“Een hele makkelijke tactiek om toe te passen in bijvoorbeeld een winkel is het woordje 'zo' te gebruiken, en daarbij een stilte te laten vallen. Je gaat bijvoorbeeld een tv kopen die 495 euro kost. Herhaal dan eerst het bedrag en spreek dat heel langzaam uit.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Het onderhandelen over de beste prijs is ook geven en nemen. Dat is het spel tussen de verkoper en jij als koper. Als de verkoper tegenwerpt dat de prijs die je wilt te laag is, dan kun je ook zeggen dat je iets meer wilt betalen maar dan wel een ander accessoire erbij wilt hebben.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen.
Er is geen standaard lengte verbonden aan een proefrit met een auto. De een heeft genoeg gemerkt na een aantal minuten, de ander wil nog even wat langer rijden. Belangrijk is om met de eigenaar af te spreken hoe lang er gereden gaat worden. Doe dit dus van tevoren.
Kom dus meteen terzake en vertel dat je niet met hem verder gaat. Maak je toelichting concreet. Van algemeenheden als 'te duur' en 'aanbod sloot niet aan', leert de ander niets. Gun hem de kans om het volgende keer beter te doen en geef concrete feedback.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Waarom korting geven een slecht idee is (nooit doen!) Met het geven van korting geef je een signaal aan klanten dat jouw product of dienst eigenlijk minder waard is. Met een korting trek je koopjesjagers aan die niet zullen resulteren in vaste klanten en geef je een slecht signaal aan je vaste klanten.
Wanneer u op zoek gaat naar prijsinformatie in een markt in bijvoorbeeld aandelen, futures, Forex of opties, wordt de prijs op 3 manieren weergegeven: de laatprijs, het bod of de biedprijs en de laatste prijs (de prijs van de laatste transactie).
Op veel keukens is de bruto marge tussen de 30% – 50%. Hier wordt rekening mee gehouden in de prijs. De meeste keukenzaken zakken tot een minimaal marge van 30 procent. Dit klinkt als een flink bedrag wat een keukenzaak overhoud.
Stel eerst verhelderingsvragen als het gaat om de mening van anderen of je eigen mening: wees nieuwsgierig, stel je oordeel uit en vraag eerst om te begrijpen. ( ...
Luister. ...
Vul niet in: bedwing je neiging te denken wat de ander denkt of weet.
Bij wijze van groet is een simpel 'hallo' ook voldoende. 'Leuk om je te zien', of 'hoe was je dag? ', is ook beter dan de – vaak holle – beleefdheidsvraag hoe het met iemand gaat. 'Het loont de moeite eens wat anders te proberen als je iemand treft in het wild', schrijft Sahadat.
Hoe reageer je als iemand zegt dat het niet goed gaat?
Neem de problemen van de andere persoon serieus en luister begripvol. Wat voor jou iets kleins lijkt, kan voor iemand anders heel belangrijk zijn. Zeg dus niet “Zo erg is het toch niet” of “Gewoon niet meer aan denken”. Je kan wel zeggen "Dat moet lastig voor je zijn”.
Ja, ze bestaan echt. Autobedrijven waar je een aanbetaling moet doen voordat je een proefrit mag maken. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Betaal nooit voor een proefrit.
Oftewel: vermijd de spits. Tussen 10.00 uur en 15.00 uur is het minder druk op de weg waardoor je minder kans hebt op files en goed door kunt rijden. Daarnaast is het overdag natuurlijk licht en merk je eventuele gebreken en schades aan de auto veel sneller op.