Maak wat snelheid, doe je handen in de beugel (!), strek je armen en duw je gewicht naar achteren, terwijl je hard remt met beide handen. Zorg dat je laag op je fiets blijft. Idealiter wil je al genoeg snelheid eruit hebben, voordat je een bocht in gaat, zodat je in die bocht je remmen niet hoeft aan te raken.
Hoe rem je je nieuwe schijfremmen goed in? Bij het inremmen van je nieuwe schijfremmen is het belangrijk om deze goed warm te laten worden, zodat het hars kan smelten. Dit doe je heel eenvoudig door te versnellen tot zo'n 30 km/u en daarna stevig te remmen tot je stapvoets rijdt. Herhaal dit 20 keer.
beide kan, licht eraan welke standaard je aan houd... bij de wat sportievere fietsen zie je bijna altijd de voorrem links en rechts de achter rem. maar als je altijd al links achter en rechtsvoor hebt gehad zou ik dit niet ineens gaan veranderen.... zou je nog wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan.
Bij een fiets zit de voorrem links ,bij een motor rechts .
Gedoseerd en verstandig remmen met wisselend meer en minder kracht levert het grootste remeffect op en zal het blokkeren van de wielen voorkomen. Als u onder normale omstandigheden moet remmen is de meest effectieve manier van remmen, het remmen met de voorrem.
Velgremmen zijn makkelijk te onderhouden en vragen nauwelijks onderhoud, terwijl schijfremmen uitermate betrouwbaar zijn, maar iets meer onderhoud vergen. Bovendien is het afstellen en onderhouden iets lastiger dan bij velgremmen.
De hydraulische schijfrem werkt door middel van olie dat door een remleiding naar de remklauw wordt verplaatst. De druk die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat de zuigers in de remklauw zich tegen de remschijven aanduwen. Dit systeem is lichter en geeft je de mogelijkheid om nog doseerbaarder te remmen.
Een nieuwe remschijf is niet goedkoop, maar die gaat jaren en jaren mee. Maar daar staat wel tegenover dat de remschijven echt jaren mee kunnen. De remblokjes zijn vaak ook een stuk duurzamer dan de remblokjes voor je velgremmen.
Remmen doe je in een afdaling met name vóór de bocht als je nog in een rechte lijn rijdt. Met name met de voorrem. Die remt het meest, zonder in een slip te komen, omdat daar de meeste druk op is. Op het achterwiel staat minder druk en dat zal iets makkelijker kunnen slippen.
Remmen zijn een prima uitvinding voor een coureur, maar als je ze niet nodig hebt, moet je ze ook niet gebruiken. Op de piste wordt er dan ook steevast zonder remmen gereden, en dat aan snelheden boven de 50 en zelfs 60 km/h.
In de Tour de France van 2018 ging André Greipel zelfs nog een tandje harder naar beneden. De Duitser behaalde toen een topsnelheid van 101,7 km per uur. Tom Dumoulin daalde een jaar geleden ook met een duizelingwekkende snelheid de Cormet de Roselend af: 93,5 kilometer per uur.
Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee. Bij de lichte Marathon Racer en Marathon Supreme is dit wat minder (ca. 5.000 tot 9.000 km).
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Schijfremmen zitten vast aan de wielnaaf en worden geremd via remklauwen die direct aan het frame verbonden zitten. Schijfremmen zijn simpelweg uitgevonden om meer remkracht te hebben terwijl je minder hard je rem inknijpt. Met schijfremmen rem je lichter en met meer controle.
Schijfremmen hebben een kortere remweg. Door de krachtigere remmen krijg je meer controle over de fiets, vooral in natte en droge weersomstandigheden. Daarnaast wordt de remrand op de velg overbodig, wat een mooie cleane look oplevert. Je wielset wordt hier ook een stukje duurzamer van.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
De meeste frames/ fietsen zijn zo gebouwd dat een 140mm schijf gemonteerd kan worden en dat er voor een 160mm een adapter nodig is. Dus als je voor makkelijk gaat, kies je ook het liefste voor 140 mm.
Uw auto is voorzien van een ABS systeem dat blokkeren van de wielen hoort te voorkomen op het moment dat met volle kracht het rempedaal bediend wordt. ABS zorgt ervoor dat de auto dan bestuurbaar blijft en de auto komt 'schokkend' tot stilstand.
Wie een motorfiets zonder ABS berijdt en waarvan de remmen niet aan elkaar gekoppeld zijn, gebruikt tijdens een noodstop liefst enkel de voorrem. Jawel, wie een pure noodstop doet zal beter en harder en gecontroleerder remmen als hij die achterrem NIET gebruikt.
Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door. Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.