De meeste motorblokken hoeven maar tot 0,75L of 0,8L te worden gevuld. Een fles motorolie is vaak 1 liter (1,0L). Je hoort dus nog wat over te houden. Giet niet alle olie erin omdat dat niet goed voor het blok is.
De scooter verbruikt theoretisch geen olie. Maar er kan altijd wat verbruik ontstaan op den duur. Te weinig olie is natuurlijk niet goed. De motor zal sneller slijten en kan zelfs uiteindelijk vastlopen.
Houd er rekening mee dat er slechts 0.8 liter olie in het motorblok gaat, dus wees voorzichtig met teveel olie. Teveel olie is net zo schadelijk als te weinig. Heb je er nu per ongeluk teveel olie ingedaan dan moet je deze er weer uit (laten) halen.
Vaak zit er aan de zijkant van de scooter ter hoogte van je kickstarter de peilstok en tevens ook vulopening. Deze draai je eraf en hierbij maak je het peilstokje schoon en droog. Vervolgens draai je de peilstok weer terug erin en er weer uit. Als deze tussen het minimaal en het maximaal staat is het goed.
Te veel olie zorgt voor lekkende pakkingen en defecten aan lagers e.d. Heb je per ongeluk teveel olie bijgevuld, dan dien je de olie eruit te laten lopen door de stop onder het motorblok los te draaien. Gebruik daarbij een opvangbak.
Mocht je scooter stoppen tijdens het rijden en niet meer starten. Dan is de kans groot dat je scooter een warmloper heeft gehad. Dit kan komen door een tekort aan olie. Bekijk dus eerst of je genoeg olie in je blok hebt voordat je weer opnieuw start.
Hoe vaak olie verversen
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
Kan deze olie ook in 4 tact scooters ? Nee absoluut niet. Deze 5w40 is echt auto gericht en bevat extra stoffen die niet goed zijn voor de 4-takt scooter techniek. En dan heeft dat ook voornamelijk te maken met de koppeling die hierdoor kan gaan slippen.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
De juiste hoeveelheid olie in je scooter is nodig om het motorblok soepel te laten lopen. Is er te weinig olie? Dan zal de zuiger van het motorblok droog komen te staan waardoor de zuiger warm wordt, uitzet en vervolgens vastloopt in de cilinder. Hoe vaker dit gebeurt, hoe sneller de scooter zal slijten.
De motorolie spuit eruit en alles begint hevig te roken, met name omdat de olie op het uitlaatspruitstuk komt. Al na 1 minuut en 9 seconden tegen de toerenbegrenzer vliegt een zuiger door de motor naar buiten. Conclusie: een motor zonder olie heeft geen lang leven.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.
2 takt olie prijs is dan ook variërend en afhankelijk van het merk olie. Wij hebben 2t olie voor scooters tussen € 6,50 en € 23,98 het varieert nog al dus!
2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen. Het gebruik van 2-takt olie in een 4-taktmotor betekent dus veel rookvorming, slijtage van de motoronderdelen en uiteindelijk het vastlopen van de motor.
Een betere olie verbrand beter en laat minder resten achter. Bij de meeste 4-takt scooters word 10W40 olie voorgeschreven, deze is dan uiteraard hier te vinden. We hebben verschillende merken o.a. Castrol 4-takt olie, Putoline scooter 4-takt olie en eurol 4-takt olie.
De All Climate Valvoline 10W-40 motorolie kan breed worden ingezet. Zo is de olie te gebruiken voor 4-takt scooters en snorscooters maar ook voor personen- en lichte bestelwagens, boten, tuingereedschap en motorfietsen.
Over 4-takt olie
Viertakt olie wordt gebruikt voor diverse doeleinden, onder meer voor het smeren van de motoren van boten, scooters, brommobielen en motorfietsen. Het verschil tussen een 4-takt en een 2-takt motor is dat de olie bij een 4-takt motor niet samen met de benzine verbruikt wordt.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Maak de scooter allereerst helemaal nat met behulp van een waterspuit, waterslang of hogedrukspuit. Spuit het vuil eraf, zonder te dichtbij te staan, zodat er geen lakschade kan ontstaan. Op deze manier spoel je al het zand, vuil, ongedierte en andere vlekjes die eenvoudig te verwijderen zijn weg.
Een tweetaktmotor moet dus twee slagen maken voor één arbeidsslag en een viertaktmotor moet vier slagen maken voor een arbeidsslag.
Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
Bij warmlopers gaat t meestal langsamer en/of kun je zelfs door blijven rijden (vermogens verlies en een boel geschuur uit je cilinder). Na een vastloper is je zuiger/cilinder kapot en met een beetje pech ook de krukas. bij een warmloper is het vaak nog wel te redden.
Als jouw scooter stottert op topsnelheid kan het zijn dat de bougie aan vervangen toe is omdat deze niet goed meer werkt. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter stottert bij optrekken.