waarde van lezen te benadrukken en door aan te sluiten bij de interesses van leerlingen.
“Een vast moment kan erg goed werken”, zegt Walraven. “Maar geen vast tijdstip. Je dagindeling varieert per dag, dus kun je beter met jezelf afspreken om voor het slapen te lezen, dan om stipt om 22.00 uur te lezen. Je kunt natuurlijk ook voor een ander moment op de dag kiezen.”
Ze vallen meestal op als ze hardop moeten lezen. Vaak gaat dat langzamer dan het tempo van hun klasgenootjes en niet vloeiend. In plaats daarvan lezen ze op een spellende en/of radende wijze. Daarnaast schrijven ze woorden vaak zoals ze die horen (fonetisch) en maken ze veel fouten in dictees.
Zelf lezen begint vaak op de leeftijd van 6 of 7 jaar.
We zien natuurlijk graag dat de leesboeken vervolgens niet aan te slepen zijn, maar niet in alle gevallen gaat het oppikken van zelfstandig lezen even vlot of plezierig. We horen met regelmaat dat een kind meer 'moet' oefenen thuis.
Een kind van zeven kent zo'n 20.000 woorden en kan ongeveer 200 woorden lezen. Dit jaar zal je kind nóg meer woorden leren lezen én schrijven. Hij zal hele zinnen op papier zetten, inclusief punten en komma's. Wat taalontwikkeling betreft lopen jongens trouwens gemiddeld anderhalf jaar achter op meisjes.
Helft jongeren leest wekelijks
Ongeveer de helft (46%) van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar oud leest wekelijks een boek in de vrije tijd. 11% slaat zelfs elke dag een boek open.
Je kleuter kan al lezen. Is hij hoogbegaafd? Sommige kinderen kunnen al lezen lang voordat ze in groep 3 zitten. Als jouw kleuter al leest, vraag je misschien af of je zoon of dochter hoogbegaafd zou kunnen zijn.
Tussen de vijf en tien jaar leren kinderen zelfstandig lezen. Dit gaat stap voor stap. Eerst om klanken en letters te herkennen, daarna om woorden en makkelijke zinnen te lezen. Uiteindelijk leren ze sneller lezen en gaan ze steeds meer begrijpen van wat ze lezen.
Ongeveer 10% van alle leerlingen in het basisonderwijs heeft leesproblemen. Bij 4% van alle kinderen zijn de problemen zó ernstig en hardnekkig dat er sprake is van dyslexie.
De naam 'Triple P' staat voor 'Positive Parenting Program' en is een methode voor opvoedingsondersteuning voor ouders met kinderen van 0 tot 16 jaar. Triple P is een laagdrempelig, integraal programma met als doel emotionele en gedragsproblemen bij kinderen te voorkomen door het aanleren van opvoedvaardigheden.