- Met het rechtse handvat (Q) geeft u zeer gedoseerd gas. Het gashandel veert automatisch terug naar de nulstand. - De linker remhandel (S) bedient de achterrem, de rechter remhandel (D) bedient de voorrem. Nooit gas geven (Q) en remmen (S en D) tegelijkertijd.
Wanneer een scooter of bromfiets lang heeft stil gestaan (enkele weken of langer) dan zal de scooter of brommer niet direct starten. Dit komt omdat de benzine in de carburateur volledig of gedeeltelijk is verdampt. Ook is de accu dan leger dan normaal en zal dus snel leeg of overbelast raken.
Linkerhand aan het stuur en rechterhand op de beugel
Als je de scooter van de standaard af wilt halen, kun je het beste je voet voor de standaard zetten en de scooter aan het stuur naar voren duwen. Mocht dit niet lukken, kun je ook één hand gebruiken om de beugel achter het zadel vast te pakken en deze mee te trekken.
Een scooter die ineens afslaat bij het gas geven kan meerdere oorzaken hebben. De belangrijkste en meest voorkomende oorzaak is vaak dat de scooter valse lucht pakt. Dit kan komen door onder meer kapotte of versleten pakkingen, of sproeier wat te groot of juist te klein is.
Mocht je scooter stoppen tijdens het rijden en niet meer starten. Dan is de kans groot dat je scooter een warmloper heeft gehad. Dit kan komen door een tekort aan olie. Bekijk dus eerst of je genoeg olie in je blok hebt voordat je weer opnieuw start.
Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
Bij warmlopers gaat t meestal langsamer en/of kun je zelfs door blijven rijden (vermogens verlies en een boel geschuur uit je cilinder). Na een vastloper is je zuiger/cilinder kapot en met een beetje pech ook de krukas. bij een warmloper is het vaak nog wel te redden.
Wat is warm rijden? Warm rijden zorgt ervoor dat de scooter zo min mogelijk beschadigt bij een koude start (starten met een koude motor). Dit betekent dat de scooterrit rustig moet beginnen. Zodra de scooter goed is opgewarmd, is het minder schadelijk voor de scooter om flink gas te geven.
Gasnaald losmaken
De gasnaald zit aan de bovenkant van je carburateur. Vaak kun je het dopje van je carburateur er af halen en daarmee de gasschuif met de gasnaald er uit halen. De gasnaald kun je vervolgens los maken en het ringetje kun je hoger of lager zetten.
Het verzuipen van de scooter is eigenlijk niets minder dan dat je scooter de brandstof niet verbrand tijdens het starten. De carburateur zorgt ervoor dat de brandstof aangevoerd blijft waardoor er teveel brandstof in de cilinder blijft zitten.
Brommerrijden is heel makkelijk te leren. Maar al je jezelf er niet mee vertrouwt, doe dan een proefles op een afgesloten terrein met een instructeur. Het bewijs heb je al en dat pakken ze je niet meer af, en de praktijkervaring is heel fijn om op te doen zonder dat je meteen het risico loopt onder een bus te rijden.
Goedkoop en snel je scooter rijbewijs halen |In 1 dag slechts 275 euro.
bij harde wind kan je windscherm ook je scooter laten omwaaien! Let op: parkeer je scooter altijd uit de wind en op een vlakke stevige ondergrond. Zet je scooter niet scheef neer of op een oneffen weg. Tip: Om te zorgen dat je scooter steviger staat kan Scooterspot je middenstandaard verbreden!
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
Draai nu eerst een aantal maal de gashandel naar beneden open, zonder op de startknop te drukken of je remhendels in te knijpen. Geef als het ware droog gas. Als het goed is hoor je steeds een klikje. Herhaal deze handeling een keer of 5 tot 10.
Een scooter kan ook starten als je accu leeg is. Rij je daarna lange tijd op je scooter laad de scooter je accu vanzelf weer op.
De gasnaald valt in de sproeierbuis, en bepaalt daarmee de hoeveelheid benzine die aangezogen kan worden. Hoe verder de gasnaald in de sproeierbuis zit, hoe minder benzine er langs kan. In de laagste stand zul je dus een armer mengsel hebben, in de hoogste stand een rijker.
De gasnaald bepaald het hoeveelheid benzine, niet de hoeveelheid mengsel!! De gasnaald valt in je sproeierbuis en blokkeerd deze. Hoe dieper hij in de sproeierbuis valt hoe meer benzine hij tegen houd, dus hoe armer je mengsel wordt. Wanneer je gas geeft laat je luchtschuif meer lucht door, en je gasnaald meer benzine.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
Gecombineerd met kou is regen de grootste tegenpool van warmte. Als je in een regenbui terecht komt en je kleding niet waterdicht is, wordt het erg lastig voor het lichaam om zich warm te houden. Met een simpele regenjas en regenbroek kom je op scooter al een heel eind en ben je beschermd tegen de elementen.
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
Ons advies is om goede kleding te dragen. Denk daarbij aan handschoenen die je handen en polsen goed bedekken en aan hoge schoenen of laarzen die je enkels bedekken. Daarnaast is het aan te raden we aan dat de jas je bovenarmen bedekt en de broek je benen.
een warmloper/vastloper kan je krijgen door hoge toeren en weinig smering.
Gewoon ff je cilinder eraf halen en de wand bekijken. Als je geen krassen ziet of voelt dan hoef je waarschijnlijk alleen nieuwe zuigerveertjes of een nieuwe zuiger kopen. En volgende keer grote sproeier en goed smeren!
Een vastloper komt meestal doordat de scooter veels te heet word. Dan gaat de zuiger tegen de cillinderwand aan schrapen, en krijg je dus ijzer vijzels in je cillinder. Maar een vastloper heeft altijd met temperatuur te maken, is dus een erge vorm van een warmloper eigenlijk.