Identificatieplicht. Bij zwartrijden in het openbaar vervoer geldt de verplichting tot legitimeren voor personen vanaf 12 jaar. De controleur heeft het recht je staande te houden om je identiteitsgegevens te vragen voor de afhandeling van het proces-verbaal.
Boetebedrag en adminstratiekosten
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Zwartrijden valt net als 'ongepast gedrag' zoals het opzettelijk vuil maken van de voertuigen onder type 1. Word je de eerste keer betrapt, dan betaal je 107 euro. Bij een tweede overtreding binnen de twaalf maanden loopt het bedrag al op naar 294 euro en bij een derde overtreding ben je maar liefst 400 euro kwijt.
De boete voor zwartrijden in de trein, bus, tram of metro moet gelijk worden gesteld aan delicten als diefstal.
Ben je het niet eens met je boete? Dan kun je uitsluitend schriftelijk bezwaar maken als je kunt onderbouwen en aantonen met feiten en bewijzen dat de boete ten onrechte is opgelegd.
Het vervalsen van een vervoerbewijs is valsheid in geschrifte, een misdrijf.
Het komt geregeld voor dat een boete door de officier, de gemeente of een rechter ongedaan wordt gemaakt. U krijgt dan uw geld terug. Als een boete ongedaan wordt gemaakt, betaalt de overheid een vergoeding. Deze vergoeding dient u aan ons af te staan.
De NS heeft een coulance regeling waarbij je eenmaal per jaar een boete kwijt gescholden kunt raken, je betaalt dan wel uiteindelijk de standaard ritprijs, maar bent dan de 50 euro aan boete kwijt.
Het is dus niet mogelijk om in de trein bij de conducteur een kaartje te kopen tegen normaal tarief. Het is mogelijk om het Uitstel van Betaling meteen contant te betalen, of om een acceptgiro thuis te laten sturen. Er zijn geen extra kosten verbonden aan achteraf betalen.
Maak geen misbruik van de toegangspoortjes, de in- en uitcheckapparatuur en de SOS-zuilen. Bij misbruik riskeer je een boete van minimaal € 90,00. Eventuele veroorzaakte schade wordt altijd volledig op de dader(s) verhaald.
Reizigers die geen vervoersbewijs voor de eerste klas hebben, mogen zich daar nu officieel niet ophouden; ook niet als het druk is. De conducteur kan in zo'n geval een boete van 50 euro bovenop de prijs van een geldig kaartje opleggen.
Het scannen van alle OV-chipkaarten is al langere tijd de procedure. Door de OV-chipkaart te scannen kan de conducteur alle gegevens van de OV-chipkaart uitlezen en controleren of alles klopt.
Geen abonnement, verminderingskaart of identiteitsbewijs op zak? Koop dan een geldig vervoerbewijs. Zo vermijd je een boete.
Vervoerbewijs en boetes
Als je geen geldig vervoerbewijs (en eventueel legitimatiebewijs) kunt tonen, riskeer je een boete.
Heb je een OV-chipkaart, of los kaartje met chip? Je bent verplicht om daarmee in te checken zodra je de bus instapt. Doe je dat niet, dan ben je in overtreding en kun je een proces-verbaal krijgen. Deze bestaat uit een boete van € 50,- plus de ritprijs.
Een NS conducteur kan een boete uitschrijven als een reiziger niet in het bezit is van een geldig vervoersbewijs. Als u niet heeft ingecheckt betekent dat ook dat u geen vervoersbewijs heeft, helaas wil dit nog wel eens voorkomen met een OV-chipkaart.
Voor zwartrijden riskeer je een administratieve boete van 250 euro. Word je tijdens hetzelfde jaar een 2de keer betrapt, bedraagt de boete 500 euro. Je kan tegen een administratieve boete in beroep gaan bij depolitierechtbank.
Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Per persoon mag je maximaal één fiets meenemen in de trein. Je mag je fiets alleen meenemen op maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 16.00 en van 18.30 – 06.30, en in het weekend de hele dag. Op feestdagen en in de maanden juli en augustus mag je fiets ook de hele dag mee.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Het begrip bekeuring wordt soms als synoniem beschouwd van boete, maar in de strikte zin is dit slechts het transactievoorstel die men krijgt bij een kleine overtreding. In sommige landen, waaronder België en Nederland, staat er een vast bedrag voor een vergelijkbaar delict.
Een geldboete is in Nederland minimaal € 3 en maximaal € 900.000.
5 km/h: € 35. 10 km/h: € 74. 15 km/h: € 139. 20 km/h: € 197.
Maximumsnelheid snelwegen (A-en E-wegen) overdag
Op de Nederlandse snelwegen geldt tussen 06.00 en 19.00 uur een maximumsnelheid van 100 km/h. Wanneer de spitsstrook open is, geldt een aangepaste maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.