Luchtvaartuigen landen gewoonlijk op een vliegveld op een harde startbaan, ook wel landingsbaan genoemd. Meestal worden deze gemaakt van asfalt, beton, gravel of gras. Er zijn vliegtuigen die speciaal uitgerust zijn om te landen op water, zand, sneeuw of ijs.
De lucht die langs de vleugels stroomt zorgt voor een lift. De kracht van de lift hangt samen met het vleugeloppervlak en de snelheid waarmee de lucht langs de vleugels stroomt. De oppervlakte/draagkracht van de vleugels worden voor de start verhoogd door het uitschuiven van de flaps en slats aan de vleugels.
Druk duwt vliegtuig omhoog
Door de hogere druk onder de vleugels wordt het vliegtuig omhoog 'geduwd' tegen de lagere druk. Zo blijft het vliegtuig in de lucht. De hoek van de vleugels kan worden bijgesteld, zodat ze veranderingen creëren in de druk en het vliegtuig stijgt of daalt.
Normaal gesproken daalt een vliegtuig met een constante hoek richting landingsbaan, de eindnadering ( Engels: final approach), met een daalhoek van 3 graden. De piloot controleert deze hoek door het variëren van het motorvermogen en de hoek van het toestel ten opzichte van horizontaal.
Vliegtuigen navigeren in de lucht steeds meer met behulp van GPS. Stel je voor dat GPS plotseling uitvalt, dan moet je toch veilig op je bestemming aankomen. Airliners hebben alles aan boord om dat te kunnen. Op het navigatiescherm vind je de kompasroos en daar kun je precies zien in welke richting je vliegt.
Vliegtuigen vliegen maar in één richting? De straalstroom blaast altijd in dezelfde richting vanwege de rotatie van de aarde. Warme lucht van de evenaar stijgt op en beweegt noord of zuid naar koudere streken.
Op afbeelding 18b met een ver- eenvoudigde tekening alleen de NDB-bakens rond Schiphol en Rotterdam. Verschillen tussen deze twee bakens: - VOR: een nog veel gebruikt radiobaken.
Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van vliegrampen? De meeste vliegtuigcrashes worden veroorzaakt door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. In driekwart van de gevallen spelen menselijke fouten een rol, maar ook weersomstandigheden en technische defecten kunnen meespelen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Dat is moeilijk te zeggen. Ten eerste moet het vliegtuig gelokaliseerd worden. Afhankelijk van de manier waarop het neergestort is – intact het water in, of op 10 kilometer hoogte uit elkaar gespat – kan het wrak uitsluitsel geven.
Op dit moment is alleen een onbemand prototype gebouwd. Een vliegtuig zonder vleugels kan alleen in de lucht blijven door zich af te zetten tegen de lucht.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Lift. Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Dit komt door een zuurstoftekort (dat heet hypoxie). Een medische aandoening die optreedt als iemand te weinig frisse lucht binnenkrijgt. Iets wat hypoxie kan veroorzaken is een overhitte cabine. Dat is dus de reden dat vliegtuigen onder gemiddeld temperatuur worden gehouden.
De warme lucht stuwt het vliegtuig voorbij de Armstrong-limiet op 19,2 kilometer. De atmosfeer is nu zo dun dat buiten de drukkamer van het vliegtuig je bloed zou koken. Vijf uur na take-off zweeft de Perlan II 23 kilometer boven de aarde, bijna 4 kilometer hoger dan welk ongemotoriseerd vliegtuig ook.
250 km per uur
Een vliegtuig waarmee je vaak op vakantie gaat, zoals een Boeing 737, gaat gemiddeld ongeveer 250 kilometer per uur. Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang!
Hiervoor is een APU (auxiliary power unit) nodig (de motor in de staart van het vliegtuig), die elektriciteit en luchtdruk levert om de startmotor op gang te brengen. Deze drijft op zijn beurt de hoofdas van de straalmotoren aan. Om dit proces op gang te brengen, heb je geen sleutel nodig.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor. We kennen allemaal het drukgevoel dat ontstaat in de oren tijdens opstijgen en dalen.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
De werking van een VOR-station is te vergelijken met een lichtbaken met twee lichten. Een van de lichten van het baken draait een kleine bundel licht rond met een bekende snelheid. Zodra de draaiende bundel in de richting van het noorden staat, dan geeft het tweede licht ook een puls.
De vluchten van Europa naar Noord-Amerika vliegen door 'gewone' lucht; ze proberen dus om de jetstream heen te vliegen. Op de terugweg richting Europa is het juist gunstig om in de 'jet stream' te zitten, aangezien dit je tijd, kerosine en dus geld bespaart; zo profiteert de piloot dus van de straalstromen.
Bij het kiezen van een vliegtuig van Peking (PEK) naar New York City (JFK) moeten we ongeveer 10977.82 km reizen. De vluchttijd op deze route is ongeveer 13:34, inclusief een gemiddelde van 30 minuten nodig voor het opstijgen en landen. De gemiddelde snelheid van het vliegtuig werd aangenomen op 840 km / h.