Het enige wat je kan doen om van de zwarte lijst geschrapt te worden, is jouw schulden aflossen. Zodra die vereffening is gebeurd, hoort jouw schuldeiser dat binnen de 8 werkdagen te melden aan de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. Helaas word je dan nog niet onmiddellijk van de zwarte lijst geschrapt.
Als u als consument geschrapt wilt worden van de zwarte lijst van wanbetalers, dan hoeft u zelf geen stappen bij de Centrale te ondernemen. Na vereffening van uw schuld is de kredietgever namelijk wettelijk verplicht om de betaling binnen acht dagen aan de Centrale voor kredieten aan particulieren te melden.
Hoelang blijft u op de lijst? U blijft maximaal 10 jaar geregis-treerd, vanaf de datum waarop de kredietinstelling de NBB verwittigd heeft van de wanbetaling. Wanneer u de wanbetaling aanzuivert, wordt deze termijn teruggebracht tot 1 jaar vanaf de regularisatie.
Vraag inzage in de zwarte lijst van de Belastingdienst
Als u problemen heeft gehad met de Belastingdienst en / of gewoon wilt weten of u op de lijst staat, kunnen wij voor u een brief sturen naar de Belastingdienst. Via een dergelijke brief kunt u afdwingen dat u inzage krijgt in uw "dossier" bij de Belastingdienst.
Hoewel de Belastingdienst u hier niet over informeert, heeft u het recht om te weten of u op een fraudelijst staat. Zeker omdat vele burgers jarenlang oneerlijk zijn behandeld naar aanleiding van hun registratie als mogelijke fraudeur. Neem daarom contact op met de Belastingdienst om hier uitsluitsel over te vragen.
Als je op de zwarte lijst staat, is het onmogelijk om een nieuw krediet aan te vragen. De kredietgever moet immers de zwarte lijst consulteren en mag je geen nieuwe kredietovereenkomst toekennen als je erop staat. De openstaande schulden bij de kredietgever bij wie je schulden hebt, moet je uiteraard nog wel betalen.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legt de Belastingdienst een boete op van 3,7 miljoen euro. De Belastingdienst krijgt deze boete vanwege de jarenlange illegale verwerking van persoonsgegevens in de Fraude Signalering Voorziening (FSV).
Sta je eenmaal op de zwarte lijst, dan blijven je gegevens meestal vijf jaar staan. Na deze vijf jaar wordt je registratie automatisch verwijderd. Als je op de zwarte lijst staat in verband met een negatief aantal schade vrije jaren, dan kunnen je gegevens na 15 maanden al van de zwarte lijst worden verwijderd.
Weet u niet meer precies waar u schulden heeft? Bij het Bureau Krediet Registratie kunt u gratis een overzicht inzien met welke schulden er op uw naam staan. Daarnaast geeft de website schuldenwijzer.nl een overzicht van welke deurwaarders een vordering op u hebben.
Wij verstrekken geen lening in de volgende gevallen/situaties: Je hebt een negatieve BKR registratie. Je hebt één of meerdere schulden in de vorm van een betalingsachterstand bij instanties. Je woonsituatie is inwonend (bij ouders, familie of vrienden of je woont op kamers) en je hebt een tijdelijk dienstverband.
In het geval van een hypothecaire lening, kan dit enkel indien je reeds eigenaar bent van een woning. Heb je een problematische vermelding op de zwarte lijst en wil je een nieuw huis aanschaffen? Dan zijn hier helaas geen mogelijkheden toe. In dat geval kun je alleen onderhands lenen.
Jouw wanbetaling blijft immers nog één jaar geregistreerd. Na afloop van de termijn van één jaar, wordt jouw naam automatisch van de zwarte lijst gehaald.
Extra geld lenen als u al een lening heeft is mogelijk wanneer u op basis van uw persoonlijke situatie nog niet het maximaal te lenen bedrag geleend heeft. Het totaal te lenen bedrag wordt altijd berekend aan de hand van uw maximale leen capaciteit.
Tips bij wanbetalers
Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.
Geld lenen met een negatieve BKR registratie is niet mogelijk. In elk geval niet bij een bank of kredietverstrekker. Een negatieve BKR registratie betekent namelijk dat je een betalingsachterstand hebt (gehad).
Je hebt geen of weinig inkomen, maar wilt toch geld lenen? Er zijn een aantal manieren om dit voor elkaar te krijgen. Zo kun je bij vrienden of familie aankloppen, een minilening aanvragen, de gemeente om krediet vragen of een particulier bedrijf aanschrijven.
Toch worden een aantal schulden uitgesloten van de kwijtschelding. Het gaat hierbij om onderhoudsgelden, schulden die een schadevergoeding inhouden ten gevolge van door een misdrijf veroorzaakte lichamelijke schade en de schulden van een gefailleerde die overblijven na het sluiten van het faillissement.
Dit bedrag wordt ingehouden door je bewindvoerder. Bij de hoogte moet je denken aan een bedrag tussen € 1.207,- en € 3.208,- (in 2022), afhankelijk om hoeveel personen het gaat, of je ondernemer bent of persoonlijk in de schuldsanering zit.
Normaal wordt er bij een schuld 2% van het totale bedrag genomen. Dit bedrag wordt afgetrokken van de maandlasten die je kunt dragen op basis van je inkomen. Met deze nieuwe maandlasten kun je dan weer berekenen hoeveel je voor de hele hypotheek mag lenen.
Over het algemeen zijn de grotere verzekeraars minder streng in hun acceptatiebeleid: Ohra, Univé, Centraal Beheer Achmea en Nationale Nederlanden. Bij deze verzekeraars is de kans op het acceptatie het grootst.
Onterechte CIS-registratie aanvechten
Op de website van Stichting CIS kunt u een formulier downloaden waarop u aangeeft waarom de registratie volgens u gecorrigeerd moet worden. Stichting CIS speelt het verzoek volgens door naar uw verzekeraar. De verzekeraar beslist vervolgens of ze het verzoek accepteren of weigeren.
Hoelang worden registraties in de CIS databank bewaard? Dat is afhankelijk van het type registratie: Een Claimmelding blijft vijf jaar vanaf de referentiedatum staan. Een Waarborgfondsmelding wordt na vijf jaar vanaf de referentiedatum verwijderd.
Verbon legt uit: Als de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een boete geeft aan een bedrijf, dan verdwijnt dat geld naar de staatskas, het bedrijf krijgt het nooit meer terug. Maar in dit geval gaat het geld van de Belastingdienst - dat onderdeel is van het ministerie van Financiën - naar het ministerie van Financiën.
Er zijn 4 hoofdredenen waarom uw gegevens tussen 2012 en 2020 konden zijn opgenomen in de FSV: Als wij twijfelden of een belastingaangifte of een aanvraag van een toeslag klopte. Bijvoorbeeld als er hoge reiskosten waren opgegeven, terwijl iemand dicht bij zijn werk woonde.
De brief wordt verstuurd in een witte envelop
Op de achterkant van de verklaring staat hoe we hebben bepaald dat de ouder geen fraudeur met kinderopvangtoeslag is. De brief kunt u niet digitaal ontvangen.