Startkabels aansluiten doe je in deze volgorde. Begin met de rode kabel. Zet deze op de pluspool van de helpende auto en daarna op die van de te helpen auto. Dezelfde volgorde hanteer je voor de zwarte kabel, die je op het motorblok (massa maken) aansluit.
Startkabels gebruiken
Sluit de rode kabel aan op de plus (+) bij beide auto's. Sluit vervolgens de zwarte kabel aan op de min (-) bij beide auto's. Start de hulpauto.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Is stationair draaien slecht voor uw motor? Een voertuig stationair laten draaien beschadigt de motor meer dan starten en stoppen. Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid.
Meestal betekent een tikkend geluid dat de auto accu leeg is. De accu van de auto is nodig om de startmotor genoeg startstroom te geven. Gebeurt dit niet? Dan kan de motor niet aanslaan, en start je auto niet.
Waarom moet u eerst de positieve pool aansluiten? Nogmaals, deze aanbeveling is een voorzorgsmaatregel. Als er eerst een verbinding met de minpool wordt gemaakt en u bent onzorgvuldig met het aansluiten van de pluspool later, kan er kortsluiting ontstaan.
In dat geval heeft de auto accu voldoende vermogen om je dashboard te verlichten, maar te weinig om de startmotor te starten. Bij een volledig lege accu branden er geen lampjes meer.De auto zal ook met aanduwen waarschijnlijk niet meer starten.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Daarnaast is niet elke auto geschikt om te worden aangeduwd. Zo kan een auto met een automatische versnellingsbak niet worden aangeduwd en kan een diesel moeite hebben met aanslaan. Aanduwen van een auto doet u zo: Zet het contact aan en schakel alle andere stroomverbruikers uit.
Je merkt dat de accu leeg is, zodra je auto niet meer start. Een slechte accu geeft dit vaak al eerder aan. De motor slaat bijvoorbeeld minder snel aan. In andere situaties draait de startmotor minder snel rond.
Voor de pluspool van beide auto's gebruik je de rode kabel. Bevestig de kabel eerst aan de pluspool van de helpende auto. Daarna bevestig je de andere kant van de kabel aan de pluspool van de auto met een lege accu.
Aangeraden wordt om minimaal een keer in de week een rit te maken van zo'n 10 tot 20 km om de accu in conditie te houden.
Als je weet dat je accu relatief bejaard is, dan kun je een aantal stroomslurpers uitzetten voordat je de auto start. Op die manier kun je een lege accu voorkomen. Heel handig dat je lichten automatisch aan- en uitgaan. Maar bij het starten van de auto kost dit energie.
Heeft je auto starthulp gekregen, ga dan direct daarna een stuk rijden, het liefst een half uur tot drie kwartier. Rijd daarbij zo veel mogelijk over doorgaande wegen en snelwegen. Schakel zo min mogelijk verbruikers in, zoals de verwarming of airco van je auto. Zo is je accu na de rit zo goed als vol.
Sta je met een lege accu? De Wegenwacht kan je accu testen en indien nodig ter plekke vervangen. LET OP: Door ondeskundig handelen kan vooral bij moderne auto's door starthulp schade ontstaan aan de elektronica. Schakel bij twijfel altijd de Wegenwacht in.
Accu. Volgens Jos is het belangrijkste de accu. Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem.
ACCU DEMONTEREN EN MONTEREN:
Begin altijd met het losmaken van de min- klem en dan pas de plus+ klem, als u weer monteert doet u precies het tegenovergestelde, eerst de plus-klem en dan pas de min-klem vast.
Een nieuwe batterij is na activering ongeveer 80% opgeladen. Een eerste keer laden wordt altijd aanbevolen. Nooit snelladen.
Batterijen en accu's leveren een gelijkspanning. Bij batterijen en accu's stromen de elektronen dus altijd één richting in. Afhankelijk van het apparaat waar de batterij stroom voor levert kan de stroomsterkte groter of minder groot worden. Echter blijft de richting van de stroom altijd gelijk.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Er zijn verschillende oorzaken mogelijk, waaronder slijtage, een gebruikersfout of een technisch mankement. Slijtage: In elke accu zit een actieve stof die naar verloop van tijd langzaam op raakt. Is de accu al een paar jaar oud of vraagt de auto te veel van de accu dan is het raadzaam deze te vervangen.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken. Dat is een onomkeerbaar proces waar je niks aan kunt doen.