Gemeente: "adreswijziging" aangevenBinnen de 8 dagen na je verhuis moet je je nieuwe officiële adres aangeven bij de gemeente:Meestal kan je hiervoor via de website een afspraak maken om langs te gaan. Neem zeker je identiteitskaart en pincode mee.
De meeste overheidsinstanties worden automatisch op de hoogte gebracht van je adreswijziging nadat je domicilie is gewijzigd. Je domicilie kan je pas wijzigen nadat je verhuisd bent en je bij je nieuwe gemeente bent geweest.
Hoe moet ik dit in orde brengen? Als je verandert van adres ben je verplicht om dat te melden, zelfs als je binnen dezelfde gemeente verhuist. Na je verhuizing heb je 8 werkdagen de tijd om je nieuwe adres te melden bij de dienst bevolking van uw nieuwe woonplaats.
Verklaring adres wijzigen gemeente
Na je verhuizing moet je binnen acht werkdagen de adreswijziging doorgeven aan de dienst Burgerzaken van je nieuwe stad of gemeente. Het is belangrijk om dit zo snel mogelijk te doen, anders riskeer je een boete. Het doorgeven van je verhuis kan pas als je ook effectief verhuisd bent.
Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont. Je moet je domiciliëren op het adres waar je je hoofdverblijfplaats hebt. Als je verhuist, dan moet je dat aangeven bij de gemeente.
Als resident ingeschreven staan in beiden landen is niet toegestaan, dus woonachtig zijn in Nederland b.v. en tegelijkertijd in bezit zijn van een “Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión” (Spaans groen kaartje of A4), waaruit blijkt dat de persoon resident is in Spanje..
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
Woonstcontrole. Nadat de stedelijke administratie de politie op de hoogte heeft gebracht van je adreswijziging, komt de wijkagent langs op je nieuwe adres. Hij zal controleren of je werkelijk daar woont en er dus geen sprake is van domiciliefraude. Hang daarom onmiddellijk je naam op je nieuwe brievenbus en deurbel.
U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.
briefadres (waar men volgens de burgerlijke stand ingeschreven staat, ook domicilie genoemd) postadres (waar men de post naartoe laat komen; kan ook een postbus zijn) verblijfadres (waar men op dat moment daadwerkelijk verblijft; kan de camping zijn)
Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren.
Domiciliefraude heeft tot gevolg dat de burger zich onttrekt aan zijn/haar sociale, fiscale, contractuele en gerechtelijke verplichtingen. Het spreekt voor zich dat de gegevens opgenomen in de bevolkingsregisters (ondermeer deze in verband met het adres en de gezinssamenstelling) correct moeten zijn.
Een wijkagent onderhoudt nauwe contacten met de buurt. Hij of zij treedt bemiddelend op en is zichtbaar aanwezig in de wijk. Een wijkagent staat in voor de uitvoering van administratieve en gerechtelijke opdrachten zoals: Controleren van adresveranderingen, nazicht verblijf ...
Bent u verhuisd? Meld uw adreswijziging dan binnen de 8 dagen aan de gemeente waar u bent gaan wonen. Ook als u binnen dezelfde gemeente verhuist, is het melden van uw adreswijziging verplicht.
Wat is een domicilie? Een domicilie is het officiële adres waarop je bent ingeschreven in het bevolkingsregister, omdat het wettelijk verplicht is een domicilie te hebben op de plaats waar je officieel verblijft.
De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
Voorbeeld: u geeft op 15 juni door dat u op 1 juli binnen Amsterdam verhuist. De gemeente bewaart uw melding tot 1 juli. De volgende werkdag is uw verhuizing verwerkt in de BRP. De bevestiging per post krijgt u 5 werkdagen na 1 juli.
In theorie is zoiets niet mogelijk, want het domicilie is de woonplaats, en is er een verschil tussen iemands woonplaats en zijn verblijfplaats. Een woonplaats (of domicilie) is volgens de wet de plaats waar iemand zijn hoofdverblijfplaats heeft en waar hij is ingeschreven in het bevolkingsregister.
U moet toestemming geven voordat iemand zich kan inschrijven op uw adres. Lees verder bij Verhuizing doorgeven. U hebt geen woonadres en wilt toch post ontvangen. De bewoner van het adres dat u als briefadres wilt gebruiken, moet toestemming geven.
Heeft u een vraag over uw gegevens? Verandert uw situatie of kloppen uw gegevens niet? U kunt uw gegevens op MijnOverheid en in de MijnGegevens app niet zelf wijzigen. Neem daarvoor contact op met de organisatie waar uw gegevens geregistreerd staan.
De aangifte van een adreswijziging is gratis.
Zelf adresregistratie controleren of wijziging doorgeven
Staat u juist geregistreerd in de BRP? U kunt uw eigen adresregistratie controleren via MijnOverheid.
U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen. Bij een ramp of noodsituatie kunnen hulpdiensten zoals de politie of de brandweer niet vaststellen of u op een bepaald adres woont of niet.
Waar moet je inschrijven op een ander adres? De gemeente waar je gaat wonen is bij inschrijven op een ander adres de plek waar je moet zijn. De gemeente waar je vertrekt hoef je niet in te lichten.
Inschrijven bij de gemeente is verplicht
U bent wettelijk verplicht om aan de gemeente door te geven waar u woont. Als er iets verandert in uw situatie, moet u dat melden. Bijvoorbeeld als u verhuist, trouwt of een kind krijgt. De gemeente verwerkt uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP).